A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint a vállalkozásokat az akár 30 százalékos mértéket meghaladó útdíjemelés és egyéb költségnövekedések szorítják az emelésre. Az érdekképviseletek tiltakozása ellenére a leginkább környezetkímélő járműkategóriáknál is büntet az új díjrendszer.
A teljes gépjárműparkot érintő útdíjemelkedés leginkább a belföldi fuvarozást végző mintegy 20 ezer EURO III és EURO IV környezetvédelmi besorolású járművet érinti, a változás kilométerenként 5-30 forinttal emeli meg a fuvarozók költségeit, ez pedig a fogyasztói árakra is hatással van. Az érdekképviseletek tiltakozása ellenére a leginkább környezetkímélő járműkategóriáknál is büntet az új díjrendszer, ahol csökken a díjeltérítési kedvezmény, és ez összesen 12,5 százalékos kilométerenkénti költségnövekedést jelent jövőre.
A 2019-re vonatkozó módosított útdíj rendeletek a hivatalos bejelentések szerint 5,8 százalékos díjemelést jelentenek. A fuvarozói érdekképviseletek ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy a környezetvédelmi kedvezmények rendszerének átalakításával az új rendszer bevezetése ennél jóval drasztikusabb díjemelkedést jelent. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete – MKFE, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége – FUVOSZ a novemberi bejelentést követően élesen bírálta a kormányzat előzetes társadalmi egyeztetés nélkül bejelentett díjemelési szándékát, kiemelve, hogy a kormányzati kommunikációkban jelzett 5,8 százalékos mértéket messze meghaladó útdíj-emelkedést eredményez a módosítás.
Az érdekképviseletek több alternatív javaslatot terjesztettek a jogalkotók elé, amelyek célja az volt, hogy a belföldi relációban leginkább érintett járműkategóriáknál a költségnövekedést megakadályozzák, vagy kompenzációs eszközökkel ellensúlyozzák, és kellő felkészülési időt biztosítsanak a vállalkozásoknak arra, hogy a járműveiket – akár állami támogatással – környezetkímélőbb fuvareszközökre cseréljék. A szakmai szervezetek további javaslata a leginkább környezetkímélő járművek kedvezményeinek növelésére, de legalább a jelenlegi megtartására vonatkozott. A szervezetek e mellett javasolták a jogsértő külföldi fuvarozókra kirótt bírságok hatékonyabb behajtását is, amely nem csak költségvetési és piacvédelmi szempontból fontos, de morálisan is pozitívan hatna a hazai fuvarozókra.
A 2019. januártól hatályos szabályozás szerint a döntően nemzetközi relációban érintett EURO V és EURO VI kategóriájú járművek környezetvédelmi kedvezménye a szervezetek javaslatai ellenére 5 százalékkal csökken. Ezekben a kategóriákban az útdíjemelés mértéke 11 forint kilométerenként, amelyet a vállalkozások kénytelenek beépíteni a 2019-től esedékes fuvardíjaikba. A rendelet szerint többségében belföldi viszonylatokban dolgozó EURO III és EURO IV járműcsoportoknál a díjemelkedés ennél is drasztikusabb, itt 5 és 30 forint között mozog, és akár a 32 százalékot is meghaladja az útdíjnövekedés kilométerenként, amelyet a fuvarozók kénytelenek áthárítani a megrendelőkre.
A fuvarozó vállalkozásokat terhelő költségek az elmúlt időszakban folyamatosan növekedtek, mások mellett drasztikusan nőnek a kötelező felelősségbiztosítási díjak, dinamikusan emelkednek az ágazatban foglalkoztatott gépkocsivezetők bérei, miközben 2019-től a felére csökken az üzemanyagok árából visszaigényelhető jövedéki adó mértéke. Az útdíjemelkedés, és a további költségek növekedése miatt 2019-től két számjegyű százalékos fuvardíjemelés válik szükségessé, amely költségek a fogyasztói árakban is megjelenhetnek majd – írja közleményében az egyesület.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.