Az alku titokzatos tárgya
Másodszori nekifutásra, ám még mindig csak ideiglenes engedéllyel nyílik meg március 17-én a fővárosban az Örs vezér tér közelében a fél éve elkészült vásárcsarnok. A Cédrus építtetője késleltetésre hivatkozva 1,2 milliárd forint kártérítést követel a Kulturális Örökségvédelmi Hivataltól.
"Kényszerszabadságra kellett küldenem 25 embert, akiket tavaly ősz óta fizetek, miközben a sütödéimet még mindig nem tudtam kinyitni" - panaszolja Gróf József, a Pálma 99 Kft. ügyvezető igazgatója, aki hét üzlethelyiséget, azaz összesen csaknem 100 négyzetmétert bérel az Örs vezér tér melletti Cédrus vásárcsarnokban, amely a hivatalok packázása miatt fél éven belül már másodszor tűzte ki a megnyitó időpontját. A március 17-én nyitó csarnok építtetője, a Cédrus-A 2000 Autójavító és Szolgáltató Kkt. a múlt héten megkapta ugyan a jogerős ideiglenes használatbavételi engedélyt, ám a végleges kiérdemléséhez úgyszólván a lehetetlent kell teljesítenie: szervizutat építeni egy olyan benzinkút helyén, amelyet a fővárosi önkormányzattal kötött hosszú távú szerződés szinte bebetonozott.
A libanoni születésű, jogi végzettségű, kettős állampolgárságú Kheireddine Abbas Antal eredetileg autószervizt üzemeltetett a Fehér út mentén, majd 2000-ben megvásárolt egy csaknem 10 ezer négyzetméteres telket a Budapesti Közlekedési Rt.-től (BKV). Három évvel később adta be építésiengedély-kérelmét a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalhoz (KÖH) a kétszintes vásárcsarnokra. Mégpedig azért oda, mert a telek az ingatlan-nyilvántartásban a mai napig közös helyrajzi számon van a lóversenypálya tőle pár száz méterre álló védett tribünjével, holott a műemléki védelem levételéhez szükséges megosztási szerződést a telektulajdonosok - a Nemzeti Lóverseny Kft., a BKV, a Ficsór Autóház Kft. és a Cédrus - már évekkel ezelőtt benyújtották a földhivatalhoz. "Az építési engedélyt gond nélkül megkaptam" - mondta a HVG-nek Kheireddine, aki szerint a X. kerületi önkormányzat akkor mindössze annyit írt elő neki, hogy a használatbavételi engedély megszerzéséhez a Fehér útra merőlegesen építenie kell egy, a csarnokhoz vezető kiszolgálóutat. Tavaly októberben meg is érkezett a KÖH-től a használatbavételi engedély - igaz, Kheireddine meglepetésére, csak ideiglenes. A kétszintes csarnok 110 üzlethelyiségének mintegy háromnegyede ekkor már lakóra talált, akik négyzetméterenként 250-550 ezer forintot fizettek a bérleti jogokért. A november 25-ére tervezett nyitás előtt hat nappal azonban újabb levél jött a KÖH-től, amelyben a hivatal visszavonta az engedélyt. Egyrészt azért, mert "az építtető nem ideiglenes használatbavételi engedélyt kért", másrészt pedig azért, mert a hatóság úgy találta, a Cédrus nem építette meg a kerületi önkormányzat által előírt kiszolgálóutat.
Mint kiderült, sajátos műhiba történt. A KÖH korábban csak azért adhatta ki az engedélyt, mert a kerületi önkormányzatnak a beleegyezést megtagadó levele nem érkezett meg a jogvesztő 15 napos határidőn belül. "Ebben az esetben a hozzájárulást megadottnak kell tekinteni" - védte a mundér becsületét Boór Judit, a KÖH fővárosi irodájának vezetője. "Azt pedig mi is láttuk, hogy az építési engedélyben kikötött kiszolgálóút nem készült el" - hangzott a magyarázat, miért nem végleges, csak ideiglenes engedélyt kapott a Cédrus. Csakhogy a KÖH a Cédrus szerint már egy másik, az építési engedélyben nem is említett szervizutat hiányolt. "Az út megvan, de közlekedési csomópont nélkül" - pontosított később a HVG-nek Montvai József kerületi főépítész, aki az elkésett levélben még azt írta alá: a helyhatóság csak a közlekedési szakhatóságok állásfoglalása ismeretében adja meg a hozzájárulását, mivel a kiszolgálóút nem épült meg. Meglepő fordulatként aztán Montvai november 29-én Kheireddine kérésére már azt igazolta aláírásával, hogy a helyszíni szemlén megállapította, a vitatott út az építési tervnek megfelelően elkészült.
