Az a kínai anyacég az EU célpontja, amelyiknek leányvállalata a magyarországi beruházásban is érdekelt.
Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellen – szúrta ki a portfolio.hu a testület közleményét.
Az ellenőrzés nem a semmiből jött, hiszen egy elővizsgálat már megállapította, hogy az anyacég kapott állami támogatást, ami kétségtelenül versenyelőnyhöz juttatta a céget.
A vizsgálódás alapját a külföldi támogatásokról szóló rendelet (Foreign Subsidies Regulation, FSR) adta, amely kimondja, hogy a vállalatoknak be kell jelenteniük az uniós közbeszerzési pályázatokat, ha a szerződés becsült értéke meghaladja a 250 millió eurót, és ha a vállalat a bejelentést megelőző három éven belül legalább 4 millió euró külföldi támogatásban részesült. A vizsgálódás tárgyát ugyanakkor nem a Budapest–Belgrád vasútvonal, hanem egy bolgár vasúti közbeszerzés jelentette.
Márpedig, ha az uniós vizsgálat megállapítja, hogy jogos volt a gyanú, úgy akár korrekciós intézkedésekről vagy pedig végső esetben az egész üzlet bedöntéséről is dönthet az Európai Bizottság.
Az ügy a magyar érdekeltsége miatt is érdekes, hiszen a CRRC – igaz, egy másik leányvállalatával – részt vesz a Budapest–Belgrád vasútvonal beruházásában. Ám mivel az uniós vizsgálat az anyacéggel szemben indult, úgy az EU vizsgálata a magyar alvállalatra is kiterjedhet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.