2006. március. 08. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. március. 08. 17:35 Trend

Fapados, de nem vicinális

Párizs-Marseille oda-vissza 38 euróból, szuperszonikus sebességgel, és még repülni sem kell.

Párizs-Marseille oda-vissza 38 euróból, szuperszonikus sebességgel, és még repülni sem kell. Idén januártól ezt kínálja az iDTGV, a francia államvasutak (SNCF) legújabb fapados, ámde szupergyors szolgáltatása. A TGV-szerelvényekhez (amelyeken az extraszolgáltatások miatt dupla ennyibe kerül az utazás) csatlakoztatott "fapados" vagonokba a diszkont-légitársaságok rendszerével megegyező internetes helyfoglalási szisztémával lehet jegyet váltani. Az iDTGV így olcsóbb is lehet az ugyanezt a távot alapáron közel 10 euróval drágábban, bár másfél órával rövidebb idő alatt lerepülő EasyJetnél. (A fapadosrendszer lényegéből fakadóan az utazási időponthoz közeledve egyre drágábbak a jegyek.) Az osztrák vasút, az ÖBB a Bécs-Budapest, a Bécs-Innsbruck, de még a Bécs-Düsseldorf útvonalra is ajánl 29 eurós diszkontjegyeket. A német vasúttársaság szintén árul fapados jegyeket, hasonló kondíciókkal. A "diszkontvonatozás" általában éjszakai utazást jelent, és a hálókocsi - természetesen - feláras.

A fapados szolgáltatásra egyelőre inkább csak a kifejezés eredeti értelmében képes MÁV információink szerint egyelőre csak egy, a fapados légitársaságokat (is) kiszolgáló új vonattal készül kapcsolódni az európai fapadosdivathoz. 100-150 millió forintos beruházással az állami vasúttársaság ígéretei szerint idén tavasztól, legkésőbb júniustól félóránként induló szerelvényekkel sínen is ki lehet jutni Ferihegyre. Az évek óta tervezgetett igazi repülőtéri gyorsvasút megépítéséig, ideiglenes megoldásként, a félóránként a Nyugatiból induló vonatok Ferihegy 1. és Ferihegy 2. között teszik majd ki az utasokat, ahonnan aztán busszal juthatnak el a terminálhoz.