Gazdaság MTI 2021. április. 14. 18:09

Próbafúrásokkal indult meg az 5-ös metróvonal építése

A Kálvin térnél fúrnak, ahol a tervek szerint az új vonal végállomása lesz ötven méteres mélységben.

Megkezdődtek a próbafúrások a Kálvin téren, ezzel elindult az 5-ös metróvonal megépítésének első szakasza – közölte a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Ez a vonal a tervek szerint a csepeli és a ráckevei HÉV meghosszabbítása lesz, azok „összefonódva”, a Boráros tér érintésével a Kálvin térig futnának. A beruházás célja, hogy a HÉV-vel érkezők átszállás nélkül tudják elérni a 3-as és a 4-es metrót.

A közlemény szerint a metróhoz tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik. A próbafúrásokra azért van szükség, mert az alagút változatos talajkörnyezetben épül majd, így a tervezéséhez minél több információt kell begyűjteni. A fúrógépek a Kálvin tér környezetében akár 65-70 méter mélységig is lejutnak, így megismerhetők a különböző földtani korokban települt geológiai képződmények.

A tervezett alagút nyomvonalán 50 méterenként csaknem 100 próbafúrást végeznek el egy hónap alatt – közölte Facebook-oldalán a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs. Azt is jelezte, hogy a második lépésben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei vonalakat egy Duna alatti alagúttal kötik majd össze, amellyel létrejön az „5-ös metró”.

Azt is mondta Fürjes, hogy kormányzati tervek megvalósítását egyértelműen támogatja Karácsony Gergely főpolgármester és a fővárosi önkormányzat, közösen döntöttek róluk a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában.

Fürjes szerint a külső kerületekből és az elővárosokból naponta egymillió ember érkezik Budapest belvárosába. Ezt a terhelést a város már nehezen bírja: a közútjai telítődtek, mindennaposak a dugók. A kormány elfogadja azt a szakmai konszenzust, hogy e kihívásra három elemből álló megoldással kell válaszolni:

  • javítani kell a budapesti, főként a kötöttpályás tömegközlekedést,
  • szükség van a külső városrészek közötti közvetlen kapcsolatot teremtő, hiányzó északi és déli peremhidakra (Galvani, Aquincumi) és „körúti elemekre”,
  • meg kell építeni a külső csomópontokon a hiányzó P+R és B+R parkolókat, így le lehet tenni az autót, és kényelmesen át lehet váltani közösségi közlekedésre.
zöldhasú
Hirdetés