Gazdaság Kovács Gábor 2019. szeptember. 17. 14:25

Drágult pár százmillióval az új budapesti Duna-hidakon átvezető út tervezése

Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

A kormány Budapest-államtitkára új követelményekkel állt elő, ezért át kell dolgozni a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő út már elkészült terveit. A munka így alaposan megdrágult.

1,19 milliárd forintról 1,52 milliárd forintra drágult a két új budapesti Duna-hidat is magában foglaló, a Galvani utca és az Illatos út vonalában építendő út tervezése – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A megbízás a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésétől az építési engedélyezési tervek elkészítéséig terjed, még 2017 júniusában nyerte el a Főmterv, az Unitef-83 és az Utiber tervezőirodák konzorciuma.

A hirdetményben olvasható indoklás szerint a munka azért lett drágább, mert a projekt szakmai felügyeletét átvette Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, aki 2018 decemberében, illetve 2019 februárjában "olyan, a műszaki tartalomra vonatkozó előírásokat fogalmazott meg, amelyek szükségessé tették a már korábban teljesített feladatok (megvalósíthatósági tanulmány, illetve a bírálati szintű engedélyezési tervek) felülvizsgálatát, átdolgozását".

A tervezendő útszakasz a Fehérvári úttól kezdődően a Galvani utca meglévő szakaszának átépítésével kapcsolódik a Galvani Duna-hídhoz, majd Csepel-Szigetcsúcson keresztül új nyomvonalon haladva folytatódik a Soroksári Duna-ági hídon keresztül a meglévő Illatos út átépítésével az Üllői úti csomópontig.

A 1,5 milliárd sem csekély summa, de eltörpül magának a Galvani hídnak a tervezése mellett, az 12,9 millió euróba (a történelmi mélypontokat döntögető forintárfolyam mellett már 4,3 milliárd forintba) kerül. A Galvani hidat a rotterdami Erasmus hidat is megálmodó UNStudio és a Buro Happold Engineering iroda tervezhetik, erről 2018 áprilisában döntött a Fürjes Balázs budapesti fejlesztésekért felelős kormánybiztos (azóta már államtitkár) vezette bírálóbizottság. A zsűri értékelése szerint a győztes terv "statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb" volt. A tervpályázaton tizenheten indultak, a közbeszerzésre már csak a győztes konzorciumot hívták meg.

Az új hídon 2x3 forgalmi sáv lesz, és villamosközlekedésre is alkalmas. A várakozások szerint napi 55 ezer autóval tehermentesíti a túlzsúfolt belvárosi hidakat, az Üllői út forgalmát pedig napi hatezer gépjárművel csökkentheti. Megépülésére még várni kell, Fürjes Balázs a tervpályázat eredményhirdetésen azt mondta, a tervezővel való szerződéskötés után várhatóan két-három évet fog igénybe venni a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.