Gazdaság Németh András 2020. június. 07. 17:00

Nagyot koppant a német ipari lobbi: a berlini gazdaságmentő csomag zöld irányba megy

Németh András
Szerzőnk Németh András

Európa legnagyobb gazdasága példát mutat a világnak: a kemény lobbiharc közepébe csöppent német kormány végül olyan gazdasági mentőtervet fogadott el, amely a „zöld újjáépítés” felé viszi az országot. Fejlesztik például a tömegközlekedést, és csak a hibrid és elektromos járművek vásárlói kapnak ártámogatást.

Koronavírus-járvány
Friss cikkek a témában

„Fontos üzenetet küldött Németország EU-szomszédjainak és a világnak: a jövőbiztos iparágak támogatásával lehet a legnagyobb eséllyel kilábalni a válságból. A zöld-beruházások támogatásával, s azzal, hogy a kormány visszatáncolt a dízel- és benzines autók használatának további támogatásától, Berlin megmutatta, milyen egy ellenállóképes, igazságos és zöld gazdaság. Bár a csomag nem minden eleme támogatja a gazdaság karbonsemlegessé tételét, az intézkedések segítik, hogy az EU soros elnöki tisztét a jövő hónapban átvevő Németország tovább vigye a klímavédelmi programok megvalósítását" – vélekedett a berlini kormány által elfogadott 130 milliárd eurós csomagról Alexander Reitzenstein, a berlini független klímavédelmi intézet, az E3G elemzője.

A terv más miatt is forradalmi: Berlin eddig tartotta magát a szigorúsághoz, viszont most a fogyasztás fellendítése érdekében három százalékponttal csökkentette az áfát, gyermekenként pedig 300 eurós egyszeri kifizetéssel támogatja a családokat.Ennél is fontosabb azonban az, hogy Angela Merkel kormánya ellenállt a Németországban közvetlenül 850 ezer embernek munkát adó autóipari lobbinak és csak a környezetet kevésbé terheló autók, az elektromosok és a hibridek vásárlói kapnak támogatást.

Toyota
A program 2021 végéig marad érvényben, és az elektromos kocsikat választóknak az eredeti árhoz képest hatezer euróval kell kevesebbet fizetniük.

Ugyancsak a fenntarthatóságot szolgálja az, hogy a kormány 50 milliárd eurós alapot hoz létre az új technológiák fejlesztésének a támogatására. „A pandémia akkor jött, amikor a digitalizáció és a klímaváltozás miatt már egyébként is átalakulóban van a gazdaságunk. Ezért a csomagnak nemcsak az a célja, hogy kilábaljunk a válságból, hanem az is, hogy kijelöljük a jövő irányait” – magyarázta Angela Merkel.

AFP/Uta TOCHTERMANN

E mellett az önkormányzatok is jelentős támogatást kapnak, amiből 2,5 milliárd eurót a tömegközlekedés fejlesztésére szánnak. Komoly segítséget, ötmilliárd eurót kap a német vasút, a DB, emellett Berlin 7 milliárd eurót szán a hidrogén üzemanyagcellás járműveket kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésének a meggyorsítására, további kétmilliárd megy majd az épületek energetikai korszerűsítésére.

Csökkenő CO2-kibocsátás

A szakértők szerint egyértelmű, hogy a belsőégésű motorral szerelt járművek támogatásból való kihagyása komoly növekedést hozhat az elektromos járművek forgalmában, ez pedig hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás további visszaeséséhez, hiszen Németországban az elektromos áram nagy részét már most is megújuló forrásokból – nap- és szélerőművekkel – állítják elő.

Szélerőmű a németországi Algermissen közelében 2016. január 21-én.
MTI / EPA

A gazdasági csomagra egyébként szükség is van, hiszen a koronavírus-járvány miatt a német gazdaság már az első negyedévben visszaesett, a recesszió pedig csak mélyül a második negyedévben. A munkanélküliség 5,8 százalékról 6,3 százalékra emelkedett, és az állástalanok aránya jóval nagyobb lett volna, ha a kormány nem engedélyezi a vállalatoknak a munkaidő- és jövedelemcsökkentési programok beindítását. A mostani csomag az egyik első azok közül, amelyeket az érintett ország már a gazdaság talpra állítására állított össze. Eddig ugyanis elsősorban olyan intézkedéseket hoztak, amelyek a koronavírus-járvány közvetlen hatásait voltak hivatottak enyhíteni. Németországban ez a csomag 750 milliárd eurót mozgatott meg.

A müncheni Gazdaságkutató Intézet (Ifo) előrejelzései szerint az idén a GDP 6,6 százalékot esik majd – 2009-ben, a pénzügyi világválság idején ez a szám 5,7 volt – ám jövőre gyors talpra állás várható, az Ifo 10,2 százalékos növekedéssel számol. Az intézet munkatársai kilencezer céget kérdeztek meg, a válaszokból az derült ki, hogy a vállalatok arra számítanak, átlagosan kilenc hónapra lesz szükség a válság előtti szint eléréséhez. „A második negyedéves 12,4 százalékos visszaesés után arra számítunk, hogy a gazdaság a jövő év közepére éri el a korábbi szintet” – idézte a DW német hírportál az Ifo főközgazdászát, Timo Wollmershäusert. A szakértő ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy az optimista jóslat csak akkor érvényes, ha az országba és Európába nem tér vissza komoly hullámmal a Covid-19-járvány.

Változás a végeken

A berlini gazdasági csomagnak határokon átívelő hatása is lesz, a korábbi tapasztalatok alapján ugyanis egyértelmű, hogy a német használt autók nagy része Kelet- és Közép-Európában, köztük Magyarországon kezd új életet. Amikor pedig a német kormány különféle eszközökkel – mint például az egy évtizeddel ezelőtti roncsprogrammal – vásárlásra ösztönzi a polgárokat, az újabb lendületet ad a használtautó-piacnak, így várhatóan ismét nagy mennyiségű jármű jelenik majd meg a keleti térségben.

Stiller Ákos

Az elektromos járművek kiváltságos helyzetbe hozásának is lehetnek magyarországi hatásai: az országban működő német üzemek gyártási portfolióját, illetve a különböző országokban lévő német autógyárak közötti termelésmegosztást is érintheti a belsőégésű motorral szerelt járművek visszaszorulása.

zöldhasú
Hirdetés