Bár 2026-ban már kevesebbet kell majd költeni a sztrádakoncessziókra, de jövőre kezdődnek a vállalt bővítések az M1-es háromsávúsításával.
Összesen 545 milliárd forintba kerülnek az autópálya-koncessziók 2025-ben – derül ki a jövő évi büdzsé tervezetéből. Ezen belül 175 milliárd forintot visznek el a régi koncessziók (M5 és M6), 370 milliárd forintot pedig a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó MKIF-koncesszió.
Minderre az idei, 2024-es évre csak 372,6 milliárd forint van betervezve. A nagy növekedés az MKIF-féle koncessziónál lesz, annak költségvetési költsége idén még csak 200 milliárd forint. Vagyis az éves növekedés számszerűen 170 milliárd forint, avagy 85 százalék.
Sorozatunk első részében befagyasztott párttámogatásokról írtunk, és azt láttuk, hogy továbbra is bőkezűen pénzelnék az állami médiát.
A második részben azt vizsgáltuk, hogyan sakkozik a kormány a különadókkal és az adóemelésekkel.
A harmadik részben a sportot és a szuverenitásvédelmet vettük górcső alá.
A negyedik epizód az egészségügyi kiadásokról szólt.
A tavalyi büdzsé fejezeti indokolásából egyébként már látható volt, hogy az autópálya-koncessziós költségek 2025-ben drasztikusan megugranak. A következő években – legalábbis a 2024-es költségvetésben lefektetett várakozások szerint – a költség alacsonyabb lesz, 2026-ban „csak” bő 430 milliárd forint, 2027-ben közel 490 milliárd forint.
A 2025-ös drágulást nem magyarázhatja az infláció vagy az útdíjhálózat fenntartásának költsége. Alighanem arról van szó, hogy az MKIF nekilát azoknak a bővítéseknek, amelyek alapján plusz díjazásra jogosult.
A koncesszor alapvetően kétféle díjat kap, egy rendelkezésre állás alapú szolgáltatási díjat (RÁASZD) és a fejlesztések után kalkulált rendelkezésre állási díjat (RÁD). A koncesszió részét képezik jelentős fejlesztések is, ám mindebből eddig semmi sem kezdődött el. (Az úgynevezett szintre hozási munkák, például az aszfaltozás, amit többfelé végeznek nem minősülnek bővítésnek, azok a normál üzemeltetéshez tartoznak.)
2025-ben azonban már elkezdődik az M1-es autópálya bővítése. Sőt, ami azt illeti az előkészítő munkák már el is indultak. Az M1-es autópálya bővítésének tényleges munkálatai legkésőbb 2025. szeptember 1-én kezdődnek. Az M0-ás autóúttól a Concó pihenőhelyig, mintegy 80 kilométeren bővül a sztráda 2×3 + ITS (leálló) sávra, 4 év alatt.
Mind a mai napig vitatott, hogy Mészáros Lőrinc és Szíjj László hatalmasat kaszálnak-e az egész 35 éves koncesszión, vagy sem. Az MKIF szerint szó sincs arról, hogy ez valami hatalmas üzlet lenne, sőt épp most, az első években, miután elindulnak a bővítések masszívan veszteséges lesz a konstrukció számukra, mivel a beruházásokat most kell finanszírozni.
Mindenesetre az Európai Bizottság idén tavasszal kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen a koncessziós szerződés miatt. Az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy
Magyarország 35 évre szóló koncessziója nem volt átlátható a becsült érték alapján, nem hárította át a megfelelő működési kockázatot, és uniós jogot sértve indokolatlanul hosszú időre meghosszabbította.
A kormány azonnal reagált is: jogi lépéseket tesznek a szerintük jogszerű autópálya-szerződés megvédésére. A kabinet érvelése szerint a koncessziós szerződés nemzetgazdasági célokat szolgál, és ennek érdekében a koncesszor vállalta a gyorsforgalmi utak hosszú távú, magas színvonalú üzemeltetését és működtetését, valamint 10 éven belül 317 kilométer új autópálya megépítését és 265 kilométernyi sztráda bővítését.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.