A tarifa legmagasabb kulcsa 45 százalék. A tagállamok voksairól egyelőre nincs információ, Magyarország biztos, Németország valószínűleg nem szavazta meg, annyi biztos, hogy több ország is tartózkodott.
Az Európai Unió pénteken megszavazta, hogy akár 45 százalékos vámot is kivethessenek a Kínából érkező elektromos járművekre, ami vélhetően a Kínával szembeni kereskedelmi háború első felvonása lehet – írja a Bloomberg. Az intézkedés elfogadtatásához az kellett, hogy az EU lakosságának 65 százalékát képviselő 15 uniós tagállam minősített többsége ne szavazzon ellene.
A Reuters szerint 10 tagállam megszavazta az elképzelést, 12 pedig tartózkodott. Németország és Magyarország mellett további három, jelenleg meg nem nevezett ország szavazott tehát a javaslat ellen.
A tarifa mértéke autógyártónként változik: a Tesla járműveit például csak 7,8 százalékos, míg a kínai SAIC autóit 35,6 százalékos vám fogja sújtani, ez hozzáadódik a jelenleg is érvényben lévő 10 százalékos vámra, így lesz a legmagasabb vámtarifa 45 százalékos.
Az EU döntése azután született, hogy egy vizsgálat megállapította: Kína tisztességtelenül támogatta az iparát.
Peking tagadja ezt az állítást, és saját vámokkal fenyegette meg az európai tej-, pálinka-, sertéshús- és autóipari ágazatokat.
Az Unió aktívan próbálja csökkenteni Kínától való függőségét. Mario Draghi, az Európai Központi Bank volt elnöke a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy „Kína államilag szponzorált versenye” olyan fenyegetést jelent az EU-ra nézve, amely kiszolgáltatottá teheti Kínával szemben. Az EU tavaly 739 milliárd euró (815 milliárd dollár) kereskedelmet bonyolított Kínával, de a tagállamok megosztottak abban, hogy eszkalálni kell-e a helyzetet a vámok bevezetésével.
Egy évvel ezelőtt, az EU helyzetéről szóló beszédében jelentette be Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, hogy a teljes termékláncra vonatkozóan megvizsgálják a Kínában gyártott elektromos autók európai piacra jutását annak érdekében, hogy kiderítsék: sérülnek-e az egyenlő versenyfeltételek.
Az Európai Bizottság azt állapította meg, hogy a teljes termékláncban olyan szinten van jelen közvetve vagy közvetlenül a kínai állami támogatás, hogy az döntő befolyást gyakorol az árképzésre. Kimutatták, hogy az európai cégek számára mindez fenntarthatatlan folyamatokhoz vezet, ami nagyon komoly hatással lesz a munkaerőpiacra: közvetlenül 2,5, közvetve pedig 10,3 millió munkahely kerül veszélybe.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.