Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Közel 750 millió forintba kerül a kisföldalatti és a fogaskerekű járműcseréjének tervezése. Nem a prototípusok tervezése, hanem azok tervezésének tervezése.

A BKV aláírta a szerződést az M1-es metróvonalra (Millenniumi Földalatti Vasút, Millfav, vagy a köznyelvben kisföldalatti) szánt új járművek és a fogaskerekű vasút vonalára (hivatalosan 60-as villamos) szánt új járművek tervezésének előkészítésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből.

A közbeszerzést a Főmterv Zrt. nyerte 748 millió forintos ajánlattal. A kikiáltási ár 500 millió forint volt, a tárgyalásos eljáráson a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. adott még be ajánlatot, de ők 800 millió forintot kértek volna. A Főmterv ajánlata az alábbiak szerint áll össze:

  • Millfav-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 395 millió forint,
  • Fogaskerekű-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 260 millió forint,
  • Az eszköztelepítések járulékos munkáinak tervezése: 93 millió forint.

A 748 millió forintos megbízásnak nem része a prototípusok tényleges terveinek elkészítése, mindössze a tervezés előkészítése, elsősorban a tervezés részletes tanulmánytervének elkészítése, illetve a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozása. A kocsik lecseréléséig hátra van még a prototípusok tényleges megtervezése, a prototípusok elkészítése, tesztelése, engedélyeztetése, majd a szériadarabok gyártása. A kocsik lecseréléséről már 2011 óta szó van (akkor a 2020-as céldátumot mondta be Vitézy Dávid BKK-vezér).

A kisföldalatti és a fogaskerekű a főváros két legrosszabb állapotban lévő kötött pályás vonala, mind a vonalakat, mind a járműveket tekintve.

A fogaskerekű járművei 40 évesek, szóval bőven megértek a cserére. A vonal felújításának és meghosszabbításának tervezése folyamatban van, elvileg egyszer majd a Széll Kálmán tértől a Normafáig járnának a szerelvények, a vonal elején és végén villamos-üzemmódban.

Egy idő után hívni kell majd a fogaskerekűt pótló buszokat, máskülönben nem jönnek

A 60A és 60B buszok előre megadott menetrend szerint járnak majd, utána viszont csak akkor, ha az utasok jeleznek.


A kisföldalattival körülbelül ugyanez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy egyelőre a pálya kevesebb foldozgatást igényel, mint a fogaskerekűé. A kocsik cseréje nemhogy aktuális, de nagyon sürgető: „a Millfav-járművek már jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamot, átlagos életkoruk 44,69 év” – olvasható a BKV problémákat hosszan ecsetelő 2018-as jelentésében.

A vonal rekonstrukciójának és meghosszabbításának kiviteli tervezése folyamatban van, ezt is a Főmterv csinálja 2,5 milliárd forintért. A tervezett három ütemből az elsőben felújítanák a vonalat, és meghosszabbítanák azt a Vigadó térig. A másodikban a Kassai térig bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídi csomópontra kerülne a végállomás. A Főmterv egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren egy lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a fontosabb állomások akadálymentesítéséhez. A társaság feladata továbbá, hogy az új járművek futásához szükséges struktúrákat, valamint a Vigadó téri és a Hungária körúti állomásokat megtervezze.

(Címlapképünkön egy régebbi látványterv az új kocsikra.)

zöldhasú
Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.