Légnyomás
Átszabta a magyarországi utazási piacot a diszkont-légitársaságok térnyerése. A konkurens utaztatók közül természetesen sokan visszaszorulnak, az utasok pedig többnyire örülnek a választék bővülésének, de olyan piaci szereplők is akadnak, amelyek hasznot tudnak húzni az átrendeződésből - és olyan esetek is, amikor a kevéssé körültekintő utasok éppenséggel pórul járnak.
Rakétasebességgel jelentek meg az uniós csatlakozással két éve megnyílt magyar égbolton az alacsony költségszinttel működő fapados - elegánsabban: diszkont - légitársaságok. Ferihegy utasforgalmából már a berepülés évében 15 százalékos részt hasítottak ki, a 2005-ös év átlagában pedig elérték a 28 százalékot, s a légitársaságok toplistáján a Malév mögött már egy diszkont, az EasyJet áll a második helyen. A fapados utazásokban Európa legnagyobb küldő piacának számító Nagy-Britanniából úgy meglódult a forgalom, hogy a London-Budapest útvonalat a 2003-as öttel szemben már 15 járat repüli naponta.
HVG |
Az üzleti modell "jól ki van találva". A KPMG Tanácsadó Kft. tavalyi felmérésében megkérdezett magyar fapadosutasok harmada e lehetőség nélkül egyáltalán nem ült volna repülőre, a Modern Üzleti Tudományok Főiskolájának kutatásában meginterjúvolt Magyarországra látogatóknak pedig a háromnegyede azt mondta, hogy az ár miatt választotta a diszkont-légitársaságot, s közel egyharmaduk nem is jött volna el Budapestre e lehetőség híján. A nemzeti marketingért felelős Magyar Turizmus Zrt. igazgatója, Galla Gábor egyenesen úgy fogalmaz, hogy sokan már nem oda utaznak, ahová igazából vágynak, hanem ahová olcsó jegyet kapnak. Ezzel együtt úgy tartja, a piac megdolgozásáról nem szabad lemondani, hiszen a fapadosok is ott hoztak fellendülést, ahol az előzetes marketingmunka megteremtette az igényt a magyarországi útra.
Megbolygatták a fapadosok az utazási piac kínálati oldalát is. Az egyértelmű nyertesek a beutazókat fogadó szálláshelyek, közülük is az európai átlaghoz képest Magyarországon még mindig olcsó szállodák. Az utazási irodákra gyakorolt hatás összetettebb. Néhány kattintással az interneten már amúgy is bárki összeállíthatja a saját "utazási csomagját", a fapadosok megjelenése pedig újabb lökést adott az utasok önállósodásának. Az irodák visszaszorulását jellemezve Galla Gábor elmondta, hogy a legfontosabb küldő országnak számító Németországból a vendégeknek már csupán a 10-12 százaléka jön szervezett út keretében Magyarországra. Részben a fapadosok mintájának köszönhető az is, hogy a légitársaságok mind ritkábban és mind kevesebb jutalékot adnak jegyeik értékesítése után az irodáknak, visszavéve ezzel azok nyereségét.
Ugyanakkor a fapadosok új lehetőségeket is kínálnak az utazási irodáknak, amelyek első lépésben elkezdték árulni az ő jegyeiket is, majd megpróbáltak mellé más szolgáltatásokat is társítani, végül pedig komplett programcsomagokat alakítottak ki. A leggyakoribbak a városnéző utak, de árulnak már fapadosokra alapozott üdüléseket is: az Európa legnagyobb utaztatójának számító TUI-hoz tartozó Touropa Magyarország és a görög ajánlataival a magyar piacon tavaly megjelent Aeolus Utazási Iroda például egyaránt a SkyEurope-tól bérel chartergépeket, a fapadosok menetrend szerinti járatait pedig több iroda is használja. Bár a körutazásoknál még nem jellemző a fapados repülés, azért erre is akad példa: a Korzika Holidays provence-i és korzikai körútjára is a SkyEurope menetrend szerinti járatán reptet.
