Kihasználatlanul vesztegelnek a kikötőkben a nyaralóhajók, melyekkel külföldi turistákat szeretett volna a Tiszához csábítani a kormány. A közel ötmilliárdos fejlesztéssel forgalomba állított folyami luxusjachtok sorsára Hadházy Ákos hívta fel a figyelmet. Azt a Mahart is kénytelen elismerni, hogy súlyos összegeket bukik a nyaralóhajózáson.
Kihasználatlanul vesztegelnek a nyaralóhajózási program drága jachtjai a kiskörei kikötőben – hívta fel a figyelmet Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő friss Facebook-posztjában. A politikus a kisköreiekre hivatkozva egészen pontosan azt írja:
egész nyáron ott rohadnak a kikötőben az Önök pénzéből vett luxus folyami jachtok.
Hadházy emlékeztet, hogy a Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nevéhez fűződő, “Magyarországi nyaralóhajózás alapjainak és hátterének megteremtésével kapcsolatos program” megvalósítására 4,9 milliárd forintot költött a kormány az adófizetők pénzéből, de egyelőre csak a pénzt viszi, hiába kerül egy hétre 800 ezer forintba egy kisebb hajónak csak a bérlése (plusz óránként 8000 forintba a benzin).
A képviselő szerint a legutóbb akkor volt valami mozgás a folyami jachtok körül, amikor a Rogán Cecília szervezte szépségkirálynő-választás zajlott, “de azon kívül nagy a csend a kikötőben”, írja Hadházy, megjegyezve, hogy
Sajnos úgy tűnik, Mészáros Lőrinc jobban szereti Monacót és az emeletes hajókat, így aztán nem nagy a tolongás a kiskörei jachtokért.
Így jachtoznak Mészárosék - fotók
Miközben újabb monacói képek láttak napvilágot a milliárdos gázszerelőről és feleségéről, Várkonyi Andreáról, a Rose d'Or már Saint-Tropezen is túl jár.
Mindenesetre az üzemeltető igyekszik vonzóvá tenni a hajóbérlést: honlapjuk szerint egész augusztusban 15 százalékos kedvezményt adnak – egy kisebb négyfős hajót egy kétéjszakás hétvégére így 399 ezer forint helyett 339 ezer forintért lehet kibérelni –, az augusztus 20-i hosszú hétvégére pedig a bérleti díj ötödét is elengedik, amivel 3 éjszakára 463 000 forintért lehet elvinni egy ilyen Quattro fantázianevű hajót.
A Tisza-tavon és Tokaj térségében bérelhető, összesen 20 darab nyaralóhajóhoz fűződő álmok már a program indulásakor szertefoszlottak: 2020-ban minden külföldi foglalást lemondtak, de a helyzet tavaly sem javult, amit egy idegenforgalmi szakértő az ukrajnai háborúval indokolt a Népszavának.
Nem indul biztatóan a közpénzből finanszírozott nyaralóhajó-program
A külföldi foglalásokat szinte mind lemondták, a magyaroknak pedig nincs pénzük hosszabb hajóutakra. A programra 4,6 milliárd forint közpénzt költöttek.
Nem mintha az az előtti év jobb lett volna: a hajózási cég tavaly nyáron közzétett 2021-es beszámolójában feketén-fehéren leírták, hogy
a tevékenység a jelen gazdasági környezetben, minden évben legalább 100.000.000 Ft veszteséget termel a Mahart Zrt. számára.
Az üggyel kapcsolatban kérdéseket küldtünk a Mahartnak, hogy ez a veszteség újabban hogyan alakul, milyen a hajók kihasználtsága, és kapnak-e kormányzati segítséget a veszteség pótlására. Ha válaszolnak, beszámolunk róla.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.