Gazdaság hvg.hu 2021. január. 07. 13:34

A fekete november megtolta a kiskereskedelmet

Októberhez képest nőtt, a tavaly novemberitől pedig nem maradt el jelentősen a kiskereskedelmi forgalom.

2020. novemberben a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 0,3, naptárhatástól megtisztítva 0,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – írja jelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az előző hónaphoz viszonyítva 1,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi üzletek forgalmának szezonális és naptárhatástól megtisztított volumene.

Novemberben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 1,8 százalékkal nőtt, míg a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 1,0, az üzemanyag-kiskereskedelemben 9,4 százalékkal csökkent az értékesítés az előző év azonos időszakihoz képest.

A 2020 január-novemberi a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 0,2 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál.

A kiskereskedelmi szektor helyreállása továbbra sem teljes – kommentálta az adatokat Virovácz Péter, az ING vezető közgazdásza. Bár a havi alapú javulás folytatódik, még mindig elmaradás van az előző év teljesítményéhez képest.

Összességében inkább pozitív meglepetésként lehet értékelni az adatot, hiszen a novemberben jelentősen szigorodó korlátozó intézkedések ellenére is némileg javulni tudott a kiskereskedelmi összkép – mondta a szakember. Az otthonról munkát végző arányának további emelkedése nem rontotta még jobban az üzemanyag-kiskereskedelmet.

A nem-élelmiszer kiskereskedelem tekintetében két fő hatás mutatkozott meg. Egyrészt a koronavírus második hulláma miatt ismét jelentősen nőttek az eladások a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-üzletekben. Emellett az értékesítők a fekete péntekből lényegében fekete novembert csináltak, folyamatos akciókkal csábítva a vásárlókat. Habár tavaly rendkívül magas volt a bázis, éves összevetésben csupán 1 százalékkal maradt el a nem-élelmiszer üzletek eladási volumene 2020 novemberében. A vásárlások jelentős része ugyanakkor áttevődött az online térbe. Míg 2019 novemberében a csomagküldő és internet kereskedelem 38 százalékkal nőtt éves alapon, 2020 novemberében már 43,2 százalékos növekmény mutatkozott.

zöldhasú
Hirdetés