Masszázs Brüsszelben
Bő egy hónapja maradt a magyar kormánynak arra, hogy benyújtsa az uniónak az eurózónába vezető gazdaságpolitikai pálya forgatókönyvét, a konvergenciaprogramot. Önkormányzati választások ide vagy oda, most már az "igazival" kell előállni.
HVG |
Bizonygatni ugyanis bőven van mit. Az euróövezetbe még nem tartozó, de belépésre kötelezett új uniós tagállamoknak először 2004 májusában kellett bemutatniuk - és minden decemberben a fejleményekhez kell igazítaniuk -, milyen ütemezésben miféle intézkedéseket kívánnak tenni az egységes pénz bevezetése érdekében. Ám ennek négy, úgynevezett maastrichti feltételéből Magyarországnak mind ez idáig egyet sem sikerült teljesítenie. A helyzet ennél is rosszabb: Budapest közeledés helyett inkább távolodott az önmaga által 2004-ben kitűzött, és még az idén januári programváltozatban is fenntartott céltól - nevezetesen, hogy 2008-ra eleget tesz a követelményeknek, s így 2010-ben bevezetheti a közös valutát. A feltételrendszer legfontosabb elemét, a költségvetési hiány megengedett szintjét ugyanis gyorsuló tempóban lépte túl. Oly mértékben, hogy még a magyar kormány jövőre vonatkozó feltételezéseit rendre optimistának ítélő EB maga is sorozatosan túl derűlátónak bizonyult a magyar államháztartási folyamatok előrejelzésében. A melléfogásokért a spanyol pénzügyi biztost kevéssé vigasztalhatta, hogy olykor - mint például tavaly nyáron az autópálya-építésekkel kapcsolatos állami kiadásokról - szándékosan megtévesztő adatokat kapott a magyar pénzügyminisztertől. A magyar kormány hitelvesztésének gyászos folyamatára a GDP 10 százalékát megközelítő idei büdzséhiányról szóló májusi bejelentés tette föl a koronát: a legborúlátóbb brüsszeli szakértők sem sejthették, hogy a januári pénzügyminiszteri tanácsi elmarasztalás dacára a kormány még tovább feszíti a húrt választási költekezésével.
Gyurcsánynak a bizalom helyreállításán túl Brüsszelben célja lehetett annak kitapogatása is, valójában milyen mélységben igényli tőle az EB az egyensúly tartós helyreállítását szolgáló további reformintézkedések - például a vizitdíj, a közalkalmazotti bérbefagyasztás, a nyugdíjkorhatár-emelés, a szociáliskiadás-robbanás megfékezésének és más, politikailag érzékeny lépések - részletezését még az október 1-jei önkormányzati választások előtt. Mert ha a tervezetet ismét visszadobnák, az talán már beláthatatlan belpolitikai és pénzügyi válsághoz vezetne. A programot ugyanis nem lehet titokban tartani. Az uniós szabályok szerint a kormány a brüsszeli benyújtással egyidejűleg köteles azt nyilvánosságra hozni, függetlenül attól, hogy a dokumentumot az EB várhatóan csak októberben véleményezi, a pénzügyminiszteri tanács elé pedig novemberben kerül. Ha a tavaly csőbe húzott Almunia szeptemberben megelégszik egy, a legutóbbinál kevésbé felületes, de azért fékezett habzású dolgozattal, a kormány még mindig tovább mélyítheti a prognózist a választási szezon elmúltával, a szokásos decemberi frissítéskor.
A trükközés lehetőségeinek drasztikus szűkülését jelzi, hogy a keddi megbeszélést követő kommünikében az EU-biztos érzékeltette, a program hitelességének kritériuma, hogy a kormány a többéves alkalmazkodási pálya elejére koncentrálja intézkedéseit. Mint Veres János szavaiból kitűnt, a követelményt a kormány akceptálja is. Almuniának a fennálló statisztikai problémák tisztázására vonatkozó igénye szintén megvalósulni látszik. Alig két órával a keddi brüsszeli megbeszélést megelőzően - de az uniós statisztikai hivatal munkatársainak az állami autópálya-építések elszámolási módját ellenőrző budapesti látogatását követően - Veres János pénzügyminiszter újabb bejelentésben volt kénytelen tovább emelni a következő évekre prognosztizált deficitszámokat.
Ha más nem is, az elszámolási rendszer tisztulása könnyítheti az euróügyben idehaza kulcsszereplővé vált informális testület, az úgynevezett konvergenciatanács dolgát is. A miniszterelnök három köz- és elismert gazdasági szakértőt, Bogsch Eriket, a Richter Gedeon Rt. vezérigazgatóját, Simor Andrást, a Deloitte Zrt. elnök-vezérigazgatóját és Surányi György volt jegybankelnököt, a CIB Bank elnökét kérte fel, hogy hozzáértésükkel segítsék a konvergenciaprogram elkészítését. Már a múlt pénteki első üléskor kiderült, hogy a véleményezők köre valójában bővebb. A kormányfő - Veres János pénzügyminiszter mellett - magával vitte Bajnai Gordont, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és Draskovics Tibort, az államreform-bizottság vezetőjét is. A három "civil" pedig ragaszkodott hozzá, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is vegyen részt a munkában, így került be Hamecz István MNB-igazgató. "Az utóbbi időben a jegybank gazdaságpolitikai hatásvizsgálatai megbízhatóbbaknak bizonyultak, mint a Pénzügyminisztériumé - indokolta a HVG-nek Simor András, hozzátéve: - Mi nem javaslunk, mi csak kérdezünk és elemzünk, de ehhez megalapozott számításokra van szükségünk."
A konvergenciatanács tagjai előtt amúgy aligha maradt rejtve: ők szemeltettek ki rá, hogy "elvigyék a balhét". Bár politikai felelősségük értelemszerűen nincs, a kormányfő az ő véleményükre hivatkozhat, ha le akar nyomni újabb kényelmetlen intézkedéseket saját pártja torkán. Az ellenzék is bűnbakot kreálhat belőlük, aminek előszele már a múlt héten megérkezett. Az eleddig viszonylag racionálisnak mutatkozott Navracsics Tibor Fidesz-frakció-vezető - a konvergenciatanáccsal mint meghívott vendégekkel együtt tartott kibővített frakcióelnökségi ülés után - arra a kijelentésre ragadtatta magát: a testület tagjai véleményüknél vegyék figyelembe, hogy "a lakosság terhei nem nőhetnek". E kijelentés abszurditását Járai Zsigmond MNB-elnök is alátámasztotta a HVG-nek, mondván: a konvergenciaprogram csak akkor működőképes, ha az állami bevételek növelését számottevő és tartós hatású kiadáscsökkentéssel egészítik ki, különben rövid, átmeneti javulás után "visszajutunk oda, ahol most vagyunk".
A konvergenciatanács számára a hálátlan szerepért járó szakmai dicsőség nyilván csak akkor materializálódhat, ha tagjai egységes fellépésükkel valóban képesek nyomást gyakorolni a kormányra. Ez azonban egymás közti kompromisszumkészséget igényel, amire nincs teljes garancia. A tanácsban konfliktus keletkezhet például a konvergenciáért cserébe vállalandó gazdasági növekedési áldozat mértékét és időzítését illetően is, holott ettől is függhet az új céldátum kijelölése. Surányi György közismerten úgy kezdi előadásait: "Az euró hatalmas siker, a maastrichti kritériumok ellenére." A volt MNB-elnök mindig is úgy gondolta, az EU eleve hibázott, amikor a költségvetési hiány mértékét állította az eurókritériumok centrumába a fizetési mérleg helyett, mert ez szerinte korlátozza a növekedést. Még ha így volna is - vélekednek mások -, a szigort az EU politikai realitásai, a monetáris közösség és a fiskális széttagoltság közepette a könnyelműen költekező tagállamok potyautas-magatartásának elkerülése diktálja.
A maastrichti kritériumok lényeges lazítására a közeljövőben nem lehet számítani, csillagászati deficitjével Magyarország alkuereje amúgy is a nullához közelít. Az euróövezet kibővítéséről szóló júniusi határozatában az Európai Parlament (EP) fel is szólította az Európai Bizottságot, hogy értékelje szigorúan a konvergenciakritériumok teljesítését, és "az euróövezet hosszú távú stabilitása mindig élvezzen elsőbbséget a bővítéssel szemben".
Persze a módosítás mellett kardoskodni nyilván csak azoknak a tagországoknak lesz jogalapjuk, amelyek eleget tesznek a többi feltételnek. Egy júniusi közvélemény-kutatás szerint az újonnan belépett EU-tagállamok közül Magyarországon a legmagasabb az euró elfogadási indexe: a magkérdezett magyarok 51 százalékának tetszene a közös pénz, míg másutt 50 százalék alatt marad ez a mutató. A vágy tárgyának megközelítéséhez szükséges erőfeszítés biztosan elkoptat majd valamit ebből a lelkesedésből.
KOCSIS GYÖRGYI