Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Magyarország egész jól áll az elektronikus fizetési megoldások terén, de van még hova fejlődni. Például Csehország szintjére, bár ott is akad, aki alkotmányba vésné a készpénzhez való jogot. Románia az előző évezredben ragadt, Bulgáriában a készpénz a korrupció legjobb barátja.

PULSE Projekt
Friss cikkek a témában

A (kész)pénz drága mulatság: szó szerint, az érméket és bankjegyeket le kell gyártani, hozni, vinni kell, a bankautomata sincs ingyen és nem is levegővel működik, stb. Éves szinten mindez közel 400 milliárd forintba kerül – mármint került 2019-ben, arra az évre vonatkozik ugyanis a jegybank legfrissebb felmérése és elemzése. Mivel azóta a forgalomban lévő pénz mennyisége nőtt, és minden kapcsolódó szolgáltatás drágább lett, a pénzhasználat társadalmi költsége is magasabb. Az egyéb fizetési módok költsége jóval alacsonyabb.

Nem mellesleg a készpénz a korrupció melegágya, hiszen az elektronikus tranzakciókkal ellentétben a gazdát cserélő bankók útját lehetetlen követni.

Logikusnak tűnik, hogy amennyiben minden feltétel adott, érdemes sutba vágni a készpénzt. Ez eddig mégsem történt meg, bár a trendek egyértelműen ebbe az irányba mutatnak.

Tényleg betilthatják a készpénzt? – Kasszakulcs #2

Miért beszélünk erről egyáltalán? Mi a szerepe a készpénznek a gazdaságban? Milyen előnyei és hátrányai lennének a készpénzmentes társadalomak? A Kasszakulcs legfrissebb adásában Gyükeri Mercédesz és Sztojcsev Iván annak jártak utána, jogosan aggódnak-e néhányak amiatt, hogy elveszítjük a készpénzes fizetés lehetőségét. Iratkozz fel a Kasszakulcs csatornájára!

A készpénzmentesség elleni érvek meglehetősen univerzálisak, különösen, ami a régiót illeti. Akadnak olyan emberek, akik egész egyszerűen ragaszkodnak a fizikai pénzhez. Másoknak – nem tökéletesen alaptalan – adatvédelmi aggályaik vannak az elektronikus fizetések követhetősége miatt. Megint másoknak kimondottan érdekük, hogy egyes fizetési műveleteiket ne lehessen nyomon követni.

A legnagyobb, valóban reális akadály, hogy széles társadalmi csoportok nem, vagy csak korlátozottan férnek hozzá az elektronikus fizetési megoldásokhoz, illetve egyáltalán a fejlettebb banki szolgáltatásokhoz.

Különösen az idősebb korosztályok tagjai közül sokak nem rendelkeznek megfelelő informatikai tudással, illetve a banki szolgáltatások területi lefedettsége is hagy maga után kívánnivalókat.

Egész jó a helyzet

Magyarország tulajdonképpen meglehetősen jól áll az elektronikus fizetési megoldások arányát, illetve az elektronikus fizetés terjedését illetően. A fizetési értékhez viszonyított részarány 2020 óta meghaladja az uniós átlagot, 2023-ban 47 százalékos volt – derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Fizetési rendszer jelentéséből. Szintén 2020 óta az elektronikus pénzforgalom éves értékének növekedése meghaladja a GDP-növekedést, 2022-ben jelentős kiugrás volt.

Az elmúlt években elsősorban a kártyás forgalom bővülése okozta a növekedést, de a jegybank szerint a következő években már az azonnali fizetés is hatással lehet erre. A – hazai és nemzetközi – várakozás szerint az, hogy a banki utalások lényegében azonnal teljesülnek, idővel össze fogja mosni a kártyás fizetéseket és az utalásokat, hiszen a felhasználók szempontjából praktikusan mellékes lesz, hogy az adott tranzakció (például egy vásárlás esetében) kártyás fizetéssel vagy utalással teljesül. Ehhez persze szükség van az azonnali fizetés kiegészítő szolgáltatásainak (elsősorban a fizetési kérelem) széles körű elterjedésére.

