Gazdaság hvg.hu 2024. július. 01. 14:42

Fájdalmasan drágítja majd a dízelt a kibocsátáskereskedelem kitágítása, de csak évek múlva

A jelenlegi hazai ár nagyjából harmadával emelkedhet a dízelolaj ára a következő években, csak a kibocsátáskereskedelmi rendszer kibővítése nyomán. Az épületfűtésre használt fosszilis energiahordozókra is érvényes lesz a rendszer, jelentősen drágul majd a szén is.

Nagyjából 50 centtel emelheti a dízelolaj literenkénti árát 2031-ig az, hogy fokozatosan kiterjesztik a közlekedési ágazatra is a kibocsátáskereskedelmi rendszert. Az ETS2 rövidítéssel is jelölt, a káros gázok kibocsátásának visszafogását ösztönző büntetőadós modell a közlekedési ágazat mellett a lakóépületekre is érvényes lesz. 

Az ETS2 keretein belül – annak érdekében, hogy 2030-ra sikerüljön az 1990-es szinthez képest 55 százalékkal csökkenteni a káros gázok kibocsátását – már nem fognak ingyenes szén-dioxid-kvótákat kiadni, ezeket meg kell vásárolniuk az érintetteknek, hogy kompenzálják saját kibocsátásukat. Az így keletkező bevételekből töltik fel a szociális klímaalapot, amivel a szegényebb háztartások és kisvállalkozások energiahatékonysági beruházásait támogatják majd. Ez utóbbi révén igyekeznek elérni, hogy a bevezetését ne övezze akkora tiltakozás, mint az ETS bevezetésekor tapasztalható volt, amikor Franciaországot ellepték a sárga mellényes tüntetők.

Az intézkedés 2027-ig 14,

2031-ig pedig 54 eurócenttel (jelenlegi árfolyamon 213 forint) növelheti majd a dízelolaj literenkénti árát,

legalábbis így számol a Veyt karbonpiaci elemzőcég. 

Az épületek esetében az azok fűtésére használt fosszilis energiahordozók után kell majd kompenzációt fizetni annak, aki szénnel fűtene, ő kilogrammonként 68 centes (268 forint) drágulással számoljon – idézte a Financial Times az elemzést.

A Vest elemzője szerint a rendszer hatékony lesz, és 2040-ig “jelentős, 400 millió tonnának megfelelő kibocsátáscsökkentési hullámot indít el az összes érintett ágazatban”, leginkább a közlekedésben. 

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának francia elnöke, Pascal Canfin ugyanakkor arra számít, hogy ha túl drága lesz a szén-dioxid-ár, az elfogadhatatlan lesz sok európai számára. 

Az EU a harmadik országokban keletkező kibocsátást a karbonvámmal fogná vissza, de az is drágulással jár majd.

Az élelmiszereket, autókat és építőanyagokat is megdrágíthatja az uniós karbonvám

Az EU-ban nemrég elfogadott karbonvám egy sor olyan termékre vonatkozik majd, amelyek előállítása számottevő szén-dioxid-kibocsátással jár. Bő két éves átmeneti időszak után, nyolc évre elhúzva, fokozatosan vezetik majd be, egy szakértővel néztük végig, ez hogy fog kinézni, és mivel járhat majd.

zöldhasú
Hirdetés