Bloggerek olvassák a blogokat
A blogok, íróik és olvasóik is egyre meghatározóbb szeletét jelentik az internetezők társadalmának, ennek megfelelően a szokásaikat kutató felmérések száma is egyre nő. Az ilyen témájú kutatások legfrissebb darabja (2005. februári és márciusi adatokkal) a CNN, az USA Today és a Gallup közös munkája, amely néhány meglepő adatot is közöl.
A felmérés – írja az emarketer.com – az Egyesült Államok felnőtt internetezőit kutatta, fókuszában a bloghasználat gyakorisága és az internetezők korának (rejtett?) összefüggése állt. Az adatokból kiderül, hogy a 18-29 év közötti korosztály olvas legtöbbet blogot (21%-uk), a 30 és 49 év közötti korosztályban valamivel kevesebben (16%), míg az 50 és 64 év közöttiek között még kevesebben (14%) olvasnak legalább havonta valamilyen blogot. Érdekes, hogy a 65 év feletti internetezőknek is még a 7%-a olvas havonta blogot.
Az érem másik oldalaként a legfiatalabb korosztálynak közel 60%-a soha nem olvasott még blogot, és ez az arány az évek számával egyre csak nő: a 30 és 49 közöttiek esetében 68%, az 50 és 64 év közötti korosztály esetében 75%, míg a 65 év felettiek esetében 90%. Az érem két oldala között azok az internetezők sorakoznak, akik ritkábban, mint havonta olvasnak blogot, vagy egész egyszerűen csak láttak ilyet.
Szerencsére a kutatók ennél mélyebbre ástak munkájuk során, és az elsőre félrevezető kép (a fiatalok szeretik a legjobban a blogokat, stb.) árnyalódik. Természetesen itt (is) a százalékos kimutatások csapdájáról van szó. A 18 és 29 közötti korosztály 91%-a internetezik ma az Egyesült Államokban, és szinte felük (44%) olvas blogot. A 65 év feletti korosztály 33%-a internetező (!), és ennek az online népességnek a harmada (33%) olvas blogot. Ebből a megközelítésből szemlélve a nagy szakadék csökkenni látszik.
Az utóbbi időben többen kiemelték a politika és a politikusok nagy szerepét a blogok terjedésében. Ezen felmérés alapján azonban a blogok információközvetítő szerepe nagyon kicsi. Az amerikai polgárok 51%-a szerzi a helyi televízió híreiből mindennapi információit, 44%-a tájékozódik a helyi lapokból, 39%-uk támaszkodik az országos kábeltévék híreire és csak 3%-a az érdeklődőknek gyűjt híreket napi rendszerességgel a blogok segítségével.
A jelentés újra megerősíti a bloggerek önfenntartó, önmagába hajló világának jellegét nem csak a fenti adatokkal, hanem azzal is, hogy főleg azok olvasnak napi rendszerességgel blogokat, akik maguk írnak is ilyet.
Az adatszolgáltatók arról is nyilatkoztak, ki miért olvas blogokat: a legtöbben az egyedi, máshol meg nem található hírek miatt (75,3%), mások a több nézőpont előnyét emelik ki (74,6%), harmadik helyen az őszinteség, mint érték szerepelt (60%), szinte ugyanennyien pedig a gyors hírszolgáltatás miatt olvasnak blogokat (58,9%). Többen kiemelték a személyesség vonzerejét, vagy azt, hogy a blogok segítségével beleláthatnak a kulisszák mögé, könnyebb átlátniuk a világot.