Eufória félház előtt
A vásárlóerő és a túlkínálat sajátos dialektikájáról árulkodott a Kölni Rádió Szimfonikus Zenekarának – félház előtt lezajlott – koncertje. Pedig az együttes és a karmester, Szemjon Bicskov is a nemzetközi szcéna elitjéhez tartozik, ráadásul a Richard Strauss műveiből álló látványos (és hangzatos) program első blikkre közönségcsalogatónak tűnt.
Kölni Rádió Szimfonikus Zenekara
Km.: Genia Kühmeier – ének; karmester: Szemjon Bicskov
szeptember 24., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Szemjon Bicskov Jólirányzott szuperforték © Gramofon |
Az első rész második blokkjában hat zenekari dal hangzott el, Genia Kühmeier közreműködésével. A jó érzékkel és remek ízléssel ciklussá formált sorozat kezdetén (Titkos felszólítás, op. 27/2) Kühmeier még kereste önmagát, ám a második dalban (Gyermekemnek, op. 37/3) rátalált a megfelelő tónusra, és hangja is átmelegedett. A hang egyébként még nem túl jelentős, nincs sajátos, azonnal felismerhető színezete, alul hamar ködbe borul és a felső regiszterben is csak egy viszonylag szűk terjedelemben él igazán. Nem tudom a fiatal énekesnő életkorát, de ha igaz, hogy nemzetközi karrierje mindössze öt éve kezdett kibontakozni, akkor a hangban még sok lehetőség rejlik; felfelé is nyílik majd, lefelé is tisztul még a jövőben. A kamarazenei megoldásokban bővelkedő, csendesebb és bensőségesebb dalokban viszont már most is megindító volt. Igazi lírai alkat, akitől a tolakodó színpadiasság távol áll.
A második részben Strauss monumentális képeskönyve, az Alpesi szimfónia hangzott el. Ezt a „nemszeretem”, bombasztikus darabot ilyen jól még nem hallottuk. Talán azért, mert Bicskov elhitette az együttessel, hogy ez a mű mégiscsak több egy zenekari jutalomjátéknál, a képeskönyvhasonlatnál maradva: érdemes elolvasni a képaláírásokat is. A magas színvonalú estét Bicskov egy varázslatosan előadott ráadással koronázta meg, amikor búcsúzóul eldirigálta Elgar Enigma-változatainak első részét. Ezt a gesztust vegyük biztatásnak, és reménykedjünk abban, hogy a közeljövőben eljátsszák majd a folytatást is. Akkor már zsúfolt ház előtt.
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely