Gazdaság Mészáros Márton 2024. április. 13. 17:00

A Forma-1-et felforgatta, most a MotoGP-vel is ezt tenné a Liberty Media

A Liberty Media 2017-ben vásárolta meg a Forma-1-et, a sorozat azóta az USA-ba és a XXI. századba is megérkezett. Most a MotoGP-vel kapcsolatban is hasonló tervei vannak az új tulajdonosnak.

Április 1-jén jelentette be, de nem viccnek szánta a Forma-1-et is birtokló Liberty Media Group, hogy felvásárolta a legnagyobb motorkerékpár-versenyek mögött álló Dorna Sports 86 százalékát, így az F1-gyel egy ernyő alá került a MotoGP és a Superbike-világbajnokság. A Dorna Sportsot a vásárlás során 4,2 milliárd euróra, több mint 1600 milliárd forintra értékelték.

Az amerikai médiacég a tranzakció révén megszerezte a MotoGP mellett futó Moto2 és Moto3 sorozatok, az elektromos motorokat versenyeztető MotoE, és a Superbike mellett futó női világbajnokság feletti irányítást is. A hangsúly azonban egyértelműen a MotoGP-n lesz, a siker receptje pedig hasonló lehet, mint a Forma-1 esetében, igaz, a körülményekben bőven találhatunk eltérést.

Nem biztos recept, de jó minta

Az 1949 óta futó gyorsaságimotoros-világbajnokság két keréken a motorsport csúcsának számít. A MotoGP mostani és az F1 hét évvel ezelőtti helyzete között hasonlóságokat és különbségeket is találunk. A digitális jelenlét hiányával nem lehet vádolni a motorkerékpáros versenysorozatot, Youtube-on például 6,2 millió feliratkozójuk van, de az Instagramon is majdnem egy súlycsoportban mozognak az F1-gyel (15,6 millió követő a 27,7 millióval szemben), a Facebookon pedig népszerűbb is a MotoGP, 18 millió követőjük több, mint a Forma-1 13 milliója.

Az F1-hez hasonlóan ugyanakkor a MotoGP is erősen Európa-központú, és a földrajzi terjeszkedést tovább korlátozza, hogy a versenysorozat törzsközönségét és a személyi állomány jelentős részét a spanyol nyelvterület adja. A 2024-es szezon versenyzőinek csaknem fele, 22 versenyzőből 10 spanyol nemzetiségű, a 21 futamból pedig ötöt az Ibériai-félszigeten rendeznek, ebből 4-et Spanyolországban. Az eredeti versenynaptárban szerepelt volna az argentin nagydíj is, ez azonban a MotoGP sajtóközleményének szavaival élve a “jelenlegi körülmények” miatt elmarad.

A gazdasági válságtól szenvedő argentinoknak most még rosszabb, mint eddig, mégis bíznak az új elnökben

Javier Milei, miután a végre megoldást akaró argentinoktól türelmi időt kapott, huszáros lendülettel vágott bele a válságkezelésbe. Az ellenzék mindent megtesz, hogy megnehezítse a dolgát, de a népszerűsége egyelőre rekorder az argentin demokrácia történetében.

A Netflixen futó, az F1 hátterébe betekintést nyújtó, olykor túldramatizált sorozat, a Hajsza a túlélésért (Drive to Survive) mintájára készült az Amazon MotoGP-sorozata, ám ez jóval alulmúlta a négykerekű vetélytársról forgatott műsor sikereit, a Goodwood szerint jelentős részben azért, mert a szerkesztők nem tudtak mit kezdeni a túlnyomórészt spanyol nyelven felvett beszélgetésekkel. A MotoGP-t most megvásárló Liberty vezérigaztatója, Greg Maffei szerint a Forma-1-nél bevált minták segíthetnek a gyorsaságimotoros-világbajnokságon is, a Netflixen futó sorozat azonban csak egy ezek közül, ezt a CNBC-nek adott interjújában mondta el.

Hogy a MotoGP nem igényel akkora átalakítást, mint annak idején az F1, azt az is jól jelzi, hogy a sorozat irányítását a tervek szerint a Liberty meghagyja a jelenlegi vezetés kezében, akik 14 százaléknyi tulajdonrészt is megtartanak. Az 1994 óta a vezérigazgatói székben ülő Carmelo Ezpeleta szinte családi vállalkozásként irányítja a MotoGP-t, fia, Carlos sportigazgatóként segíti munkáját,

Az amerikai terjeszkedés viszont a motorosok számára is cél lehet, Maffei erre utalt azzal, hogy megjegyezte, jelenleg csak egy MotoGP-futam van az Egyesült Államokban, ahogyan F1-nagydíjból is csak egy volt, amikor megvásárolták a sorozatot. A felvásárlás bejelentésének dátuma is üzenetértékű: a MotoGP következő futama éppen az Austinban megrendezett Amerika nagydíj. Tekintettel a spanyol nyerv dominaciájára, a latin-amerikai közönség bevonzása is célpont lehet az új tulajdonosok számára, az idén elmaradó argentin nagydíjnak a jövő évre még biztosan van szerződése a MotoGP-vel, így a belföldi helyzet fényében legalább egy latin-amerikai versenyre számíthatunk 2025-ben.

Az amerikai orientáció ellenére azonban hamarosan Magyarországon is lehet felső kategóriás motorkerékpár-verseny, igaz, nem a Sávoly mellett épült, azóta elavult és eladásra kínált Balatonringen, és nem is a kormány által korábban támogatott, de kérdéses sorsú hajdúnánási pályán. A Balatonfőkajáron található Balaton Park Circuit már idén is tartalékpályaként szerepel a versenynaptárban, jövőre pedig vagy itt, vagy a Forma-1-es nagydíjnak is otthont adó Hungaroringen rendezhetnek MotoGP-világbajnoki futamot.

Az F1 már megérkezett az USA-ba

Az F1-et 2017-ben szerezte meg a Liberty, és noha a törzsrajongók körében vegyes a megítélése, ha csak a számokat nézzük, sikeresen hozták el a Forma 1-et a XXI. századba. A versenysorozat korábbi ura, Bernie Ecclestone ugyanis ódzkodott a digitális- és közösségi médiától, ami 7 évvel ezelőtti kiszorításáig erősen korlátozta az F1 előtti növekedési lehetőségeket. Az új tulajdonosok ezzel szemben a digitális megjelenést kulcskérdésnek tekintették: amikor a Liberty megvásárolta a versenysorozatot, az F1 hivatalos Youtube-csatornájának alig 300 ezer feliratkozója volt, ma több mint 10 millió.

Forma 1 Magyar Nagydíj
Veres Viktor

Hasonló törekvés állt az említett tévésorozat 2019-es elindítása mögött. A Netflix kamerái azóta minden évben forogtak, jelenleg már a hetedik évad készül a sorozatból, amely sikerrel keltette fel olyan, elsősorban fiatalabb célcsoportok érdeklődését is, amelyek korábban nem feltétlenül rajongtak a motorsportért. Az már a 2017-es tulajdonosváltáskor is sejthető volt, hogy szappanoperaszerűen mutatná be a versenyzőket a Liberty, szerzőnk akkor jó érzékkel jósolta, hogy Lewis Hamilton és Max Verstappen lehet a két főszereplője az aszfalton és a háttérben párhuzamosan futó drámának.

Az online terjeszkedés mellett földrajzilag is kiszélesítette az F1 követőtáborát az új tulajdonos. A Liberty jól érzett rá, hogy a sportba egyébként hatalmas pénzeket ölő Egyesült Államokban kihasználatlan lehetőség rejlik, és ezt agresszív terjeszkedéssel használta ki. Az USA-ban megrendezett nagydíjak száma 1-ről 3-ra nőtt, a 2022-ben debütáló Miami-, és a tavaly először megrendezett Las Vegas-i nagydíj is nagy sikernek bizonyult. Pedig utóbbival nagyot kockáztatott az F1: a versenysorozatban szokatlan módon magára vállalta a szervezést, és jelentős beruházásokat is véghez vitt a helyszínen. A húzás az Autosport szerint bejött, nem csak az F1, de a város is jól járt a nagydíjjal. Az amerikai tévés nézettség mindeközben annak ellenére emelkedett, hogy az elmúlt két szezon nem hozott a 2021-es világbajnoksághoz fogható izgalmakat.

A tulajdonosok a szabályok módosításával is igyekeztek nézőbarátabbá tenni a Forma-1-et, megérkeztek a rövidebb és így könnyebben fogyasztható sprintfutamok, és az előzések számát is szabályváltoztatással próbálták növelni, változó sikerrel. A Liberty törekvéseit némileg keresztülhúzta az elmúlt két év Verstappen- és Red Bull-dominanciája, amely úgy tűnik, idén is kitarthat, de az érdeklődés még úgy is nőni látszik a száguldó cirkusz iránt, hogy a legtöbb hétvégén csak a dobogó második és harmadik helyéért van igazi verseny. A versenyeket izgalmasabbá tevő szabálymódosítások a MotoGP-től sem állnak messze, korábban a japán gyártók egyeduralmát sikerült megtörni a csapatokra vonatkozó szabályok átírásával.

A futamgyőztes olasz Francesco Bagnaia (k) és második helyezett honfitársa, Fabio Di Giannantonio (b), valamint a harmadik helyezett francia Johann Zarco a Ducatijukon állva ünnepelnek a pódiumon a gyorsaságimotoros-világbajnokság MotoGP kategóriájának szezonzáró Valenciai Nagydíját követő eredményhirdetésen a spanyolországi Chestében 2023. november 26-án.
MTI / EPA / EFE / Biel Alino

A Liberty-korszak sikerét az is jól mutatja, hogy 2017-ben, amikor megvásárolták az F1-et, annak értéke 8 milliárd dollár volt, a Sports Business Journal szerint nemrég viszont egy 20 milliárd dolláros szaúdi ajánlatot is visszautasítottak. A Libertyt pedig nemrég a világ legértékesebb sportbirodalmának ítélte a Forbes.

Bejött még nagyobb cirkuszt csinálni a Forma-1-ből, a Liberty Media a világ legértékesebb sportbirodalma

Sorban állnak a jelentkezők is, hogy futamokat rendezzenek: Oszaka, Chicago, London, New York és Nizza várják, hogy beléphessenek a körforgásba.

Ha az Európai Bizottság is úgy akarja

Egyszer rövid időre már egy kézbe került a Forma-1 és a MotoGP. 2006-ban a MotoGP-t 1998 óta birtokló CVC vetett szemet az F1-re is, az Európai Bizottság akkor úgy ítélte meg, hogy a két patinás versenysorozat egy kézbe kerülése korlátozná a versenyt az Európai Unióban. A CVC akkor kénytelen volt eladni MotoGP-s tulajdonrészét. Most sem a Liberty, sem a MotoGP vezetői nem aggódnak emiatt, Carmelo Ezpelata, a MotoGP posztján maradó vezérigazgatója arról beszélt, hogy ma már nincs külön piaca a motorsportnak, a szórakoztatóiparnak pedig csak egy nagyon kis szeletét teszik ki.

Ha esetleg mégis túl kellene adnia új tulajdonosának a MotoGP-n, vevőt minden bizonnyal könnyen találnának: a Motorsport értesülései szerint a katari állam sportbefektetési alapja és a pankrációban és ketrecharcban utazó TKO is az ajánlattevők között volt.

zöldhasú
Hirdetés