Több intercitykocsi a déli-partra, újra étkezőkocsik a balatoni vonatokban, több közvetlen vonat Szegedről és Pécsről, és az elmaradhatatlan fehérvári mozdonycsere az északi partra - ezek a legfontosabb változások, és változatlanságok az idei nyári balatoni vasúti menetrendben.
Június 15-től indul a balatoni nyári menetrend, ekkortól idén is lényegesen több vonat közlekedik a Balatonra. A MÁV-Start számos, - a korábbiakkal ellentétben, a tavaly nyárihoz hasonlóan - hangsúlyozottan pozitív változással készült erre az alkalomra. Ezek közül a legizgalmasabbak:
- ismét közlekednek étkezőkocsik a Balaton déli parjára, amelyekben egyebek mellett sört és street food jellegű ételeket is lehet majd kapni, megfizethető áron, ígéri a MÁV,
- bemutatkoznak az IC+ kocsik a horvátországi nemzetközi vonatokban,
- több légkodícionált intercity kocsi közlekedik majd a déli-parti vonatokon (egy helyett kettő, illetve három),
- és egy rossz hír: sajnos marad a székesfehérvári mozdonycsere az északi-partra utazók számára.
Déli-part
Ami a részletesebb menetrendet illeti: marad a tavaly kialakított alapstruktúra a déli-parton, azaz a Balaton expressz és Tópart expressz vonatok közös egyórás menetrendet kínálnak a Déli pályaudvar és Balatonszentgyörgy között. Onnantól a Tópart Nagykanizsára, a Balaton expressz Keszthelyre megy tovább.
A nagyforgalmú állomásokhoz utazóknak érdemes ezekkel a vonatokkal menniük, a tavalyihoz képest változás, hogy Lepsényben és Balatonberényben nem állnak meg. A Balaton expressz vonatokban étkezőkocsi is lesz, és több intercity kocsi közlekedik bennük, mint tavaly - 1 helyett júlisuban 2, augusztusban 3. A Tópart expresszeken marad az eddig megszokott egy IC-kocsi, azokon étkezőkocsi sem lesz.
Maradnak emellett minden nap a Déli→Parti nevű sebesvonatok kétóránként, amelyek fehérvártól minden állomáson és megállóhelyen megállnak, a kisebb településekre tartóknak, és a kerékpárosoknak ezeket a vonatokat érdemes használniuk.
Továbbra is közlekednek a hétvégi csúcsidőben a Siófoki Flirt nevű sebesvonatok is, az ekkor útnak indulók számára ezek is remek alternatívát kínálnak,
Kelenföldről mindössze 57 perc alatt Balatonaligára érnek.
Északi-part
Az északi-parton kevesebb változás történt, azonban fejlesztésről sem nagyon beszélhetünk, a régóta kifogásolt, mintegy 5 perces menetidő-többletet okozó fehérvári mozdonycserétől idén sem sikerült megszabadulni például.
Továbbra is maradt azonban a három jól bevált vonattípus: a Kék Hullám sebesvonatokkal lehet a leggyorsabban elérni Balatonfüredet, odáig csak Kelenföldön, Fehérváron és Almádiban állnak meg, onnantól mindenhol. Ezeken a vonatokon légkondícionált intercity kocsi is közlekedik.
Maradnak továbbá a Déli pályaudvartól csak Balatonfüredig közlekedő Katica sebesvonatok is, amelyek Székesfehérvár és Balatonfüred között minden állomáson és megállóhelyen megállnak. A járatokat légkondicionált, alacsonypadlós Desiro motorvonatokkal állítják ki. Ezeken a vonatokon kerékpárt csak korlátozott számban, helyjegy váltásával lehet szállítani.
Maradnak továbbá a többségében hétvégi csúcsidőben közlekedő Tekergő gyorsvonatok is, amelyek Tapolcáig csak a nagyobb forgalmú állomásokon és megállóhelyeken állnak meg. A kerékpárral utazóknak ezeket a vonatokat ajánlja a MÁV-Start, mivel akár 47 bicikli is elfér rajtuk.
A Tekergő gyorsvonatok idén is gyorsvonati pótjegy nélkül vehetők igénybe, azaz ezek a legolcsóbb vonatok az északi-partra.
Miskolcról, Szegedről, Pécsről
Az eddig megszokott Záhony-Debrecen felőli átlós gyorsvonatok mellett idén is közlekednek az Ezüstpart expressz vonatok, a miskolci vonalon levő vágányzár ellenére is, Hatvantól Jászberényen és Cegléden át. A Szeged és Keszthely között közlekedő Aranyhíd expressz idén minden nap jár.
Győr és Szombathely felől is marad a szokásos napi egy vonatpár, illetve Pécs és a Balaton-part között a megszokott napi vonatpár mellett péntekenként és vasárnaponként még egy-egy plusz vonatpár is közlekedik.
A hvg.hu azt is megtudta, a MÁV-Start a Dél-Balatoni vonatok menetrendjén is módosított picit, illetve erősebb mozdonyokat tettek több vonat elé, amelytől a menetrendszerűség javulását várják.
(Források: a MÁV sajtóközleménye, Regionalbahn, a hvg.hu információi.)
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.