Nagy falat és drága, ám szükségszerű egy valódi budapesti vasúti körgyűrű kialakítása. Hibátlannak kell lennie ahhoz, hogy az autósokat a tömegközlekedésre csábítsa.
Meglepetésként hatott, hogy a kormány felmelegítette a budapesti körvasút évtizedes ötletét. Az S-Bahn-koncepció nagyra tör, a Nyugatitól Zuglón, Kőbányán, Ferencvároson és Lágymányoson keresztül a Déliig vezető háromnegyedkör-vasutat kellene teljes körré kiegészíteni.
Az e heti HVG arról ír: egy elővárosi gyorsvasút szerelvényeinek legalább negyedóránként kell követniük egymást ahhoz, hogy az autósok nagy tömegei inkább vonatra üljenek. Csakhogy a szakemberek szerint a vágányok és a biztosítóberendezések rekonstrukciójával sem növelhető megfelelőre a Nyugati, a Keleti és a Déli befogadóképessége. Adódik a megoldás: csak minden második elővárosi vonat zötykölődjön be a mai végállomásra, a többi kanyarodjon rá a körvasútra.
Már a meglévő háromnegyed kör végigjárhatóságához is hiányzik két átkötés: a kőbányai Pongrác útnál (ahol a Kelenföldről jövő vágányok nem vezetnek rá a Nyugatiba menőkre) és a kelenföldi Nagyszőlős utcánál (ahol a Pest felől jövő vonatok nem tudnak a Déli felé kanyarodni). A Hungária körút melletti körvasútszakasz csupán kétvágányos, ez pedig nem elég arra, hogy a távolsági gyorsvonatok és a mindenhol megálló elővárosi szerelvények ne akadályozzák egymást.
Ráadásul ahhoz, hogy ezek a vonatok a városon belül valóban metrószerű szolgáltatást nyújtsanak, még valamire szükség van: gyors és komfortos átszállás lehetőségét megteremtő csomópontokra.
Részletek az e heti HVG Gazdaság rovatában.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.