Európa megszüntetné a függést Ázsiától, de ez nem olyan egyszerű.
Túlságosan függünk Ázsiától – nyilatkozta a francia pénzügyminiszter arra célozva, hogy sok európai autógyárnak le kellett állnia a globális chiphiány miatt. Bruno Lemaire hétfőn Thierry Breton uniós biztossal egyeztetett erről, majd Peter Altmaier német ipari miniszterrel tárgyal – írja a Les Échos francia gazdasági portál.
"Amit megcsináltunk az akkumulátorok esetében, ugyanazt meg kell tennünk a chipekkel is" – magyarázta Bruno LeMaire. Ennek az új uniós programnak az elektronika minden területére ki kell terjednie – hangsúlyozta a francia pénzügyminiszter.
Miért alakult ki a chipmizéria Európában? Thierry Breton uniós biztos szerint azért, mert Kínában az újrakezdés miatt hirtelen megugrott a kereslet a chipek iránt. Ez csak konjunkturális hiány, amely előbb-utóbb rendeződik – állítja Breton, hozzáteszi azonban, hogy az európai ipar nem függhet ennyire az ázsiai szállításoktól, ezért saját kapacitással kell rendelkeznie. Franciaországban már 18 ilyen programot jóváhagytak, és most pályáznak a kiemelt uniós támogatásra. Thierry Breton uniós biztos rámutatott arra, hogy a chip hiány "jelentős geopolitikai feszültséget okozhat" a közeli jövőben.
Chipnacionalizmus
A hiány nacionalizmust szülhet, ez pedig komoly nemzetbiztonsági kockázattal is jár – erre hívta fel a figyelmet a Financial Times. A chiphiánynak azonban van egy ennél kézzelfoghatóbb következménye is: az egész globális újrakezdési folyamatot hátráltathatja – mutat rá a Bloomberg, amely szerint leállhatnak a nagy szállítási láncok és egész iparágak kerülhetnek nehéz helyzetbe. A mobiltelefonoktól a számítógépekig sok ágazat lehet érintve, de elsősorban az autóipar a vesztes azokban az országokban, ahol nincs saját chipgyártás. A legrosszabb helyzetben Németország és Mexikó van ebből a szempontból. A Bloomberg térképen mutatja be, hogy Németország autóipara mennyire hátrányosan érintett.
A Deutsche Welle annak járt utána, hogy mindez miért történt? "Nem nagyon rugalmasak a chipelőállító cégek. Idő kell nekik az átállásra" – nyilatkozta egy szakértő, aki szerint mindenkit meglepett, milyen gyorsan növekedett a globális gazdaság chipigénye az idei év elején. Ráadásul az autóipar csak kis fogyasztónak számít ezen a piacon – mondta a McKinsey elemzője a német csatornának: "még a 10%-ot sem éri el az autóipar részesedése, ezért az autógyárak nem szoktak hozzá ahhoz, hogy hiány alakulhat ki, és raktározniuk kell".
Amíg nem rendeződik a piaci helyzet, minden állam igyekszik a saját autóiparát védeni. Peter Altmaier német ipari miniszter ezért felhívta a világ legnagyobb chipexportőrét Tajvanon, hogy prioritást biztosítson a német autógyáraknak.
Itt jön be a geopolitika – írja a Deutsche Welle: "Kína az első helyre tör, az USA védi a pozícióját". Európa pedig közös chipipart akar, hogy elkerülje a hiányt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.