Hétvége óta ismét buszokkal pótolják egy szakaszon a nagykörúti villamosokat. A pálya egy olyan szakaszát építik át, amelyhez a korábbi években egy-egy részen már hozzányúltak, de akkor csak kisfelújítást végeztek. Most komplett rekonstrukciót végeznek nyáron, tehát az alapzattól újjáépítik a pályát, korszerű módszerrel. Európa egyik legforgalmasabb villamosvonalán azonban így sem lesz még a teljes pálya felújítva.
A budapesti 4-es, 6-os villamosok vonalán 24 órában járnak a szerelvények, a pályát komoly terhelés éri folyamatosan: nemcsak a sűrűn járó szerelvények miatt, hanem a forgalmasabb kereszteződéseken átzúduló közúti forgalom miatt is.
Az utolsó nagy felújítás a 90-es években volt. A Combino villamosok érkezésekor átépítették az összes megállót, átalakították a felsővezetékrendszert, a Margit híd felújításakor a megroggyant vezetéktartó oszlopokat is lecserélték, a pályán azonban csak kisebb beavatkozások voltak, és folyamatosan romlott az állapota.
2012-ben indítottak felújítási programot, szakaszonként korszerűsítik a villamospályát. Évről évre átépítettek egy-egy részt, de 2016-ban és 2017-ben elmaradt a nagy rekonstrukció, csak „tűzoltást” végeztek. Vannak tehát korszerű pályaszakaszok, de az elmúlt években megszaporodtak a lepukkant részekről illetve az emiatt elrendelt sebességkorlátozásról szóló beszámolók.
Hétvége óta az Oktogon és a Harminckettesek tere közötti részen dolgoznak iskolakezdésig, itt teljesen átépítik a pályát, pótlóbuszok viszik az utasokat. Máskor is volt már errefelé felújítás, az Index ezért utánanézett, mikor és miért túrták fel újra és újra a vonalat.
Hatodik éve tart a nagykörúti villamosvonal felújítási programja, idén még biztosan nem fejezik be, de egy fontos résszel végeznek az ígéretek szerint.
A vonal legtöbbször feltúrt szakasza a József körút a Blaha Lujza tér mellett. Ott kezdődött 2012-ben a rekonstrukció, de nem teljes pályafelújítással, hanem csak úgynevezett kisfelújítással, ami körülbelül olyan. 2013-ban ezt megint kisfelújítás követte az Erzsébet körúton, a Teréz körúton az Oktogonig, és ismét a József körúton a Bérkocsis utcáig.
2014-ben a fonódó villamos építése miatt a program megcsúszott, de 2015 márciusában a Margit körúton a Török utca és a hídfő között, a Szent István körúton és a Teréz körúton a Tátra utca és az Aradi utca között elkészült jó minőségben a nagyfelújítás, amihez egy jó darabig nem kell hozzányúlni. A program szerint a következő évben letudták volna az egész Erzsébet körutat, a Teréz körút maradékát, és a József körutat a Rákóczi térig.
2016-ban azonban elmaradt a rekonstrukció, mert új kézbe kerültek a BKV-s közbeszerzések, és a fővárosi Közbeszerzés Kft. nem tudott felnőni a feladathoz, hogy sikeresen lebonyolítsa azokat – írja a lap. 2017-ben sem jött össze a közbeszerzés, ezért a BKV egy elavult, úgynevezett nagypaneles technológiával javította a legrosszabb állapotban lévő részeket – például az Erzsébet körút Blaha felőli részét.
Ha az idei résszel végeznek, a Széna tér megálló és Török utca közötti szakasz, valamint a Baross utcától a dél-budai végállomásokig tartó rész van már csak hátra. Utóbbira is jócskán ráfér a felújítás, ahogy ezt egy dülöngélő villamosról tavasszal készített videóból is kiderül.
Az Oktogon és a Harminckettesek tere között az új pályát korszerű technológiával építik: mély betonalapot készítenek, amiben kihagyják a helyet a sínszálaknak. A megkötés után a sínszálakat beillesztik a helyükre, a betonalap és a sínszálak között fennmaradó teret pedig egy speciális anyaggal töltik fel. Ez az anyag aztán megszilárdul, gondoskodik a zaj- és rezgéscsillapításról, illetve a terhelésnek is jobban ellenáll így a pálya.
A BKK szerint idén nyáron a Mester utca környékén és a Margit körúton is kell majd korlátozásokra számítani, mert ezeken a pontokon pályafenntartást végeznek.
A tervek szerint 2019-ben és 2020-ban ismét várható egyes szakaszokon építkezés. A hátralevő nagyfelújításokon kívül is lesznek még kisebb rekonstrukciós munkák a Nagykörúton, de azok az ígéretek szerint rövidebb ideg tartanak majd.
Az Index emlékeztet: a 2012-ben bevezetett nagykörúti, villamosokat segítő lámpaprogram előnyeit már régóta nem lehet élvezni, mert a rossz pálya és a sebességkorlátozások miatt a villamosok lekésték a szabad jelzéseket. A nagyfelújításnak köszönhetően a lámpaprogram újra értelmet nyerhet, gyorsulhatnak a villamosok.
Ezen a nyáron az 1-es villamos vonalán is lesz lezárás a Közlekedő Tömeg Egyesület szerint, mert felújítják a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd közötti részt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.