Nem sok igazán rossz vasútvonala van Magyarországnak, de amelyik ilyen, ott gyakoriak a gondok. Kiszámoltuk, hogy az Isaszeg és Gödöllő közötti sorompó, a Nyugati pályaudvar váltói, vagy épp a Pusztaszabolcs-Pécs vonal biztosítóberendezései okozták a legtöbb kellemetlen pillanatot. A hvg.hu ranglistája a hazai vasútvonalakról.
Tizenöt nap alatt hetedszer romlik el valami a Budapest-Cegléd vasútvonalon - írtuk meg nemrég, majd aznap nyolcadszor is műszaki hiba volt ugyanott. Aztán másnap kilencedszer is. Ekkor jött az ötlet: nézzük meg, melyik vasútvonala az Magyarországnak, ahol 2020-ban a leggyakrabban volt meghibásodás. A Mávinform Facebook-oldalán bármeddig vissza lehet görgetni, ráadásul ott a GYSEV leállásait is gyűjtik, ez alapján készült el a mi listánk.
A szabályok a következők voltak:
- 2 pontot ér, ha egy óránál nagyobb késések vannak egy hiba miatt, vagy több járat kimarad. Minden további óra 1-1 pont.
- 1 pontot ér, ha egy óránál rövidebb a késés,
- fél pont jár, ha csak egy vonatpár marad ki.
- A baleset miatti leállásokat nem vettük figyelembe, ezeket nem a vasúton kell számon kérni.
- Ugyanígy nem számítanak az olyan leállások sem, amelyeknek az oka valamilyen extrém időjárási esemény, mint például ha fa dől a sínre, vagy a nagymarosi sárlavina. Bevettük viszont a számításba a havazás miatti leállást, hiszen az nem számít extrém időjárásnak, ha esik pár centi hó.
- A vonalak listáját a MÁV hivatalos besorolásából vettük át, vagyis például egy monori meghibásodás a Budapest-Záhony vonalhoz tartozik, nem a Cegléd-Szeged vonalhoz, hiába jár a legtöbb ottani vonat Budapest-Szeged távon. Ha azonban a MÁV több vonalra is kiírja a hibát, akkor mindnél beleszámoljuk.
- 2020 első félévét néztük át, hogy aztán az év végén teljes éves listát készítsünk.
Sajnos ennek a számításnak vannak korlátai, a legfontosabb közülük az, hogy nem látszik, mennyire gyorsan javították a hibát. Az sem derül ki minden esetben, hogy egy-egy járat kimaradásának mi az oka - megesett például, hogy a Mávinformon kiírták a technikai hibát, kommentelők viszont azt állították, hogy azért nem indulhatott a vonat, mert nem volt jegykezelő rajta.
JANUÁR
1. Budapest-Cegléd-Záhony 9,5 pont
1. Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes 7,5 pont
3. Budapest-Újszász-Szolnok-Lőkösháza 6 pont
4. Budapest-Hatvan-Miskolc-Sátoraljaújhely 5,5 pont
5. Budapest-Pécs 4,5 pont
Ha igaz lenne a babona, hogy az egész év olyan lesz, mint az első napja, akkor most arról írhatnánk, miért Európa legjobb vasútja a MÁV, január elsején ugyanis egy hiba sem volt. Egy nappal később viszont egy percen múlt, melyik lesz az év első meghibásodása: január 2-án reggel 6:33-kor kiderült, hogy egy műszaki hiba miatt nem indul a Nagykáta-Budapest személyvonat, egyetlen perccel az előtt, hogy Hatvan és Jászfényszaru között elromlott a biztosítóberendezés.
A nagyágyúk közül a Budapest-Székesfehérvár vonalon január 3-án volt az első meghibásodás, a Budapest-Cegléd-Debrecen-Záhony vonalon viszont az év első hat napja lement hiba nélkül, Budapest és Vác között pedig január 10-ig nem volt semmi baj.
Két nagy elővárosi vonal, a Budapest-Záhony és a Budapest-Gyékényes szinte fej fej mellett zárta az év első hónapját. Egész máshogyan értek el azonban ide: a gyékényesi vonalon kevesebb, de nagyobb leállást eredményező hibák voltak, míg a záhonyin (főleg a monori és ceglédi elővárosi járatokon) több alkalommal esett ki egy-egy vonat a menetrendből.
