Gazdaság Kovács Gábor 2021. július. 15. 17:15

Vitézy ízelítőt adott abból, milyen lesz majd teljes pompájában a Közlekedési Múzeum

Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Megnyitja első, egyelőre időszaki kiállítását új otthonában, a volt Északi Járműjavító területén a Közlekedési Múzeum. A Dízelcsarnokban megtekinthető egyebek mellett a legendás 424-es és a 242-es sebességrekorder gőzmozdony. A kiállítás azonban elsősorban a múzeum múzeuma, magát a helyszínt és tágabb környezetét helyezi középpontba. Emellett a majdani múzeumkomplexum ízelítője és apológiája.

Vitézy Dávid szemében gyermeki öröm csillog, ahogy a Közlekedési Múzeum új, időszaki kiállítását mutatja körbe. Az öröm érthető, a múzeum ezzel a kiállítással nyitja meg kapuit új otthonában, Kőbányán, a volt Északi Járműjavító területén. A kiállításnak ennek megfelelően három vetülete van.

Vitézy Dávid
Túry Gergely

Volt egyszer egy Északi

Elsősorban a kiállítás a múzeum múzeuma. Helyszíne, a Dízelcsarnok önmagában történeti érték, ami jelen formájában, a felújítást és átalakítást követően soha többé nem lesz látható, a kiállítás így a kiállítás részeként kezeli a helyszínt. A 242-es gőzmozdony, avagy a Szellem, amely mind a mai napig a hazai gőzhajtású sebességrekord és a mai szemmel is futurisztikus vonalak tartója önmagában lenyűgöző látvány, de igaz ez a fényezőteremre is, amelyből a Szellem kidugja orrát. Ahol nem csak több évtizednyi rárakódott festékréteg tárul fel a falakon, de az egykori munkások keze nyoma is. Szó szerint, a falra fújt „Hobo” feliratban, és a festékből az ajtó mellé fölkent fa alakjában.

Túry Gergely

Nem beszélve a Dízelcsarnok (illetve a Járműjavító, vagyis a leendő Közlekedési Múzeum tágabb környezetéről, helytörténeti kapcsolódásairól, beleértve a Törekvés Művelődési Házat, a Ganz Vagongyárat, a MÁVAG gyárat, illetve a munkások lakótelepeit, a Jancsi-telepet és a MÁVAG-kolóniát – amelyeket a kiállítás mind igyekszik behúzni magába, és a fizikailag korlátozott keretekhez képest bemutatni.

Ha esetleg valaki csodálkozna, hogyan kerülnek biciklik és motorok a mozdonyok közé: voltaképpen a mozdonyokon dolgozó munkások hozták be őket, akik drótszamáron érkeztek a Jancsi-telepről a munkahelyükre. A Formula V-ös versenyautó pedig a népligeti kapcsolódást idézi, ott ugyanis 1969-től versenyeket tartottak.

Túry Gergely

Ilyen módon a kiállítás vizuális válasz, apológia is Vitézyék részéről a költöztetés eldöntése óta sem szűnő kritikákra, miszerint miért kell kiköltöztetni a múzeumot egy rozsdaövezetbe. Ahogy a főigazgató fogalmaz: „Amióta itt bármi történik, azóta a vasút történik” – utalva arra, hogy a környék városiasodása, beépülése a vasúthoz kapcsolódó gyártással és vasúti közlekedéssel kezdődött, azzal folytatódott, és a területnek soha nem volt más funkciója. Így ha a múzeumnak valahol van keresnivalója, akkor épp ez a környék az.

Túry Gergely

Lesz egyszer egy Közlekedési Múzeum

Másodsorban a kiállítás amolyan teaser, ízelítő ahhoz, hogy milyen lesz majd a múzeum teljes pompájában, ha egyszer elkészül. A tervezés még folyamatban van, az építési engedélyek idén meglehetnek, az építkezés pedig 2023-ban indulhat – mondja Vitézy Dávid. Addig a terület kármentesítése zajlik, illetve feltárása, helyiségről helyiségre – az Északi Járműjavító önmagában történeti értéket képvisel. A tervezés-előkészítés finanszírozása teljeskörűen biztosított, a kivitelezési forrásokról 2022 végén-2023 elején dönthet a kormányzat, a tervek teljes körű elkészülte után. A múzeum 2026-ban nyithatja meg kapuit.

