Az unió által indított túlzott költségvetésihiány-eljárások
Portugália: A Tanács 2002.
Portugália: A Tanács 2002. novemberi határozata szerint az országnak 3 százalék alá kell szorítania 2001-ben 4,4 százalékos költségvetési hiányát. 2004 áprilisában az Európai Bizottság (EB) - miután a hiány 2002-ben 2,7, 2003-ban (és 2004-ben is) 2,9 százalék volt - javasolta az eljárás megszüntetését, amit a Tanács 2004 novemberében meg is tett. 2005 szeptemberében azonban a Tanács az EB újabb ajánlására a várható, magas 2005. évi hiány miatt ismét határozatot hozott, hogy a hiányt 2008-ra 3 százalék alá kell szorítani. A költségvetési folyamatok vizsgálatára 2006-ban kerül újra sor.
Franciaország-Németország: A Tanács 2003. júniusi határozata szerint 2004-re 3 százalék alá kell szorítania a franciáknál 2002-ben 3,2, a németeknél 3,7 százalékos hiányt. A pénzügyminiszterek tanácsa 2003. novemberben könnyített a feltételeken, és 2005-öt szabta meg határként, de ezt a döntést az Európai Bíróság 2004 júniusában hatályon kívül helyezte, mivel Németországban 3,8, illetve 3,7, Franciaországban 4,2 és 3,7 százalék volt a 2003. és 2004. évi hiány. Ennek ellenére 2004 decemberében az EB megszüntette az eljárást, mert megítélése szerint 2005-re a két ország teljesíteni fogja az előírásokat.
Hollandia: A Tanács 2004. májusi határozata szerint az országnak 2005-re 3 százalék alá kell szorítania 2003-ban 3,2 százalékos költségvetési hiányát. 2005 májusában az EB úgy találta, az ország teljesítette az előírásokat, s az eljárás megszüntetését javasolta (2004-ben 2,5 százalék volt a hiány).
Ciprus: A Tanács 2004. júliusi határozata szerint 2005-ra 3 százalék alá kell szorítani a 2003-ban 6,3 százalékos hiányt. Decemberben az EB úgy ítélte, az ország jó úton jár, ezért további ajánlás nem szükséges, s az eljárást megszünteti (2004-ben 4,2 százalék volt a hiány).
Csehország: A Tanács 2004. júliusi határozata szerint 2008-ra 3 százalék alá kell szorítani a 2003-ban 11,7 százalékos hiányt. Decemberben az EB úgy ítélte, az ország jó úton jár, ezért további ajánlás nem szükséges, s az eljárást megszünteti (2004-ben 3 százalék volt a hiány).
Görögország: A Tanács 2004. júliusi határozata szerint 2005-re 3 százalék alá kell szorítani a 2003-ban 5,2 százalékos hiányt, s mielőbb orvosolni kell a költségvetési statisztikák elkészítésében mutatkozó hiányosságokat. Decemberben az EB kimondta, az ország nem teljesítette az előírásokat (2004-ben 6,1 százalék volt a hiány), s ajánlására 2005 februárjában a Tanács meghosszabbította a hiányleszorítás határidejét 2006-ra. Áprilisban a bizottság úgy vélte, az ország 2006-ban eleget fog tenni az előírásoknak, ezért az eljárás megszüntetését javasolta.
Lengyelország: A Tanács 2004. júliusi határozata szerint 2007-ra 3 százalék alá kell szorítani a 2003-ban 4,5 százalékos hiányt. Decemberben az EB úgy ítélte, az ország jó úton jár, ezért további ajánlás nem szükséges, s az eljárást megszünteti (2004-ben 4,8 százalék volt a hiány).
Málta: A Tanács 2004. júliusi határozata szerint 2006-ra 3 százalék alá kell szorítani a 2003-ban 10,5 százalékos hiányt. Decemberben az EB úgy ítélte, az ország jó úton jár, ezért további ajánlás nem szükséges, s az eljárást megszünteti (2004-ben 5,2 százalék volt a hiány).
Szlovákia: A Tanács 2004. júliusi határozata szerint 2007-re 3 százalék alá kell szorítani a 2003-ban 3,7 százalékos hiányt. 2004. decemberben az EB úgy ítélte, az ország jó úton jár, ezért további ajánlás nem szükséges, s az eljárást megszünteti (2004-ben 3,3 százalék volt a hiány).
Olaszország: A Tanács 2005. júliusi határozata szerint az ország 2007-ig csökkentse 3 százalék alá a hiányt (amely 2004-ben 3 százalék volt). Az előírások teljesítésének áttekintésére 2006 januárjában kerül sor. Forrás: Európai Bizottság, Eurostat