2017 őszén nagy tiltakozást váltott ki a nagy áruházláncok körében, amikor egy javaslattal 100 forint fölé emelte volna a kormány a papíralapú reklámhordozók termékdíját. Most a háromszorosára emelnék.
A jelenlegi kilónként 84 forintról 304 forintra emelné az áruházi reklámújságok környezetvédelmi termékdíját a kormány – szúrta ki a kereskedelemmel foglalkozó a Blokkk.com cikkét a napi.hu.
Valóban ennyire haszontalan lenne a reklámújság? - teszi fel a kérdést a kereskedelmi szakportál, amely összességben arra jut, hogy ha az újságok nem léteznének, elég nehéz lenne a vásárlóknak tájékozódniuk arról, mi mennyibe kerül az üzletekben.
A papíralapú reklámhordozók után majdnem tízmilliárd forintnyi bevétel folyik be a költségvetésbe, a termékdíj tervezett változásával ez 30 milliárd forint fölé kúszna. Persze csak ha nem változna semmi, hiszen a boltosok, szolgáltatók nyilván jobban megnézik majd, hogy mit reklámozzanak ebben a formában.
A szakportál következtetése szerint megszűnni vélhetően nem fognak az áruházi újságok, de az áruk az ott lesz a nyugtán, mégpedig a megvásárolt termék árában, sok más költséggel együtt. Mindezt pedig észreveszi majd a vásárló.
Változhat a hirdetők gyakorlata is: az új szabályok szerint a magasabb termékdíjat akkor kell majd fizetni, ha a nyomtatott kiadvány nyomtatható felületének több mint fele tartalmaz reklámot, vagyis csak kalkuláció kérdése, hogy megéri-e magazinnak álcázni a kiadványokat és „cikkeket” biggyeszteni a reklámok mellé mindenféle érdekességgel.
További „kiskapu” lehet a cégeknek, hogy az egyelőre nem reklámhordozónak minősülő, ráadásul a reklámszatyor-tilalomban sem érintett papírzacskókon reklámozzák magukat illetve termékeiket.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.