A Holtankoljak.hu ügyvezetője arról is beszélt a Népszavának adott interjújában, hogy várhatóan maradnak még az üzemanyag-ellátási gondok, mert az importőröket nem csábította vissza a magyarországi piacra a 20 forintos jövedékiadó-csökkentés sem.
"Szerintem az árstop-helyzet a hazai töltőállomások mintegy tizedét, mintegy kétszáz egységet végleg tönkretette"
- nyilatkozta a Népszavának Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője, aki hozzátette: szerinte a leggyengébb anyagi helyzetű szereplők előbb-utóbb lehúzzák a rolót, akár kapnak pénzt, akár nem, akár feloldják május 15-én az árstopot, akár nem.
A szakember a lapnak adott interjújában részletesen beszélt a hazai benzinkutak, üzemanyag-kiszolgálás mostani, áldatlan helyzetéről. Ő is azt mondta, amit lapunknak nyilatkozva Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere is kifejtett: hogy a fuvarozók a nagynyomású töltőkről sem kapnak most 100-200 liternél több üzemanyagot, így pedig képtelenség megtervezni egy hosszabb áruszállítást. (A kamionosok számára a 200 literes limitet múlt pénteken vezette be a Mol, de az ellátási problémák miatt most több nagynyomású kútfejen ennyit sem tudnak nekik biztosítani.)
A kamionosok már tudják, hogy ez még nem a gödör alja
Már nem tankolhatnak hatósági áron a 7,5 tonnánál nehezebb járművek hajtói a hazai benzinkutakon, és töltési limit is vonatkozik rájuk, így aztán öt-hat megálló kell, míg teli lesz a kamion tankja. Ha egyáltalán van benzin a kúton. A last minute kamionstop miatt sok cég most kötbérrel nézhet szembe, vagy rosszabb esetben szerződésbontással.
Bujdos kiemelte, hogy a töltőállomások talán ötödén üzemel nagynyomású töltő, a kiemelt forgalmú útvonalakon, viszont például egy kukásautó nem megy ki a sztrádára tankolni, ami Bujdos szerint már most több helyütt szemétszállítási fennakadásokhoz vezetett.
A szakember szerint a tankolást tovább bonyolítja, hogy nem tudni, ki és hogyan tankolhat kannába. "A kutas döntse el, aki beállt, hány tonna súlyú, milyen nemzetiségű, vagy mezőgazdasági célból tankol-e és szerezzen is a döntésének érvényt? Törvénytisztelő polgárként most mindenki jogászkodik és várja a NAV állásfoglalását" - mondja Bujdos. Szerinte a bizonytalan esetekben így most nem adnak el semennyi üzemanyagot és inkább elküldik a vevőt, mert a kutasok nem kockáztatják az alkalmanként kiszabható 6-15 milliós bírságot.
A hosszú hétvége rendkívüli kamionstopja Bujdos szerint levett egy kis terhet az ellátórendszerről, de továbbra is vannak csúszások a kutak töltésében, és a hozzá beérkezett visszajelzések szerint a Mol esetenként még időpontot sem ad a várható szállításokra. Ismert, hogy a nagykereskedelmi üzemanyagár-stop miatt kivonultak a hazai piacról az üzemanyag-ellátás mintegy 30 százalékáért felelős nagykereskedők, csak a Mol maradt. Bujdos szerint a külföldi értékesítésen literenként 80-150 forintot nyerő importőröket a Mol várakozásaival szemben nem csábította vissza a 20 forintos jövedékiadó-csökkentés sem.
A héten a gazdák is panaszkodtak, hogy nem jutnak üzemanyaghoz a munkagépeikbe, noha nekik továbbra is adott a lehetőség, hogy lakossági kutakon, 480 forintos áron tankoljanak. Bujdos úgy látja, a Mol súlyozza a szállítások fontosságát, és érzése szerint a vidéki, kis kutak nem elöl szerepelnek. Közben Szlovénia megtiltotta a gázolaj kiszállítását, a százhalombattai, a pozsonyi és a schwechati finomító pedig a szokásos tavaszi karbantartás miatt most, vagy hamarosan leáll. Az OMV közlése szerint az alacsony Duna-vízállás miatt sem érkezik a szokásos mennyiségű üzemanyag.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.