Példás műsor muzsikusi vétkekkel
Nem hiszem, hogy a Zeneakadémia zsúfolt nézőterén akadt ember, aki ne ismerte volna a Bázeli Kamarazenekar karmestere, Christopher Hogwood nevét. A többség bizonyára a 17-18. századi zenék avatott tolmácsolóját látta benne, azonban a hatvanöt éves brit dirigens messze maga mögött hagyta azt a zenetörténeti korszakot, aminek világhírét köszönheti.
Bázeli Kamarazenekar
Martinů, Frank Martin, Heinz Holliger és Bartók művei
Karmester: Christopher Hogwood
Christopher Hogwood Élménygyilkos rutin © Gramofon |
Sajnos a karmester és muzsikusai ennél kínosabb pillanatokban is részeltették a közönséget. A magára maradt brácsaszólam kiábrándítóan hamisan szólt, a bizonytalan, nem eléggé koncentrált belépéseknél pedig nem lehetett tudni, hogy valaki csak véletlenül kezdte-e el a szólamát játszani (ilyet is hallhattunk), vagy netán jönnek majd a többiek is. Ezek a hibák leginkább a koncertet záró és bizonyára sokunk által várt Bartók-művet sújtották. Bármennyire rafinált is ritmikai világa, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára ma már klasszikus alkotás, és ahogyan egy Mozart-szimfóniában sem illik a belépést elvéteni, úgy itt sem engedhető meg. Ezek és a pontatlanságok hallatán többször felmerült bennem a pimasznak is tekinthető kérdés: lehet, hogy Hogwood nem tudja elég jól a darabot? Megkapóan indult viszont a Zene első tételének fúgája: a szólamok egymás árnyékaiként tűntek elő, de a fortissimo csúcspont már nem volt igazán felépítve. A második tétel hálás örömzene, éppen ezért csodálkoztam azon, hogy Hogwood elképzeléseiből hiányzott a humor: érzéketlen maradt a fricskák, a bolondos dallamok, beugratós zenei strófák iránt.
A Bázeli Kamarazenekar nem az az együttes, amelynek tagjai az első pulttól az utolsóig teljes mellbedobással vesznek részt a zenei folyamatban, de számos gyengeségük ellenére többször örvendeztettek meg fiatalosan lendületes játékukkal, egységesen erőteljes hangzásukkal. Fontos megjegyezni, hogy ez a zenekar nem azonos a most műsorra tűzött darabokat egykor megrendelő mecénás, Paul Sacher híres csapatával, hiszen az utóbbi 1926-tól 1987-ig működött Basler Kammerorchester névvel, az itt hallott együttes, a Kammerorchester Basel pedig 1984-ben alakult. A műsort példás eredetiséggel válogatták össze; noha nem népszerű művekből állt, hozzájárult ahhoz, hogy Bartók remekművét más, vele – Heinz Holliger kortárs darabját leszámítva - többé-kevésbé azonos időben keletkezett művek felől is szemügyre vehessük, és újra rácsodálkozzunk a bartóki zsenialitásra.
Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely