2005. március. 08. 09:39 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. március. 08. 10:00 Média

Az alkalmazottak weblogjai veszélyforrást jelenthetnek

A Clearswift információbiztonsági cég arra biztatja a munkaadókat, hogy világos, az alkalmazottak által is elfogadható bloghasználati házirendet vezessenek be. A titkos adatok kiszivárgása és a cég jóhírének megsértése egyre nagyobb veszélyt jelent a blogok terjedésével.

A Clearswift múlt hónapban közzétett, munkahelyi e-mail használatról készített felmérése azt mutatja, hogy az alkalmazottak 40 százaléka naponta több mint 1 órát tölt a vállalati e-mail és webszerverek magáncélú használatával. A blogolásokhoz kapcsolható év eleji amerikai elbocsátási hullám már annak a jele volt, hogy a blogolás potenciális biztonsági fenyegetést jelent, s újabb fórumot ad a felelőtlen, elégedetlen vagy akár rossz szándékú alkalmazottak számára. A termelékenység visszaesése mellett további kockázati tényezőt jelent a bizalmas információk blogokon keresztüli kiszivárgása és a vállalat jó hírnevének sérelme is.

„A Clearswift által javasolt házirendeket sokan az alkalmazottak szabadságának sárba tiprásaként értelmezik, a gazdálkodó szervezeteknek viszont alapvető érdekük, hogy megvédjék jó hírnevüket. Olyan konszenzuson alapuló házirendeket kell bevezetni, amelyek mind a szervezetek érdekeinek, mind az alkalmazottak igényeinek megfelelnek” – mondta el Fórján Tamás, az adatbiztonsági kérdésekkel foglalkozó 2F 2000 Kft. műszaki igazgatója.

A blogolási problémákra akkor terelődött jelentősebb figyelem, amikor ismert amerikai cégektől több esetben is elbocsátottak embereket az online naplókban megjelent dolgok miatt. Mark Jen például a Google-ról közzétett vitatott megjegyzései miatt veszítette el munkáját a a cégnél. Tavaly hasonló esetek fordultak elő többek között a Delta Airlinesnál és a Microsoftnál is.

„A közelmúlt fegyelmi ügyei jól mutatják a véleménynyilvánítás szabadsága és a vállalati érdekek közötti potenciális konfliktusokat. Elkerülhetetlen, hogy a cégek kommunikációs házirendeket vezessenek be hírnevük és márkaneveik, de ugyanakkor dolgozóik védelme érdekében is. Ahogyan üzleti szempontból öngyilkosságnak minősül, ha nem óvjuk magunkat a külső webes támadások ellen, ugyanúgy nincs más választásunk, védekeznünk kell a belső fenyegetések ellen is” – jelentette ki a Clearswift kutatási igazgatója, Alyn Hockey.