Túry Gergely

Jelen állapotában a Dízelcsarnok igazából nem alkalmas tartós kiállítótérnek, hiszen nincs például fűtés, és nagy esők idején beázik. A tervek szerint némi előkészítés után látogatható raktár lesz a múzeum teljes elkészültéig. A jelenlegi kiállítás és a kísérőprogramok július 16-tól október végéig látogathatók. A Dízelcsarnok melletti ipari kertben vendéglátóhely is nyílik. Lehetséges, hogy ősztől kibővítik a nyitvatartást, ez az érdeklődéstől függ. Vitézy Dávid mindenkinek az online jegyvásárlást ajánlotta, a tér nagysága és a járványügyi helyzet miatt az egyszerre beengedhető vendégek számát ugyanis 300-ban maximálták.

A múzeum felépülésével a tervek szerint a tágabb környezete is megújul, jelentős fejlődésen megy át. Az új múzeumépület közvetlen környezetét parkosítják, itt szabadtéren elhelyezett közlekedési műtárgyak lesznek láthatóak. Ezenkívül közvetlen gyalogos kapcsolatot alakítanak ki a múzeum és a Népliget között.

A Mocorgó óvoda eléggé lerobbant épületét a múzeum megvette a kerülettől, amely másik helyszínen épít új óvodát. A múzeum bejárata részben az óvoda helyén lesz, az 1-es villamos felé. A Dízelcsarnoktól arrafelé eső Törekvés Művelődési Háznak is szerepet szánnak.

Túry Gergely

Az Északi Járműjavítónak a Józsefvárosi Pályaudvar felé voltak vágánykapcsolatai, ezért is zárt be a pályaudvar megszüntetése után. Ma egy vágány van meg, azon érkeztek a most bemutatott járművek. A közlekedési múzeumnak is, ha elkészül, lesz vágánykapcsolata a vasúti főhálózattal, így például nosztalgiajáratok akár be is járhatnak. Sőt a villamoshálózattal is lesz kapcsolata a 28-as vonalon, így nosztalgiavillamosok is bejárhatnak majd.

Az Új Közlekedési Múzeum tervezése egy új vasúti megállóra is kiterjed, a Keleti pályaudvarról Hatvan–Miskolc és Újszász–Szolnok felé haladó vonatok számára, a Hungária körút csomópontjában, az új múzeum mellett, Közlekedési Múzeum néven. Így átszállási lehetőség jöhet létre a vasút és az 1-es villamosvonal között, a múzeum területe élő közlekedési csomópont is lesz.

Van egyszer Bivaly, Szellem, Árpád és Bobó

Harmadsorban a kiállítás természetesen járművek, elsősorban mozdonyok bemutatásáról szól. A fent már említett motorokon, bicikliken és versenyautón túl megtekinthető egyebek mellett a 242-es sebességrekorder gőzmozdony, a Szellem. Helyet kapott egy 424-es gőzmozdony, a Bivaly, sőt ami azt illeti, épp az a példány, amelyik a régi múzeumépület előtt állt a Városligetben. A jármű vezetőállására most minden látogató beléphet, amire ritkán nyílik másutt lehetőség.

Túry Gergely

És nem csak a 424-esre lehet felmenni, bejárható az Árpád utastere is. A sínbusz Budapest és Bécs között közlekedett, az utat 2 óra 58 perc alatt tette meg már az 1930-as években.

Szintén bejárható a legnagyobb darabszámban gyártott magyar vasúti kocsitípus, a Cmn. A harmadosztályú kocsikból több mint 1500 darab készült.

Túry Gergely

Az M44-es tolatómozdony, becenevén Bobó az egyik legsikeresebb típus a magyar mozdonygyártás történetében és egyben a legnagyobb példányszámban legyártott dízelmozdony. A kiállításban két példánya látható, motorterükbe is be lehet nézni, ezeken mutatja be a múzeum a dízelmozdonyok működését, illetve az egyik jármű vezetőfülkéjébe is fel lehet menni. A mozdonyok a MÁV tulajdonában vannak, szándékosan meghagyták őket abban az állapotban, ahogy a vasúttársaság leselejtezte őket.

Közlekedési Múzeum
Közlekedési Múzeum
Közlekedési Múzeum
Közlekedési Múzeum
Közlekedési Múzeum
zöldhasú
Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.