Az év legfurcsább hibája különdíjat talán már január 13-án kioszthattuk: egy vonat Kelenföldnél úgy állt meg, hogy a tilos jelzést adó bejárati jelzőn három méterrel túlcsúszott. Balesetveszélyes helyzet nem alakult ki, de mivel ilyenkor kötelező lefolytatni egy hatósági vizsgálatot, 75 perc múlva mehetett tovább a vonat.
Az év egyik legrosszabb napja is ebben a hónapban volt: január 22-én nyolc különböző vonalon is borult a menetrend. Ilyenkor joggal gyanakodhatunk az időjárásra - aznap nagy köd és néhol ónos eső volt, 0-5 fok közötti hőmérséklettel.
És egy kimondottan pozitív érdekesség: a Budapest-Győr-Rajka/Hegyeshalom vonalon, amely pedig az ország egyik legforgalmasabbja, majdnem összejött a tökéletes hónap, egyetlen vonat hibásodott csak meg.
FEBRUÁR
1. Budapest-Vác-Szob 9 pont
2. Budapest-Záhony 8 pont
2. Budapest-Lőkösháza 8 pont
januártól összesítve:
1. Budapest-Záhony 17,5
2. Budapest-Lőkösháza 14
3. Budapest-Sátoraljaújhely 11,5
3. Budapest-Szob 11,5
5. Budapest-Gyékényes 8,5
5. Budapest-Pécs 8,5
Amilyen jó volt a győri vonalon a január, annyira bizarr hibával indult a február: 1-jén azt a hírt tette közzé a MÁV, hogy a kivitelező nem fejezte be időben a pályafelújítást, ezért egy vágányon tovább tart a vágányzár. Mentségükre legyen mondva, három órával később már kész is volt a felújítás.
Február 4-én aztán csak a szerencsén múlt, hogy nem lett nagyobb baj: egy esztergomi vonat Rákosrendezőnél kisiklott, valószínűleg azért, mert síntörés miatt elromlott egy váltó, de a 150 utas közül senki nem sérült meg.
A Budapest-Újszász-Békéscsaba-Lőkösháza vonal február 12-én egy nap alatt majdnem az élre ugrott: hajnalban egy személyvonat nem indult el Nagykátáról Budapestre, reggel Szajolnál elromlott a biztosítóberendezés, este pedig Békéscsaba és Kétegyháza között történt meg ugyanez. De az első hely átvételéhez ez sem volt elég, a záhonyi vonalon annyiszor maradt ki hajnalban egy-egy személyvonat.
A dél-balatoni vonal viszont a januári második hely után lecsúszott, egy jókora meglepetéssel: az egész hónapban egyetlen hiba történt ott.
Úgy tűnt, hogy a dobogó legalsó fokára gond nélkül jön fel a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely vonal, annyi apróbb meghibásodás történt, de hatalmasat hajrázott a váci vonal, így osztozkodniuk kellett a harmadik helyen: 28-án két járat is kimaradt, nem részletezett műszaki ok miatt, egy harmadik mozdonya tönkrement, mögötte feltorlódott a többi, 29-én pedig a felsővezetéket kellett javítani.
Ez a hónap azonban nem annyira a MÁV hibáiról szólt, sokkal inkább a viharok miatt leszakadt vezetékek, sínre dőlt fák és a piros ellenére a sínre hajtó autósok okoztak késéseket. Ács és Nagyszentjános között egy alkalommal valaki elvágta a biztosítóberendezés kábelét, de az is megtörtént, hogy Tápiószecsőnél valaki egy fémhordót tett a sínre, ami tönkretette a mozdonyt.
MÁRCIUS
1. Budapest-Sátoraljaújhely 13 pont
2. Budapest-Záhony 9,5 pont
3. Budapest-Pécs 7,5 pont
januártól összesítve:
1. Budapest-Záhony 27
2. Budapest-Sátoraljaújhely 24,5
3. Budapest-Lőkösháza 20,5
4. Budapest-Pécs 16
5. Budapest-Vác 14
Március 24-ig kellett várni, de csak megérte: 2020-ban első – és eddig egyetlen – alkalommal adták ki a hírt, ezúttal Pécs környékén több állomásról is, hogy tönkrement a váltó a havazás miatt.
