Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

A liftépítés megzavarta volna a 3-as metró buszos pótlását, de a BKV most már nekilátott a Dózsa György úti állomás utólagos akadálymentesítésének. A beépítés 2022 tavaszán kezdődik, kérdés, elég lesz-e a pénz, nyolc állomásra összesen 5,6 milliárd forint van.

A BKV kiírta a közbeszerzést a 3-as metró Dózsa György úti állomásának akadálymentesítésére, vagyis két lift beépítésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A megbízás a kiviteli tervek elkészítését is magában foglalja majd, egyelőre ugyanis csak az engedélyezési szintű tervek vannak meg.

A felvonók beépítése 2022 tavaszán kezdődik és 2022 végén, a teljes metrófelújítás várható befejezésekor kerül átadásra

– közölte a BKV a hvg.hu-val.

Az ügy előzménye, hogy 2017-ben komoly botrány robbant ki, amikor kiderült: a metrófelújítás során forrás híján csak 12 állomást akadálymentesítettek volna a húszból. A vita talán legabszurdabb pillanata az volt, amikor Tarlós István főpolgármester azt mondta:

alig használják mozgássérültek a metrót.

(Nyilván alig használják, ha nem tudnak lejutni, ráadásul ez nem csak a mozgássérülteknek fontos, hanem például a babakocsival közlekedőknek is.) A kérdés már népszavazási kezdeményezésig jutott, majd 2018 tavaszán az önkormányzat megállapodott a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével a majdnem teljes akadálymentesítésről, a megállapodást pedig a közgyűlés is jóváhagyta.

Ami a Dózsa György úti megállót illeti, a megállapodásban az szerepelt, hogy a lifteket csak a felújítás után építik be. A BKV indoklása szerint ezt nem is lehetett volna korábban megtenni. Egyrészt az északi szakasz rekonstrukciója idején a felvonók beépítése nem kezdődhetett el, mivel

az építéshez szükséges felszíni felvonulási- és munkaterület a metrópótlás útvonalán helyezkedett volna el,

így a Váci út közlekedése, a metró utasforgalmának szállítása lehetetlenné vált volna. Másrészt a felvonók beépítésének tervezése az északi szakasz megvalósulási terveinek elkészülése után indulhatott el. Az engedélyezési tervek és a közbeszerzéshez szükséges valamennyi terv birtokában kerülhetett sor a közbeszerzési eljárás kiírására.

A BKV egyelőre nem árulta el, mennyi pénzt szánnak a megálló akadálymentesítésére, a közbeszerzési eljárás ugyanis folyamatban van,

az ajánlatok beérkezése után válik nyilvánossá a szükséges forrás összege.

Mindenesetre a 8 állomás plusz akadálymentesítésére összesen 5,6 milliárd forint keretet határoztak meg 2018 tavaszán.

Nem lesz egyébként hagyományos lift az összes állomáson, a Klinikák, Corvin-negyed, Kálvin tér, Ferenciek tere, Nyugati pályaudvar, Arany János utca állomásokon speciális, a mozgólépcsőkkel párhuzamosan haladó, ferdepályás felvonók épülnek.

zöldhasú
Hirdetés