A miniszter elmondása szerint a kormány „társfővárosként” tekint Debrecenre.
Debrecenbe költözik a közlekedési múzeum és a természettudományi múzeum is – erősítette meg a korábbi terveket Lázár János építési és közlekedési miniszter Papp László debreceni polgármesterrel közös sajtótájékoztatóján.
A tárcavezető elmondta: a természettudományi múzeum esetében a tervezési pályázat zajlik, amelynek rövidesen vége lesz. Lázár arról is beszélt, ő azon kormánytagok közé tartozik, akik „kifejezetten támogatják”, hogy a múzeum Debrecenbe költözzön, ezért minden segítséget és támogatást „kész és képes” megadni.
A közlekedési múzeumról szólva azt mondta, annak sorsáról neki kell döntenie, az ötletpályázat eredményét szerdán délután ismertetik majd. Ezen a tervezőknek a leendő BMW-gyár és az autópálya közötti telekre kellett „megálmodniuk” a múzeum épületét. „Úgy gondolom, hogy ennek a részletes tervezése vagy akár a kivitelezése is elkezdhető 2026-27-ig” – jelentette ki.
Mint fogalmazott, a kormány Debrecenre mint „társfővárosra” tekint, és továbbra is részt vesz a fejlesztésében. Eddig 500 milliárd forinttal támogatták a gazdaságfejlesztést, amiből 300 milliárdot a BMW autógyárnak is otthont adó észak-nyugati gazdasági övezetben, 200 milliárdot a déli ipari övezetben használtak fel.
„Minden adott ahhoz, hogy 2025-ben megkezdődhessen az autógyártás Debrecenben. A idén további gazdaságfejlesztési beruházásokról is dönt a kormány, szerinte 2026-ig további 250-250 milliárd forint forrás biztosítására lesz szükség” – tette hozzá.
Lázár bejelentéseire Vitézy Dávid a Facebook-oldalán reagált. A bejegyzésben azt írta, továbbra is „téves útnak” tartja a két múzeum elköltöztetését Budapestről, ezért a Fővárosi Közgyűlés október végi ülésén kezdeményezni fogja, hogy „a budapesti politikai erők közösen álljanak ki az eszement tervek ellen”.
„Természetesen kell és lehet a vidéki nagyvárosokban fejleszteni a kulturális kínálatot, létre lehet hozni új kiállítóhelyeket és múzeumokat – de Budapestet megfosztani az országos múzeumaitól semmi más, mint az agresszív bosszúpolitika folytatása a főváros ellen Lázár János részéről” – fogalmazott a posztban Vitézy.
A természettudományi múzeum költözését már több mint öt éve tervezik, de eddig semmi nem történt az ügyben, és a szakma rengeteg érvet felhozott a lépés ellen. Végül idén februárban meg is jelent egy kormány-előterjesztés, amely alapján mégsem költözött volna Debrecenbe a múzeum: Csák János miniszter elképzelése szerint a budapesti Kilián-laktanya helyére került volna. Csákot azóta azonban leváltották, és láthatóan az előterjesztésből se lett semmi.
A közlekedési múzeumot, amely a Városligetben állt, 2015-ben zárták be, majd bontották le. Az akkori ígéretek szerint három évvel később megnyílt volna a helyén az új intézmény, de ez azóta sem történt meg. Lázár János építési és ipari miniszter idén májusban Debrecent dobta be lehetséges helyszínként, július elején aztán eljutott a Népszavához egy részletes pályázati dokumentáció, amelyben már az szerepelt, hogy az új múzeum helyszínéül a Debrecenben épülő BMW-gyár melletti 6,5 hektáros külterületi telket jelölték ki. A terület egyelőre csak autóval közelíthető meg, a legközelebbi buszmegálló 1,5 kilométerre van, a leendő BMW-gyár egyik bejáratánál.
(Nyitóképünkön Lázár János és Papp László. Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt)
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.