Még hónapokig tart az elsősorban az autógyárakat sújtó globális chiphiány, amely a magyarországi összeszerelő üzemekben is fennakadást okozott.
„A mi gyártási tevékenységünket is hátrányosan érintette a hiány, ha pedig a brit autóipar egészét nézzük, a korábban szárnyaló ágazat az utóbbi hónapban húsz százalékkal kevesebbet termelt és ez jórészt az ellátási gondok miatt történt” – idézte a BBC Paul Willcoxot, a Vauxhall vezérigazgatóját.
A hiányt elsősorban az okozza, hogy amikor a koronavírus-járvány kitörése miatt tavaly megtorpant az autógyártás, a járművekbe szánt chipeket szállító cégek jelentős része profilt váltott és a szórakoztató elektronikai ipar számára kezdett termelni. Így amikor a járműipar talpra állt hirtelen komoly hiány alakult ki és a profilváltók egy része hosszabb távon sem tér vissza az autóiparba.
A helyzet azért vált súlyossá, mert a járműiparban jellemzően nem halmoznak fel jelentős raktárkészleteket, az alapanyagok és részegységek pontos ütemezés szerint érkeznek, akkor, amikor éppen szükség van rájuk. A hiány a magyar autógyárakban is éreztette a hatását, több üzemben át kellett szervezni a termelést, hogy elkerüljék a komoly fennakadásokat.
A korszerű járművek fedélzetén több száz chip található, ezeket elsősorban a motorteljesítmény szabályozására, a biztonsági berendezések, valamint a fedélzeti komputer működtetésére használják. Willcox szerint a válság eltarthat az év végéig, ám nincs szükség az ellátási láncok gyökeres átszervezésére. „A jelenlegi helyzet leginkább azt mutatja meg, hogy mennyire sérülékenyek a különféle iparágak” – magyarázta.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.