Gazdaság MTI / hvg.hu 2020. december. 08. 14:14

A magyarok harmada nem vesz semmit karácsonyra

A vásárlást tervezők is a korábbi éveknél kevesebbet szánnak ajándékra.

Koronavírus-járvány
Friss cikkek a témában

A járványhelyzet miatt kevesebben vesznek karácsonyi ajándékot és kevesebbet is szánnak rá – derül ki a Cofidis felméréséből. A reprezentatív, novemberben készült kutatás szerint a 18–69 éves lakosság 65 százaléka tervez az idén is karácsonyi ajándékot vásárolni, ami jelentős a visszaesés, mivel az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71–72 százalék volt.

A magyarok csaknem 60 százaléka online szerzi be az ajándékot, ami 10 százalékos növekedés 2018-hoz képest.

A tervezett ajándékok típusában is van némi átrendeződés: a toplistában már nincs benne a vásárlási utalvány, a wellness nyaralás és a különböző programok, belépők (ez nyilván azért van így, mert nem tudni pontosan, a kormány mikor oldja fel az ezekre vonatkozó tiltásokat.)

A listát továbbira is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, a játékok vezetik. A könyvek is előkelő helyen szerepelnek a népszerűségi listán, súlyuk azonban évről évre csökken: míg 2013-ban 43 százalék választotta, idén már csak a megkérdezettek 30 százaléka.

A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem terveznek költeni, emellett a válaszadók fele úgy véli, idén takarékosabbnak kell lenni karácsonykor, mint tavaly.

Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29 ezer forint körül mozgott, ezzel szemben idén megtorpanhat 24 500 forintnál. A legtöbben 20–50 ezer forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanekkora arányban vannak azok, akik semennyit nem terveznek ajándékokra költeni az idén.

A Cofidis Hitel Monitor kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készíti 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18–69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

zöldhasú
Hirdetés