Vannak esetek, amikor az állami támogatás is összeegyeztethető az uniós joggal, a luxemburgi testület szerint ez épp ilyen.
Összhangban van az uniós joggal a svéd működési engedéllyel rendelkező légitársaságok támogatását célzó svéd hitelgarancia-program, amelynek célja az ország gazdaságában a koronavírus-járvánnyal összefüggésben bekövetkezett zavar megszüntetése – közölte a Ryanair keresete nyomán hozott ítéletében az Európai Unió Bírósága szerdán.
Az ügy előzménye, hogy 2020 áprilisában Svédország a koronavírus-járvány okozta zavarok mérséklésére, svéd működési engedéllyel rendelkező légitársaságok támogatására irányuló hitelgarancia-program indítását jelentette be. Az Európai Bizottság úgy ítélte meg, hogy a program állami támogatásnak minősül, de ezt az uniós szerződés értelmében a belső piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánította. Az írországi székhelyű Ryanair légitársaság a határozat megsemmisítése iránt keresetet indított az uniós bíróságon.
Ítéletében az unió luxembourgi székhelyű bírósága kimondta, hogy a svédországi légi közlekedési ágazatra gyakorolt, a koronavírus okozta negatív hatások megszüntetésére irányuló hitelgarancia-program célja megfelel az uniós szerződésben foglalt feltételeknek. A program a svéd engedéllyel rendelkező légitársaságokra korlátozódik, így alkalmas az ország gazdaságában bekövetkezett komoly zavar megszüntetésére irányuló cél elérésére. Amennyiben a programot a nem Svédországban letelepedett társaságokra is kiterjesztették volna, nem tette volna lehetővé e cél elérését – hangsúlyozta a bíróság.
A bíróság megjegyezte, a tagállamok gazdaságában bekövetkezett komoly zavar megszüntetése érdekében elfogadott nemzeti szintű támogatási intézkedések esetében vélelmezni kell, hogy azokat az unió érdekében fogadták el, ha azok szükségesek, megfelelőek és arányosak.
Az ítélet azért is érdekes, mivel hasonló támogatással más kormány is élt – ez esetben a kedvezményezett a magyar gyökerű közép-európai légitársaság, a Wizz Air volt. A társaság a brit államtól vett fel támogatott hitelt, emellett élhetett azzal az adókedvezménnyel is, amelyet a magyar kormány biztosított az itt működő, tíz főnél nagyobb légitársaságok számára. (Más típusú támogatás persze az, hogy a kormány milliárdokat fizetett a Wizz Airnek a koronavírus elleni küzdelemben felhasznált eszközök szállításáért, erről Váradi József, a cég vezetője korábban azt nyilatkozta, tenderen nyerték el a megbízást.)
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.