A KÖH azt követően gondolta meg magát, hogy tavaly november 4-én a mindaddig meg sem kérdezett Fővárosi Közlekedési Felügyelet (FKF) is észbe kapott, és közölte: nem járul hozzá az ideiglenes használatbavételi engedély megadásához. "A vásárcsarnok épülete előtti közúti csatlakozás nem alkalmas a csarnok biztonságos kiszolgálására" - hangzott az újabb hatósági indoklás. Ezzel szemben a Cédrus szerint az építési engedély kiadásakor még szó sem volt róla, hogy közlekedési csomópontot és szervizutat is építenie kell, így érthetetlen, miért kötik a hatóságok újabb feltételekhez a használatbavételi engedélyt.
"A bonyodalmat az okozta, hogy az építésiengedély-kérelem során nem tisztázták a közlekedési kapcsolatot a Fehér úttal" - véli Hunyadi István, az FKF igazgatóhelyettese, hozzátéve, hogy a jogszabály szerint a KÖH-nek az engedélyeztetésbe be kellett volna vonnia az útügyi hatóságokat is. Így a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztálya - mint út- és forgalomtechnikai kezelő - hozzájárulását is meg kellett szerezni, ami azóta megtörtént, bár Kheireddine szerint rendkívül nehézkesen. Eközben a csaknem 4 milliárd forintból felhúzott csarnok üresen állt, állítólag már vevők is jelentkeztek rá. "Nem eladó" - szögezi le a befektető, aki azonban attól tart, hogy szorult helyzetét kihasználva valaki olcsón meg akarja szerezni tőle az értékes helyen lévő építményt.
Az újabb, szintén csak ideiglenes, ám immár jogerős használatbavételi engedélyt Kheireddine február végén kapta meg, de csak azt követően, hogy a Cédrus megegyezett az útügyi hatóságokkal: 2005. november 30-áig a Fehér úttal párhuzamos szervizutat és jelzőlámpás közlekedési csomópontot is épít. Átmeneti megoldásként pedig megtiltották a balra kanyarodást - az Örs vezér tere irányába - a csarnok mellől kihajtó autóknak. Ahhoz azonban, hogy a szervizutat meg lehessen építeni a Fehér út és a vásárcsarnok között, el kell bontani a közterületen évek óta szabálytalanul álló benzinkutat. "Nem én adtam a kútnak működési engedélyt" - hárítja el a felelősséget Kheireddine, aki bár magára vállalta a közlekedési kiigazításokat, 1,2 milliárd forintos kártérítési pert fontolgat a KÖH ellen. A töltőállomást üzemeltető Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt.-nél azt mondják, ők csak bérlik a területet a fővárosi önkormányzattól, egyébként pedig készek arra, hogy "odébb tolják a kutat". Csakhogy ehhez a X. kerületi önkormányzat nem járulna hozzá, mivel a terület rendezési terve a kút megszüntetéséről szól - kontráz Montvai.
Eközben egymásnak dobálják a labdát a fővárosi önkormányzat ügyosztályai. A közlekedési - amelynél a HVG kérdésére csak annyit mondtak, hogy "a hócipőjük tele van már a Cédrussal" - arra kérte a vagyonkezelésit, hogy készítsen előterjesztést a döntésre jogosult tulajdonosi bizottságnak a Fehér útba benyúló töltőállomás megszüntetéséről. A vagyonkezelési ügyosztályon ugyanakkor azt mondták a HVG-nek, hogy a kérdést lezártnak tekintik, mivel a Mol és az önkormányzat 1998-ban 25 éves földhasználati szerződést kötött, amelyet "csak különös feltételek esetén" bontanak fel, nevezetesen akkor, ha tovább szélesítik a Fehér utat, vagy ha villamossínt fektetnek rá. Mivel a megállapodást egyébként csak szerződésszegéssel lehetne felmondani, a hivatalban az egyszerűbb megoldást választották: intézze el az ügyet egymás közt a Cédrus és a Mol.
G. TÓTH ILDA