Szeptembertől bankkártya helyett fizethetünk QR-kóddal

Az új fizetési rendszerről a jegybank alelnöke számolt be.

A digitalizáció tekintetében különösen örvendetes, hogy egyre többen használnak mobiltárcás szolgáltatásokat. A mobiltárcában regisztrált kártyák aránya 2023-ban már 23 százalékos volt.

Akarjuk is, meg nem is

A hazai szabályozás meglehetősen kétarcú. Egyrészt erősen támogatja az elektronikus megoldások terjedését. Ide sorolható, hogy minden online kassza használatára kötelezett kereskedő köteles elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani. Mivel a lehetőség – elvileg – minden kereskedőnél adott, – elvileg – bárki képes lehet akár készpénzmentesen élni. A gyakorlatban azért ez nem működik tökéletesen, de tagadhatatlanul sokkal jobb a helyzet, mint más országokban.

Kipróbáltuk, milyen az élet egy hónapig készpénz nélkül – mi is meglepődtünk, mi okozta a legnagyobb kihívást

Magyarországon bő két éve elvileg minden üzletben tudunk kártyával fizetni, de vajon tényleg megvagyunk anélkül, hogy készpénzt hordanánk magunkkal? Egy hónapig teszteltük, eközben volt nyaralás, kirándulás, színházba, étterembe is mentünk, értek minket kellemes és negatív meglepetések egyaránt.

Magyarországon ráadásul kötelezően vezették be az azonnali fizetést. Igaz, a fizetési kérelem fogadását a bankoknak nem volt kötelező bevezetniük – csak idén áprilistól. A fizetési kérelem teljes körű elfogadása nagy lökést adhat az azonnali fizetéseknek, hiszen mondjuk a közüzemi szolgáltatók egyszerűen küldhetnek egy kérelmet az ügyfelüknek, amit annak csak jóvá kell hagynia, és már ki is fizette a számlát. A fizetési kérelem QR-kód formájában is érkezhet, ami a webshopos, sőt akár a fizikai bolti vásárlásoknál is lehetővé teszi az azonnali fizetés használatát.

A másik oldalon az elektronikus fizetési megoldások terjedését hátráltatja, hogy a jogalkotó minden lakossági ügyfél számára ingyenes készpénzfelvételi lehetőség biztosítására kötelezi a bankokat, havonta legfeljebb két alkalommal, alkalmanként legfeljebb 150 ezer forint összegig. Ezt a lehetőséget ráadásul bővítik, amennyiben 2025. január 1-től már a postákon is elérhető lesz az opció. Miközben a kormány az elektronikus tranzakciókat vaskos illetékekkel terheli – utóbbiakat ráadásul a költségvetési bevételek növelése érdekében emelték.

Orbán és az ő pénzkötege

A magyar társadalomban – vagy legalábbis egy nem elhanyagolható részében – erős kötődés él a készpénz iránt, amit jól jelez, hogy még az internetes vásárlások esetében is az esetek harmadában a fizetés készpénzes utánvéttel történik. A trend viszont javul, 2019-ben még az online vásárlások majdnem felét fizették készpénzes utánvéttel. Az elektronikus fizetés térnyerését támogatja, hogy egyre nő a csomagautomaták részesedése a kiszállításokban (a gépek nem fogadnak el készpénzt), illetve egyre népszerűbbek a külföldi (főleg kínai) webshopok.

A politika hozzáállása a kérdéshez vegyes, ahogy azt a szabályozói környezet kettőssége jelzi. Tegyük hozzá: a szabályozás előre mutató része elsősorban a jegybankhoz kötődik, míg a készpénzhasználatot erősítő elemek a kormányhoz és a kormánypárti többségű országgyűléshez.

Ikonikussá vált a 444 fotója Orbán Viktor miniszterelnökről, amint egy köteg készpénzzel megy be egy 9. kerületi házba. Szijjártó Péter miniszter pedig egy 75 ezer forintos cipő megvásárlásából kerekített készpénzperformanszot. A szélsőjobboldali Mi Hazánk még azt is felvetette, hogy bele kellene írni az Alaptörvénybe a készpénzhasználathoz való jogot. Ettől a miniszterelnök nem zárkózott el, azóta a kérdés a jelek szerint elhalt.

Továbbra sem árulják el, mit csinál kedd reggelente Orbán Viktor Ferencvárosban, csak azt, miért volt ott a sajtófőnöke

Olyan magánprogramja van, aminek a „nem nyilvános jellegét” testőrök mellett maga a miniszterelnöki sajtófőnök őrzi a helyszínen.

Csehországban a vendéglősök igyekeznek keresztbe feküdni

A magyarországihoz hasonló, valamivel jobb a helyzet Csehországban is. A rendelkezésre álló adatok azt mutatják, hogy a cseh tranzakciók 60 százalékát ma már készpénz nélkül hajtják végre – kártyával, mobiltelefonnal, órával stb. A cseh bankkártyaszövetség (SBK) nyilvántartása szerint ez a típusú tranzakció 2018 és 2022 között több mint kétszeresére nőtt.

Kivételt képeznek az éttermek és vendéglők, ahol nem ritka, hogy nem akarnak kártyát elfogadni, mivel a kártyával fizető emberek általában nem adnak borravalót. Itt még csak körülbelül a tranzakciók 45 százaléka történik készpénz nélkül.

Orbán Viktor elég keveset tud a borravalóról. Vagy a magyar adórendszerről

A miniszterelnök adómentessé tenné a borravalót. A borravaló a jellemző esetekben adómentes.

Csehországban is folyik vita a készpénz nélküli és készpénzes fizetések közötti különbségről, de nem túl szenvedélyes. Sokkal szenvedélyesebb a vita arról, hogy az embereknek joguk legyen készpénzes fizetéshez. Egy csoport törvényhozó már tavaly óta próbálja jogszabályban szavatolni ezt a jogot, de nem biztos, hogy sikerrel jár, az aktuális centrum-jobboldali kormány ugyanis feleslegesnek tartja.

A készpénzes fizetések joga mellett áll a populista blokk és a szélsőjobb is, de számukra épp annyira nem égető kérdés, mint a szélesebb társadalomban, ahol a készpénz mellett a magánélet védelmét képviselő szószólók érvelnek.

Románia az előző évezredben ragadt

Romániában sokkal rosszabb a helyzet, mint Magyarországon. A banki infrastruktúra gyenge (Romániában körülbelül tízezer ATM-ből csak ezer található vidéki területeken), nem meglepő, hogy a románok inkább a készpénzes fizetéseket részesítik előnyben. Vidéki területeken és közepes méretű városokban a POS-terminállal felszerelt boltok is kisebbségben vannak, így még ha valaki elektronikusan is szeretne fizetni, ez lehetetlen.

Romániában a bankszámla nélküli népesség aránya körülbelül 40 százalék, így olyan országok társaságában van, mint Kenya és Afganisztán. Más szóval majdnem 7 millió román „láthatatlan” a bankok számára.

A Világbank adatai szerint a romániai alkalmazottak negyede még mindig „borítékban” kapja a fizetését. A románok csaknem fele (47 százaléka) készpénzzel fizeti a közüzemi számláit is.

Amikor megkérdezik, miért részesítik előnyben a készpénzes fizetéseket a bankszámlák megnyitása helyett, a románok azt mondják, hogy a bank túl messze van tőlük (10 százalék), nincs elég pénzük (14 százalék), a banki szolgáltatások túl drágák (33 százalék) vagy nem bíznak a bankokban (34 százalék).

Romániában jobbak a fizetések, mint Magyarországon

2023-ban először fordult elő, hogy az árszínvonalak közti különbségeket kiküszöbölő vásárlóerő-paritáson a romániai fizetések megelőzték a magyarországiakat. A családi adókedvezmény elinflálódott, még a gyerekesek is jobban keresnek Romániában.

A készpénzes tranzakciók iránti étvágy erős marad mind az egyének, mind a vállalatok körében. Ebben a kontextusban a magas vidéki népesség aránya (amely elsősorban készpénzt használ fizetőeszközként) miatt a Nemzeti Bank hivatalnokai azt javasolják, hogy a digitális fizetési megoldásokra való áttérés fokozatos legyen Romániában, és hogy a bankok tartsanak fenn megfelelő jelenlétet a területen.

Az elöregedő népesség, az IT-készségek hiánya és a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés nagy területi és jövedelmi egyenlőtlenségei miatt a bankoktól elvárható, hogy megfelelő szintű nem digitális banki szolgáltatásokat tartsanak fenn, hogy elkerüljék a pénzügyi kirekesztés kockázatát az gyorsított digitalizáció miatt – zárják a központi bankárok.

Bulgáriában csendes forradalom van, és rengeteg korrupció

A „készpénz még mindig király” Bulgáriában is, bár az elmúlt három évben csendes fizetési forradalom zajlott le az országban. Ez az azonnali bankközi átutalások bevezetéséhez és a fintech szektor növekedéséhez köthető, ami fellendítette az online és mobil fizetéseket.

Egy nő vesz fel készpénzt a bolgár tengerparton található Sozopol városában
AFP / NurPhoto / Artur Widak

Bulgáriában a „készpénz vagy készpénzmentes” dilemma mind fogyasztói, mind politikai dimenzióval bír. A készpénz hajtja a szürke/fekete gazdaságot, a korrupciót és a szervezett bűnözést, és az országban súlyos problémák vannak ezeken a területeken. 2020-ban komoly politikai korrupciós botrány robbant ki Bulgáriában. Akkoriban a szerencsejáték-milliárdos Vaszil Bozskovot nagy összegű adóelkerüléssel vádolta az ügyészség. Ő viszont Vladiszlav Goranov akkori pénzügyminisztert vádolta meg, hogy 30 millió eurót zsarolt ki tőle. Goranov azzal válaszolt, hogy ha Bozskov valóban annyi pénzt hozott volna a pénzügyminisztériumi találkozóikra, az épület kamerái észlelték volna a pénzeszsákokat. Bozskov azonban azt mondta, hogy csak egy szivarral lépett be az épületbe, és a pénzt a kabátzsebébe rejtette, ahol alkalmanként körülbelül 1 millió lejt vitt a miniszternek. A pénz mindig 500 eurós bankjegyekben volt, mert így könnyebb volt elrejteni a ruháiban.

2023 végén a nyilvánosság tanúja volt a Pénzügyminisztérium újabb sikertelen kísérletének, hogy alacsonyabb felső határt szabjon meg a készpénzfizetésekre az országban. Az elmúlt kilenc évben ezt a javaslatot minden alkalommal bojkottálták a képviselők azzal az abszurd érvvel, hogy sok faluban nincs bankfiók. Ugyanakkor

mindenki számára világos, hogy nagyon kevés hétköznapi tranzakció értéke haladja meg az 5 000 levát (egymillió forintot) kis falvakban egy olyan országban, ahol az átlagbér körülbelül 2 300 leva.

Mindeközben Bulgáriának jól fejlett fizetési infrastruktúrája van és viszonylag jó a hozzáférés a banki szolgáltatásokhoz, különösen a mobil bankoláshoz. Kevesebb mint 7 milliós lakosság mellett az országban körülbelül 12,5 millió bankszámla van. A Világbank Global Findex jelentése szerint 2021-ben az országban a 18 év feletti emberek 84 százalékának volt bankszámlája. Tény ugyanakkor, hogy probléma van a bankfiókok és ATM-ek fizikai hozzáférhetőségével a távoli városokban és falvakban.

Ez a cikk a PULSE-projekt határokon átnyúló újságírói együttműködés keretében készült az Európai Bizottság támogatásával. 

Szerzők: Dan Popa, Tsvetelina Sokolova / Mediapool.bg, Petr Jedlička / Denik Referendum, Kovács Gábor / HVG

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.