Gazdaság hvg.hu 2024. október. 04. 12:09

Megszavazta az EU a kínai e-autókra kivetett vámot

A tarifa legmagasabb kulcsa 45 százalék. A tagállamok voksairól egyelőre nincs információ, Magyarország biztos, Németország valószínűleg nem szavazta meg, annyi biztos, hogy több ország is tartózkodott.

Az Európai Unió pénteken megszavazta, hogy akár 45 százalékos vámot is kivethessenek a Kínából érkező elektromos járművekre, ami vélhetően a Kínával szembeni kereskedelmi háború első felvonása lehet – írja a Bloomberg. Az intézkedés elfogadtatásához az kellett, hogy az EU lakosságának 65 százalékát képviselő 15 uniós tagállam minősített többsége ne szavazzon ellene.

A Reuters szerint 10 tagállam megszavazta az elképzelést, 12 pedig tartózkodott. Németország és Magyarország mellett további három, jelenleg meg nem nevezett ország szavazott tehát a javaslat ellen.

A tarifa mértéke autógyártónként változik: a Tesla járműveit például csak 7,8 százalékos, míg a kínai SAIC autóit 35,6 százalékos vám fogja sújtani, ez hozzáadódik a jelenleg is érvényben lévő 10 százalékos vámra, így lesz a legmagasabb vámtarifa 45 százalékos.

Az EU döntése azután született, hogy egy vizsgálat megállapította: Kína tisztességtelenül támogatta az iparát.

Így fordított Kína több mint másfél Marshall-segélynyi pénzt a világ villanyautó-piacának leuralására

Egy friss számítás szerint Peking tizenöt év alatt 230,8 milliárd dollárt pumpált a saját villanyautó-iparába. Ez elég volt arra, hogy megtörténjen a nagy váltás, és immár a nagy nyugati gyártók járulnak a kínai társaságok elé, hogy ellessék a szakmai fortélyokat. A pénzözön azonban bődületes túltermelést okozott, miközben közeleg a kereskedelmi háború a Nyugattal.

Peking tagadja ezt az állítást, és saját vámokkal fenyegette meg az európai tej-, pálinka-, sertéshús- és autóipari ágazatokat.

Nyílt kereskedelmi háború kezdődhet ma az EU és Kína között

Még semmi sem dőlt el, de nagy valószínűség szerint a tagállamok nem fogják megakadályozni, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra védővámot vessen ki az Európai Unió. Ez a lépés az Egyesült Államok után az EU területén is visszavetheti a kínai autóipart és a remények szerint segítséget nyújt az európai gyártóknak.

Az Unió aktívan próbálja csökkenteni Kínától való függőségét. Mario Draghi, az Európai Központi Bank volt elnöke a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy „Kína államilag szponzorált versenye” olyan fenyegetést jelent az EU-ra nézve, amely kiszolgáltatottá teheti Kínával szemben. Az EU tavaly 739 milliárd euró (815 milliárd dollár) kereskedelmet bonyolított Kínával, de a tagállamok megosztottak abban, hogy eszkalálni kell-e a helyzetet a vámok bevezetésével.

Egy évvel ezelőtt, az EU helyzetéről szóló beszédében jelentette be Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, hogy a teljes termékláncra vonatkozóan megvizsgálják a Kínában gyártott elektromos autók európai piacra jutását annak érdekében, hogy kiderítsék: sérülnek-e az egyenlő versenyfeltételek.

Az Európai Bizottság azt állapította meg, hogy a teljes termékláncban olyan szinten van jelen közvetve vagy közvetlenül a kínai állami támogatás, hogy az döntő befolyást gyakorol az árképzésre. Kimutatták, hogy az európai cégek számára mindez fenntarthatatlan folyamatokhoz vezet, ami nagyon komoly hatással lesz a munkaerőpiacra: közvetlenül 2,5, közvetve pedig 10,3 millió munkahely kerül veszélybe.

zöldhasú
Hirdetés