Az első hazai klezmer musical
A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint jegyeladási gondjai legfrissebb produkciójával sem lesznek a Budapesti Operettszínháznak: a Menyasszonytánc látványos, lendületes és humánus előadás. Az emberség manapság hiánycikk - jó, ha legalább a kulisszák festett világában találkozunk vele.
Jávori Ferenc (Fegya): Menyasszonytánc
R.: Béres Attila
Budapesti Operettszínház
Siménfalvy Ágota Szép, okos, naiv, öntudatos © Gramofon |
A Menyasszonytánc más feladatot adott: nemcsak a zsidó zenei világot, hanem a soknemzetiségű, tipikus erdélyi kisváros karakterét kellett zenében megfogalmazni; a zsidó, a román, a katolikus és a protestáns magyar figurákat muzsikában megrajzolni. Maradéktalan élményt kapunk, Jávorinak nem csak az invenciója gazdag, az ízlése is példamutató, csak egy leheletnyi Radetzky-marsch idézet utal rá, hogy egy birodalom peremvidékén vagyunk. És a többi, a román egyházi muzsika, a mulatós magyar nóta is csupán jelzésszerű, de pontosan ott és úgy szólal meg, ahogy kell. Egyén és közösség viszonyáról, meg a toleranciáról szól a történet, amelynek főhőse Patkós Rózsi, akit hol a zsidók, hol a katolikusok tagadnak meg. A szerepet Siménfalvy Ágota erőteljesen formálja meg, szép, okos, naiv, de öntudatos. Az előadásban a ház ifjú sztárjai és sztárjelöltjei együtt lépnek színre a nagy „öregekkel”, ez a Menyasszonytánc egyik legfőbb erénye. Amikor olyan igazi, rutinos művészek jönnek be, mint Lehoczky Zsuzsa, Molnár Piroska, Mednyánszky Ági, Kovács Zsuzsa, Papadimitriu Athina, Marik Péter és Mikó István, izzik a levegő és olvadozik a publikum. A fiatalok közül sokféle (énekes-táncos) tehetségével (szó szerint!) kiugrik Kerényi Miklós Máté. A koreográfia Rogács László és Bodor Johanna munkája: Jerome Robbins köpenyéből fokozatosan kibújva ötletes és látványos, akárcsak Túri Erzsébet színpadképe, Füzér Anni jelmezei. Béres Attila rendező a legjobbat tette: hagyta működni a művészeket és a zenét.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely