Gazdaság hvg.hu 2024. július. 01. 14:42

Fájdalmasan drágítja majd a dízelt a kibocsátáskereskedelem kitágítása, de csak évek múlva

A jelenlegi hazai ár nagyjából harmadával emelkedhet a dízelolaj ára a következő években, csak a kibocsátáskereskedelmi rendszer kibővítése nyomán. Az épületfűtésre használt fosszilis energiahordozókra is érvényes lesz a rendszer, jelentősen drágul majd a szén is.

Nagyjából 50 centtel emelheti a dízelolaj literenkénti árát 2031-ig az, hogy fokozatosan kiterjesztik a közlekedési ágazatra is a kibocsátáskereskedelmi rendszert. Az ETS2 rövidítéssel is jelölt, a káros gázok kibocsátásának visszafogását ösztönző büntetőadós modell a közlekedési ágazat mellett a lakóépületekre is érvényes lesz. 

Az ETS2 keretein belül – annak érdekében, hogy 2030-ra sikerüljön az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkenteni a káros gázok kibocsátását – már nem fognak ingyenes szén-dioxid-kvótákat kiadni, ezeket meg kell vásárolniuk az érintetteknek, hogy kompenzálják saját kibocsátásukat. Az így keletkező bevételekből töltik fel a szociális klímaalapot, amivel a szegényebb háztartások és kisvállalkozások energiahatékonysági beruházásait támogatják majd. Ez utóbbi révén igyekeznek elérni, hogy a bevezetését ne övezze akkora tiltakozás, mint az ETS bevezetésekor tapasztalható volt, amikor Franciaországot ellepték a sárga mellényes tüntetők.

Az intézkedés 2027-ig 14,

2031-ig pedig 54 eurócenttel (jelenlegi árfolyamon 213 forint) növelheti majd a dízelolaj literenkénti árát,

legalábbis így számol a Veyt karbonpiaci elemzőcég. 

Az épületek esetében az azok fűtésére használt fosszilis energiahordozók után kell majd kompenzációt fizetni annak, aki szénnel fűtene, ő kilogrammonként 68 centes (268 forint) drágulással számoljon – idézte a Financial Times az elemzést.

A Vest elemzője szerint a rendszer hatékony lesz, és 2040-ig “jelentős, 400 millió tonnának megfelelő kibocsátáscsökkentési hullámot indít el az összes érintett ágazatban”, leginkább a közlekedésben. 

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának francia elnöke, Pascal Canfin ugyanakkor arra számít, hogy ha túl drága lesz a szén-dioxid-ár, az elfogadhatatlan lesz sok európai számára. 

Az EU a harmadik országokban keletkező kibocsátást a karbonvámmal fogná vissza, de az is drágulással jár majd.

Az élelmiszereket, autókat és építőanyagokat is megdrágíthatja az uniós karbonvám

Az EU-ban nemrég elfogadott karbonvám egy sor olyan termékre vonatkozik majd, amelyek előállítása számottevő szén-dioxid-kibocsátással jár. Bő két éves átmeneti időszak után, nyolc évre elhúzva, fokozatosan vezetik majd be, egy szakértővel néztük végig, ez hogy fog kinézni, és mivel járhat majd.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?