Sok lap írt arról, hogy nem férnek be az alagútba az új emeletes vonatok. De nem is oda vették őket, hanem a jelenleg túlzsúfolt budapesti elővárosi vonalakra, ahol pedig nagy szükség van rájuk. Két hatrészes szimpla motorvonat tudja csak kiváltani azt a kapacitást, amit egy emeletes vonat nyújt.
Hétfőn írta meg a Magyar Nemzet, ami alapján a hvg.hu, és sok másik lap is: a MÁV-Start által megrendelt emeletes vonatok nem férnek be a Déli pályaudvar előtt található alagútba.
A hír önmagában igaz, de a médiában és a köztudatban úgy csapódott le, mintha a MÁV-Start „elrontotta volna” a motorvonatbeszerzést, vagy mintha nem tudták volna, hogy azok nem férnek be az alagútba.
Az eddig megrendelt összesen 19 Stadler Kiss típusú emeletes motorvonat első példányai várhatóan jövő év elejétől állnak forgalomba, és a MÁV-Start azokat kimondottan a legnagyobb forgalmú elővárosi vasútvonalaira, azaz a Budapest-Vác-Szob, valamint a Budapest-Cegléd-Szolnok vonalra vette, a később érkezőket a Budapest-Újszász-Szolnok vonalon tervezik majd bevetni.
Ezt a MÁV a hír megjelenése után közleményében is leírta. A Magyar Nemzet arról is írt, hogy az emeletes vonatok Kőbánya-Kispestre sem férnek be, de a MÁV szerint oda gond nélkül be tunak haladni.
Az esztergomi vonal villamosításának elkészülte óta a budapesti elővárosi vonalak szinte mindegyikén korszerű motorvonatok közlekednek, kivéve éppen a fent említett három legforgalmasabb vonalat. Ennek oka, hogy a MÁV-Start által rendelt négyrészes Stadler Flirt motorvonatok ezeknek a forgalmát még kettesével csatolva sem bírják el, hármat összecsatolni pedig nem gazdaságos a vasutasok szerint.
Ezért a MÁV-Startnak új, legalább 600 ülőhelyes motorvonatok beszerzésébe kellett fognia, és lényegében két lehetősége volt: az egyik, hogy nagyon hosszú standard motorvonatokat vesz – például a most közlekedő Flirt motorvonatcsaládból,
a most közlekedő négyrészes helyett hatrészes motorvonatokat, azokból pedig kettő egymáshoz csatolva tudná csak nyújtani ugyanazt a kapacitást. Ehhez képest az emeletes vonatok helykihasználása jobb, azaz sokkal rövidebb helyen elférnek.
A másik megoldás a sok országban elterjedt emeletes szerelvények beszerzése volt, ezek belmagassága is kisebb mint a hagyományosoké, illetve az alsó szint a peronszintnél mélyebben van, így
az emeletes vonatok mindössze harmincegy centivel magasabbak a hagyományos vonatoknál – és az alagúton kívül mindenhol beférnek a már kiépített felsővezetékrendszer alá.
A Balatonra csak másodlagosan kerültek volna
Valóban arról is szó volt azonban, hogy az emeletes járművek a nyári szezonban a Balatonra és a Velencei-tóra is közlekednek majd, és a logika azt diktálná, hogy ehhez a Déli pályaudvarról induljanak.
De mivel elvenni nem lehet az elővárosi vonalakról nyáron sem őket, mindössze néhány, csak a két és fél hónapos szezonban, és akkor is csak hétvégenként közlekedne közülük a Balatonra és a Velencei-tóra.
Erre viszont így is van lehetőség, indulhatnak Kelenföldről, vagy Kőbánya-Kispestről, amióta pedig megépült a 4-es metró, Kelenföld a város legnagyobb részéről gond nélkül megközelíthető.
A Magyar Nemzet cikkében egyébként azt írta, az alagútban a vasúti pálya ágyazatának átalakításával is meg lehet oldani azt, hogy a vonatok az alagútban áthaladjanak. Ami miatt persze a Déli pályaudvart is le kellene zárni, ami kétségtelenül kellemetlenség lenne.
A fonódó villamoshálózatra érkező CAF villamosok miatt a Lánchíd alatti alagutat is át kellett alakítani, mert a villamosok abba nem fértek be. A lezárás akkor több mint egy évig tartott.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.