A dél-balatoni vonal még lejjebb csúszott a listán, a januári második hely és a majdnem hibapont nélküli február után tökéletes március jött össze ott. Szintén meglepően jó volt a helyzet a váci vonalon, ott csak 2,5 hibapont gyűlt össze.
Kisebb problémák voltak már korábban is a Debrecen-Mátészalka vonalon, március 4-én azonban erősen szállt be az év legkellemetlenebb hibáinak külön versenyébe: egy személyvonat mozdonyában Hodászon tűz ütött ki – igaz, szerencsére senki nem sérült meg. A Debrecen környéki kisebb vasútvonalakon amúgy sem volt nagy hónap a március, sok apróbb leállás, késés nehezítette a közlekedést.
Másutt voltak ismétlődő hibák is. Március 2-án például elromlott egy sorompó Gödöllő és Isaszeg között, megjavították gyorsan, majd 8-án újra tönkrement. 9-én pedig újra, ez után 30-án még egyszer. De ezen a vonalon amúgy is sok biztosítóberendezés-hiba volt, főleg a budapesti agglomerációban, így simán jött fel az összetett második helyre.
Az első hely hatalmas előnnyel mégis a Budapest-Záhony vonalé volt. Néhány nagyobb késés mellett annyiszor maradt ki egy-egy járat, hogy sorra kerültek a fél pontok ide, megingathatlatlannak tűnt az elsőség – de tévedés volt azt gondolni, hogy ez így is marad.
ÁPRILIS
1. Budapest-Sátoraljaújhely 21,5 pont
2. Budapest-Pécs 9,5 pont
3. Budapest-Záhony 4,5 pont
januártól összesítve:
1. Budapest-Sátoraljaújhely 46
2. Budapest-Záhony 31,5
3. Budapest-Pécs 25,5
4. Budapest-Lőkösháza 23
5. Budapest-Szob 17
Óriásit fordított a sátoraljaújhelyi vonal: 6-án már átvette a vezetést, stílszerűen azzal, hogy Pécel és Isaszeg között elromlott a biztosítóberendezés. A következő két napban ugyan visszaelőzött a záhonyi vonal: egy kimaradt monori vonatpárral és egy tönkrement biztosítóberendezéssel, de a sátoraljaújhelyi hibalistája verhetetlen volt: egy hónap alatt ötször romlott el a sorompó Isaszeg és Gödöllő között, április 30 napja közül 15-ben volt valami hiba azon a vonalon, 15-ben nem.
Feljött a dobogóra a pécsi vonal is: a hónap első 11 napjában hatszor is volt ott meghibásodás, miközben a lőkösházi vonal problémamentes volt, így lecsúszott a harmadik helyről.
Április 15-én Balatonszentgyörgy mellett elromlott egy biztosítóberendezés. Ez azért is volt érdekes, mert a dél-balatoni vonalon február 19-e óta ez volt az első meghibásodás, azaz majdnem két hónap lement hiba nélkül. Igaz, miután megszerelték, ugyanaznap másodszor is tönkrement, másnap reggel pedig egy mozdony kezdett el füstölni.
Az alsóbb régiókban eközben lassan, de biztosan megindult felfelé a listán a Debrecen-Mátészalka vonal. Pedig a télen még alig gyűjtött össze hibapontokat, de március-áprilisban annyi járműmeghibásodás vagy más műszaki hiba történt, hogy bekerült a Top10-be is.
A “jó, erre nem számítottunk induláskor” különdíj győztese is áprilisi, természetesen ez nem a MÁV hibája: 26-án a Budapest-Dunaújváros vonal leállt, mert Adonynál egy birkanyáj legelészett a síneken.
MÁJUS
1. Budapest-Sátoraljaújhely 15 pont
2. Budapest-Záhony 7 pont
2. Budapest-Pécs 7 pont
januártól összesítve:
1. Budapest-Sátoraljaújhely 61
2. Budapest-Záhony 38,5
3. Budapest-Pécs 32,5
4. Budapest-Lőkösháza 27,5
5. Budapest-Szob 19,5
Eltelt egy hét hiba nélkül a sátoraljaújhelyi vonalon! Április 30-a után sehol egy rossz sorompó, sehol egy hibás biztosítóberendezés napokon át, legközelebb csak május 7-én tört le Szeginél egy mozdony áramszedője. Arra pedig egészen 27-ig kellett várni, hogy tönkremenjen az isaszegi fénysorompó.