Az alacsony árakat, kisebb városokba is közvetlen járatokat kínáló, jellemzően internetes foglalással dolgozó fapadosok nyomása a hagyományos társaságokat is üzleti modelljük átgondolására késztette. Csökkentették, illetve megszüntették a jegyeiket áruló irodák jutalékát, ők is bevezették az online foglalást, és gyakran akcióznak - áraik nemegyszer alig magasabbak már a fapadosokénál. És persze nem győzik hangsúlyozni saját előnyeiket: szolgáltatásaik színvonalát, foglalási-törlési rugalmasságukat, a városközeli repterek használatát, a messzi célpontok kínálatát. A nagy kihasználtságra, rövid fordulóidőre törekvő diszkonttársaságok legfeljebb két-két és fél órás utakat árulnak - magyarázza a TAP portugál légitársaság budapesti irodáját vezető Szolnok Péter. Az ő üzletüket például azért nem veszélyeztetik, mert a TAP célterületeire általában három-négy óra a menetidő.
A fapadosok először csak a menetrend szerinti járatok piacán jelentek meg, ma azonban már a charteres légitársaságokat is veszélyeztetik. Méghozzá két módon is: egyrészt saját charterjáratokat üzemeltetnek, másrészt menetrend szerintieket is indítanak a bevált chartercélpontokra. Zám Tibor, az egyik vezető kiutaztatónak számító Best Reisen irodavezetője azonban úgy véli, a menetrend szerinti járatokon előre leköthető néhány férőhely a nagy utaztatók számára nem elegendő. A piacukat vesztő charteres légitársaságok külföldön a "menetrendszerűsödéssel" próbálkoznak - azaz önálló jegyértékesítés bevezetésével igyekeznek megálljt parancsolni a forgalomcsökkenésnek -, Magyarországon azonban még nincs szükségük erre. "Teljes kapacitásunkat lekötöttük már a nyári hónapokra" - mondta el a HVG-nek Farkas Attila, a Travel Service légitársaság vezetője, s a Malév charterjárataira is csak a gépbérlő irodákon keresztül lehet jegyet vásárolni.
A jövőt illetően megoszlanak a vélemények. A McKinsey tanácsadó cég tavaly augusztusi tanulmánya már az európai fapadospiac telítődését taglalja. Úgy véli, a kezdeti boom után a piac hamarosan eléri a növekedés határát, és a stagnálás, visszaesés elkerüléséhez további költségcsökkentésre vagy új bevételi forrásokra van szükség. Ez utóbbit a fedélzeti értékesítés és a honlapjukon megjelenő szolgáltatóktól kapott jutalék jelentheti. A fapadosóriás ír Ryanair bevételeinek 16 százalékát már a hitelkártyadíjak adják (a Sármellékről induló járatain például 635 forintot kér egy útra e címen az utasoktól). A szakértők szerint a fapadosok közötti harc erősödni fog, lesznek új próbálkozók, de kiszállók is, és a végére két-három nagy társaság megmaradását jósolják. Ezek aztán vagy árat emelnek, vagy - egyéb bevételeiknek köszönhetően - akár ingyen is furikázzák az utasokat.
A telítődésnek máris vannak jelei, még a Ryanair is felszámolta néhány útvonalát, a SkyEurope pedig a napokban jelentette be, hogy túlkínálat miatt június 11-étől feladja Budapest-London járatát. Ez egyben arra is figyelmeztet, milyen veszélyeket jelenthet a célterületeknek a diszkont-légitársaságoktól való túlzott függés. Erősödik majd az üzleti utazókért folyó harc is, már van olyan fapados, mely businessvárót is fenntart. Az üzleti szféra számol is a diszkontkínálattal, a magyar kormányzati utak online foglalására kiírt tender nyertes szoftvere például 67 fapados légitársasággal is kommunikál.
A szkeptikus jóslatok ellenére az idén is több útvonallal bővül a kínálat. Budapestről a nyáron egyebek között már Burgaszba, Várnába, Bolognába, Nápolyba, Vilniusba, Észak-Európa több városába és Korfura is el lehet jutni fapadoson. A további felfutásra alapozza nagyberuházásait a diszkonttársaságok igényeinek megfelelően a ferihegyi árakat csökkentő Budapest Airport Rt., s növekedéssel számol a KPMG Tanácsadó Kft. is. Becslése szerint Magyarországon 2010-ben a fapados légitársaságokkal utazók száma eléri a 4 milliót (2005-ben 2 millió 245 ezer volt), ami akkor 35 százalékos piaci részesedést jelenthet.
NAGY ÉVA