Gazdaság hvg.hu 2018. november. 09. 05:44

Nem szeretné, hogy átvágja a légitársaság? Erre ügyeljen!

Kérjen mindig kártérítést és fotózza le bőröndje belsejét indulás előtt! Jó tanácsok váratlan helyről.

Megfelelően fejlett az utasok védelmének uniós rendszere, ám az utasok így is csak küzdelmek árán tudnak élni jogaikkal – állapította meg különjelentésében az Európai Számvevőszék. A számvevők több országban vizsgálták a helyzetet, nagyon kutakodniuk azonban nem kellett, hiszen nap mint nap hallhatunk történeteket kirabolt csomagokról, törölt vagy elterelt járatokról és olyan szolgáltatókról, amelyeknél komoly nehézségekbe ütközik a kártalanítás.

A számvevők azonban még egy fontos pontra rámutattak: az utasok gyakran nincsenek tisztában a jogaikkal és gyakorlati információik sincsenek arról, hogyan tudnának ezekkel a jogaikkal élni. Ezért több tippet is megfogalmaztak az utasoknak.

  1. A lehető legjobban kösse az utazást a személyéhez – jegyvásárláskor azonosítsa magát a fuvarozónál, például adja meg elérhetőségeit. Fennakadás esetén csak akkor lehet Önt tájékoztatni, ha a fuvarozók rendelkeznek az elérhetőségeivel. Emellett, ha kártérítési igényt kell benyújtania, egy személyre szóló jegy a legalkalmasabb annak igazolására, hogy ténylegesen a fedélzeten volt és Önt is érintette a fennakadás.
  2. Készítsen fényképet a poggyászáról – ha az utazás során fel kell adnia poggyászát, érdemes lefényképeznie bőröndjét és annak tartalmát. Ezzel időt takaríthat meg a kártérítési igény benyújtásakor, és bizonyítékkal fog rendelkezni az elveszett tárgyak értékére vonatkozóan.
  3. Időben érkezzen az utasfelvételi pulthoz – az utasjogok csak akkor alkalmazandók, ha időben megjelenik az utasfelvételnél. Ha azért kési le a járatát, mert az utasfelvételi pult már bezárt, mire odaért, nem jogosult segítségre.
  4. Kérjen tájékoztatást a kiindulási helyen – joga van ahhoz, hogy tájékoztatást kapjon, ha a járata késik vagy valami más probléma merül fel az utazásával kapcsolatban. Ha a fuvarozó képviselője nincs jelen vagy nem szolgál érdemi információkkal, ezt jegyezze fel, és észrevételét foglalja bele a fuvarozóhoz benyújtott kártérítési igényébe.
  5. Mindig kérjen segítséget késés vagy járattörlés esetén – ha bármilyen közlekedési mód esetében hosszú késése van vagy törlik a járatát, joga van segítséget kapni. Ez a vízhez és egy kisétkezéshez vagy főétkezéshez való hozzájutást jelenti. Amennyiben a fuvarozó képviselői maguktól nem biztosítanak ilyen ellátást, kérje tőlük. Ha kérését elutasítják, ezt jegyezze fel, és észrevételét foglalja bele a fuvarozóhoz benyújtott kártérítési igényébe.
  6. Őrizzen meg minden nyugtát – ha a kiindulási helyen (repülőtéren, autóbusz- vagy vasútállomáson, kikötőben) nem biztosítanak segítséget, vagy távolabbi helyről (buszmegállóból) indul, kérheti a fuvarozótól többletköltségeinek megtérítését. A fuvarozók rendszerint bizonylatot kérnek az italok és ételek ellenértékéről, és elutasíthatják kérelmét, ha a bizonylaton szereplő tételek száma nem áll összhangban a késés hosszával, vagy a költségek észszerűtlenül magasak. Hasonló elvek alkalmazandók abban az esetben, ha egy másnapi indulásra várva saját magának kell szállást keresnie.
  7. Kérjen igazolást a késésről vagy járattörlésről – az utasok mind a négy közlekedési mód esetében kártérítésre jogosultak hosszú késés és járattörlés esetén. Bár a kártérítés összege és a minimális várakozási idő közlekedési módonként eltérő, minden esetben egyformán köteles bizonyítani, hogy érintett volt. Amennyiben a jegyén nem szerepel a neve, kérjen igazolást az állomáson vagy a fedélzeten arról, hogy az adott késés vagy járattörlés érintette Önt.
  8. Ne tegyen saját intézkedéseket anélkül, hogy először meghallgatná a fuvarozó ajánlatát – az utazás során bekövetkező fennakadások esetén az utas általában szeretne haladéktalanul továbbutazni egy másik fuvarozó vagy más közlekedési mód igénybevételével. Javasoljuk, hogy ne cselekedjen elhamarkodottan: ha anélkül vásárol új jegyet, hogy a fuvarozó alternatív lehetőségeket ajánlott volna, az egyet jelent a fuvarozási szerződés egyoldalú felmondásával. Ebben az esetben az eredeti fuvarozó a továbbiakban nem köteles segítséget vagy kártérítést nyújtani Önnek.
  9. Kérjen kártérítést a késés vagy járattörlés miatt – ha igazolni tudja, hogy érintette önt késés vagy járattörlés, és hogy a késés időtartama meghaladta a rendeletben rögzített küszöbértéket, nyújtson be kártérítési kérelmet a fuvarozóhoz. Mindig hivatkozzon a konkrét járatra és a hatályos rendeletre. Amennyiben nem kap választ a fuvarozótól, vagy nem elégedett vele, forduljon ügyével a kiindulási hely szerinti ország nemzeti végrehajtó szervéhez. Ezenkívül segítséget kaphat alternatív vitarendezési testületektől és követeléskezelő cégektől is. Ugyanakkor tartsa szem előtt, hogy ez utóbbi szolgáltatásokért díjat számíthatnak fel Önnek.
  10. Kérjen kártérítést a többletköltségeiért – előfordul, hogy a késés vagy járattörlés miatti vesztesége jóval meghaladja azt az összeget, amely az uniós utasjogokkal kapcsolatos kártérítési szabályok alapján megilleti Önt. Ilyen esetekben a nemzetközi egyezmények értelmében kártérítési igénnyel élhet a fuvarozókkal szemben. Készüljön arra, hogy igazolnia kell veszteségeinek pontos összegét és az utazás során bekövetkezett fennakadás miatt felmerült többletkiadásait.

A számvevők a jogalkotóknak is megfogalmaztak egy ajánlást: a fuvarozókat arra kellene kötelezni, hogy a fennakadást követően 48 órán belül értesítsék az utasokat a fennakadás okairól,

és automatikusan fizessék ki a kártérítést.

zöldhasú
Hirdetés