Hatalmas pofonokat kapott idén a magyar autógyártás: az év eleji pesszimista becsléseket is alulmúlta a tényleges helyzet.
Az AutoForecast Solution adatszolgáltató szerint csaknem 300 ezer jármű gyártása csúszik már most Magyarországon az alkatrészhiány miatt, míg az IHS Markit előrejelzése alapján összességében akár 500 ezer jármű is érintett lehet – idézi a kutatásokat a Menedzsment Fórum cikke, hozzátéve, hogy a valós helyzetet még ezek a jóslások is messze alulmúlhatják.
A lap emlékeztet: részben a karantén miatt megnövekedett szórakoztató elektronikai termékekre való igény, részben az elektromos autók iránti kereslet növekedése miatt az év elején komoly chiphiány nehezítette az autógyártást a világon, így a Magyarországon működő autógyárakban is. A problémáról akkor a pesszimistább becslések azt mondták, „akár fél évig is” eltarthat, de most már nyilvánvaló: a helyzet azóta se oldódott meg, várhatóan 2022 első félévében sem fog. Az emiatt keletkező kiesés a magyar GDP-ben is meglátszik.
Korábban a hazai gyárak közül az Audi és a Mercedes is visszafogta a termelését, kényszerszüneteket is tartottak. Kiderült, hogy a chiphiány nem is az egyetlen kedvezőtlen tényező: számos autóalkatrész esetében okoztak problémát a világban tapasztalható szállítási nehézségek, de az autógyártókat is érintette az alapanyagok és a logisztikai költségek általános drágulása.
A lap azt írja: mivel nem lehet megjósolni, milyen korlátozásokat vezetnek be a járvány miatt, azt is lehetetlen előre jelezni, hogyan alakulhat a hazai autógyártás, de az szinte biztos, hogy az első félévben a járműipar nem jelent majd komoly húzóerőt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.