Ennek ellenére ez a vonal magabiztosan növelte tovább az előnyét, néha egy letört áramszedővel, még gyakrabban pedig azzal, hogy valahol Budapest elővárosaiban elromlott a biztosítóberendezés. Ezt a szakaszt amúgy épp felújítják, az idei legproblémásabb részen tavaly pótlóbuszok jártak, amíg tartottak a munkák, a költségvetése egyelőre 173 milliárd forintnál jár.
A győri vonalon még több idő telt el problémamentesen: ott március 26-a és május 11-e között nem volt semmilyen gond. Ugyan az ország egyik legnagyobb forgalmú vonaláról van szó, a hibalista élére kerülni esélye sem volt, ahogy a nemrég felújított Budapest-Esztergom vonalnak sem.
JÚNIUS
1. Budapest-Záhony 25,5 pont
1. Budapest-Pécs 25 pont
3. Budapest-Sátoraljaújhely 18 pont
A nyár úgy kezdődött, hogy június 1-jén délelőtt Isaszegnél elromlott a sorompó. Majd másodikán is. 5-én aztán óriási meglepetés történt: nem Isaszegnél, hanem kicsivel arrébb, Gödöllő-Állami telepek megállóhelynél hibásodott meg egy sorompó.
A záhonyi vonalnak óriási volt a lemaradása, de ebben a hónapban elkezdte ledolgozni a hátrányát. Már június 7-8-án összejött két nap alatt négy hiba, de június 18-án elkezdődött a felújítás a Nyugati pályaudvar mellett, és ettől majdhogynem napi szintűek lettek a problémák. Az egy hónap alatt 25,5 hibapont ebben az évben a havi rekord – de majdnem megközelítette a pécsi vonal, annyiszor ment tönkre ott biztosítóberendezés.
Az igazán kínos nap június 22-e volt: ekkor úgy romlott el egy váltó a Nyugati pályaudvarnál, hogy egyszerre lettek egy-másfél órás késések a záhonyi, a váci, a veresegyházi, az esztergomi és a lajosmizsei vonalon is. Ha viszont nem csak egy vonalat nézünk, hanem a teljes országot, akkor június 28-a volt az év eddigi legrosszabb napja a vasúton, 11 különböző meghibásodást jelentettek aznap. Néhány berendezés ismét elromlott a pécsi vonalon, a Városligetnél meghibásodott egy váltó, és – tegye mindenki a szívére a kezét – nem működött az isaszegi sorompó.
Így az év felénél – a nyári nagy hőségek és a téli havazások előtt – az állás a következő:
1. Budapest-Sátoraljaújhely 78
2. Budapest-Záhony 64
3. Budapest-Pécs 57,5
4. Budapest-Lőkösháza 39,5
5. Budapest-Szob 24,5
6. Budapest-Gyékényes 23
7. Budapest-Lajosmizse 17,5
8. Székesfehérvár-Szombathely 15
9. Hatvan-Szolnok 12,5
10. Budapest-Rajka/Hegyeshalom 11,5
Összességében azt elmondhatjuk:
a magyarországi vasútvonalak jelentős részén nincs elviselhetetlenül sok késés vagy járatkimaradás. A baj az, hogy van néhány gócpont, ahol fájóan sok a hiba.
Érdemes megnézni a számokat: az ország 79 működő vasútvonala közül 38-on nem volt semmilyen fennakadás az idei első félévben, köztük olyan nagyobb vonalon sem, mint a GYSEV és a MÁV közös Szombathely-Nagykanizsa vonala. De összesen 433 hibapontot osztottunk ki, ebből 199,5-öt három nagy forgalmú, részben budapesti elővárosi vonalon, a miskolc/sátoraaújhelyin, a cegléd/záhonyin, és a pécsin. A szégyenlista első tíz helyezettje összesen 343 hibapontot kapott, az összes többi vasútvonal együtt 90-et. Vagyis aki azt mondja, hogy nincs sok gond, annak igaza van, aki azt állítja, hogy a vasút minden problémája ellenére sok helyen az egyik legmegbízhatóbb közlekedési eszköz, annak is – de annak is, aki azt emeli ki, néhány nagy forgalmú vonalon nagy bajok vannak.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.