A most átadott 14 kilométeres kétcsöves törökországi alagút a világon a második leghosszabb ilyen építmény. Jövőre átadnak egy még hosszabbat.
Szerdán adták át a forgalomnak Törökország északkeleti felén a világ második leghosszabb kétcsöves közúti alagútját. A 14,3 kilométeres Ovit-alagút Rize tartomány Ikizdere körzetét köti össze Erzurum tartomány Ispir körzetével, 50 kilométerrel rövidítve le az utat a fekete-tengeri és a kelet-anatóliai régió között. Az Ovit-hegyi átjárónál fúrt alagút a leghosszabb Törökországban.
A megnyitón Recep Tayyip Erdogan török államfő azt mondta: az Ovit-alagút stratégiai fontosságú, mivel Európát a kaukázusi régión keresztül Közép-Ázsiával köti össze. A megnyitóra a június 24-ei előrehozott választások előestéjén kerül sor. Az alagút alapkövét 2012 májusában tették le, a projekt összköltsége mintegy 24,5 milliárd forintnak megfelelő török líra volt. Az alagút a Rizét Erzurummal összekötő 250 kilométeres főutat 200 kilométeresre rövidítette le. Az alagútról itt látható videó:
Türkiye'nin en uzun, dünyanın 2'nci uzun çift tüplü kara yolu tüneli olan #OvitTüneli bugün ulaşıma açılacak! pic.twitter.com/honbC11qSh
— Haber 7 (@Haber7) June 13, 2018
Az Ovit-alagút nem sokáig viselheti a leghosszabb törökországi alagút címet, mert várhatóan 2019 őszén megnyílik a Trabzon és Gümüshane tartomány között – szintén a Pontuszi-hegységben – épülő Yeni Zigana-alagút, amely 14,5 kilométer hosszú lesz. A leghosszabb kétcsöves közúti alagút, a Csungnansan-alagút Kínában található és 18,2 kilométer hosszú. A leghosszabb egycsöves közúti alagúttal Norvégia büszkélkedhet, a Laerdal-alagút hossza 24,5 kilométer.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.