2006. szeptember. 27. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 27. 16:20 Hét nap

MÁGNESVASÚTI BALESET

Nemcsak emberi tragédiákat okozott, a Transrapid mágnesvasút jövőjét is kérdésessé tette az a baleset, amely a kerekek...

Nemcsak emberi tragédiákat okozott, a Transrapid mágnesvasút jövőjét is kérdésessé tette az a baleset, amely a kerekek nélkül, lebegve száguldó vonat észak-németországi kísérleti pályáján történt múlt pénteken. 23 ember meghalt, tízen megsebesültek, amikor a rendszeres próbajáratok egyike a nyílt pályán belerohant egy ott felejtett műhelykocsiba. Az első feltételezések szerint nem műszaki hiányosság okozta az ütközést, hanem emberi mulasztás, de az áldozatok ügyvédjei máris szóba hozták: az elavult biztonságtechnika is közrejátszhatott. A világ egyetlen üzemszerűen működő - szintén a német Siemens-Thyssen-Krupp konzorcium gyártotta - mágnesvasútja 2004 eleje óta Sanghajt és repülőterét köti össze, és zavartalanul közlekedik. A baleset megkérdőjelezi, de legalábbis alaposan megdrágítja a magában Németországban 2011-re tervezett, 1934-es német szabadalom alapján készülő egyetlen mágnesvasút építését München és repülőtere között. Bár a sanghaji mágnesvasút óránként 430 kilométeres sebességre képes, a Transrapidnak sebességben és gazdaságosságban is konkurenciája az egyre tökéletesedő hagyományos vasút, például a francia TGV vagy a német ICE. Mágnesvasúttal Japánban is folynak kísérletek.