Már 2019-ben is esett a Bosch-csoport bevétele, ahogy az autóipar szenvedni kezdett, majd jött a koronavírus, és borította a terveket. A vállalatnál költségcsökkentéssel, valamint a vezetők és szakértők fizetéseinek megvágásával próbálkoznak, emellett ráállnak a koronavírus-gyorstesztek gyártására.
A Bosch-csoport ebben a hónapban világszerte közel száz telephelyén állította le a termelést. A cég arra készül, hogy a gyártási kapacitásait fokozatosan növelhesse – mondta el Volkmar Denner, a cégcsoport igazgatótanácsának elnöke a 2019-es eredményeket és a 2020-as terveket ismertető online sajtótájékoztatón. Magyarországon a hatvani gyárban nem állt le a termelés, de 830 dolgozót elküldenek onnan, miután a megrendelések 70-75 százalékkal zuhantak.
A Boschnál a fő feladat most a költségcsökkentés és a likviditás biztosítása – erről már Stefan Asenkerschbaumer, az igazgatótanács pénzügyi területért felelős elnökhelyettese beszélt. Hogy ez pontosan mekkora leépítést jelent, arra nem tért ki. Azt azonban elmondta: a munkaórák számát és a gyártás volumenét is csökkentik több nemzetközi telephelyen, a szakértők és vezetők kevesebb fizetést kapnak, a beruházások időkeretét pedig meghosszabbítják. Emellett egy átfogó, versenyképesség-javító programot indítottak el, középtávon a cél az, hogy visszatérjenek a 7 százalék körüli működési nyereséghez.
A vállalatnál úgy számolnak, hogy a gépjárműgyártás legalább 20 százalékkal visszaesik 2020-ban. Az idei első negyedévben a csoport árbevétele 7,3 százalékkal csökkent, de ha csak a márciust nézzük, amikor a koronavírus-járvány igazán tombolni kezdett Európa jelentős részén, ott 17 százalékos a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. Az egész évre szóló előrejelzést még nem is próbáltak készíteni, annyi a bizonytalanság.
A magyar helyzetről azt mondták el a sajtótájékoztatón: a nemzetközi kereslet miatt nem állt le a termelés. Az e-kerékpárokhoz használt meghajtási egységeket és akkumulátorokat Magyarországon gyártják, ezekre pedig van kereslet a válság alatt is.
Gyorsteszteket kezdenek gyártani
Volkmar Denner arra is kitért: a Bosch koronavírus-gyorsteszteket kezd gyártani, idén több mint egymilliót, jövőre már hárommilliót. A gyorstesztet most a CE-megfelelőségi tanulmányra vár, a vállalat vezetői azt remélik, hogy május végéig túl lesznek az engedélyeztetésen. De védőmaszkokat is gyártanak, 13 gyárban összesen napi 500 ezret.
Ugyan ezekben a hónapokban a járvány égetőbb probléma, mint a klímavédelem, a Bosch nem adta fel a zöld ígéreteit sem. Egy éve ígérték meg, hogy 2020 végére mind a 400 telephely klímasemlegessé válik, Németországban ezt már elérték, világszinten eddig 70 százalékban teljesült a cél – mondták el. Denner arról is beszélt: nem elég, hogy a politikusok egyre több országban támogatják az elektromos akkumulátorok gyártását, a hidrogénalapú technológiát is segíteni kellene, hogy a tesztelési fázisból a mindennapi használatba áttérjen. A Bosch és a Powercell azon dolgozik, hogy 2022-ben kereskedelmi forgalomba hozzák a főleg teherautóknak tervezett mobil üzemanyagcellákat.
Már 2019 sem volt fényes év
A mostani válságos helyzetben már-már mellékessé vált, hogy mi történt 2019-ben, de nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az autóiparban már a tavalyi sem volt jó év. A Bosch-csoport gépjárműgyártással is foglalkozó mobilitási üzletágának bevétele 2019-ben 1,6 százalékkal csökkent, a gépjárműgyártás 5,5 százalékkal esett vissza. A fogyasztási cikkeknél 0,3 százalékos volt a csökkenés, az energia és épülettechnika üzletágban pedig 1,5 százalékos növekedést mértek. Így a teljes cégcsoport bevétele 0,9 százalékkal esett egy év alatt. A Bosch-csoport üzemi eredménye 3,3 milliárd euró volt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.