Gazdaság hvg.hu 2018. december. 21. 12:56

Mi kell még, hogy autó helyett vonattal utazzanak az agglomerációból Budapestre?

Nagy falat és drága, ám szükségszerű egy valódi budapesti vasúti körgyűrű kialakítása. Hibátlannak kell lennie ahhoz, hogy az autósokat a tömegközlekedésre csábítsa.

Meglepetésként hatott, hogy a kormány felmelegítette a budapesti körvasút évtizedes ötletét. Az S-Bahn-koncepció nagyra tör, a Nyugatitól Zuglón, Kőbányán, Ferencvároson és Lágymányoson keresztül a Déliig vezető háromnegyedkör-vasutat kellene teljes körré kiegészíteni.

Az e heti HVG arról ír: egy elővárosi gyorsvasút szerelvényeinek legalább negyedóránként kell követniük egymást ahhoz, hogy az autósok nagy tömegei inkább vonatra üljenek. Csakhogy a szakemberek szerint a vágányok és a biztosítóberendezések rekonstrukciójával sem növelhető megfelelőre a Nyugati, a Keleti és a Déli befogadóképessége. Adódik a megoldás: csak minden második elővárosi vonat zötykölődjön be a mai végállomásra, a többi kanyarodjon rá a körvasútra.

Már a meglévő háromnegyed kör végigjárhatóságához is hiányzik két átkötés: a kőbányai Pongrác útnál (ahol a Kelenföldről jövő vágányok nem vezetnek rá a Nyugatiba menőkre) és a kelenföldi Nagyszőlős utcánál (ahol a Pest felől jövő vonatok nem tudnak a Déli felé kanyarodni). A Hungária körút melletti körvasútszakasz csupán kétvágányos, ez pedig nem elég arra, hogy a távolsági gyorsvonatok és a mindenhol megálló elővárosi szerelvények ne akadályozzák egymást.

Ráadásul ahhoz, hogy ezek a vonatok a városon belül valóban metrószerű szolgáltatást nyújtsanak, még valamire szükség van: gyors és komfortos átszállás lehetőségét megteremtő csomópontokra.

Részletek az e heti HVG Gazdaság rovatában.

HVG
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.