Ötvenszázalékos bérpótlékot ígért a Malév GH Zrt. azoknak a munkavállalóinak, akik a következő egy hónapban „kedvet éreznek kipróbálni magukat az utasforgalmi ellenőr/poggyászkezelési munkakörben”. Az erről szóló levelet a múlt héten, mindössze néhány nappal azelőtt küldte el a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő cég a dolgozóinak, hogy a hétvégén átvette a Wizz Air légitársaság teljes kiszolgálását. Ugyan 2014 óta az állami cég a fővállalkozója a fapados légitársaságnak, ám alvállalkozóként a piacon a Malév 2012-es csődje után megjelent Budport Handling Kft.-t vonta be az utaskiszolgálásba, maga a Malév GH csak az úgynevezett előtér-kiszolgálást – vagyis a repülőgépek előkészítését, takarítását, ki- és berakodását.
A váltás pikantériája, hogy a Wizz Air tavaly december 27-én úgynevezett emergency tendert írt ki a szolgáltatásokra, kvázi vészforgatókönyvként – annak ellenére, hogy a magyar páros szerződése 2020-ig szólt –, mert a Malév GH helyzete nem tűnt túl stabilnak. (A cég saját tőkéje harmadik éve van negatív tartományban, és minden évben félmilliárd forint körüli veszteséget termel.) A tendert azonban faramuci módon éppen maga a Malév GH nyerte el, ezúttal egyedül, méghozzá az eredetinél magasabb árakon: gépenként mintegy 30 százalékkal, azaz 100 euróval többért. Miután a Wizz Air évente 10 500 járatot indít, ez nagyjából egymillió euróval dobhatja meg a bajban lévő Malév GH bevételeit. A Budport pedig – melyet piaci forrásaink szerint a Wizz Air nem tartott szakmailag felkészültnek a feladatra – kiesett alvállalkozói státuszából, miután az új szerződés szeptember végén lépett életbe.
A Wizz Air nyilvánvalóan abban bízott, hogy a súlyos adósságokat felhalmozó Malév GH ismét állami segítséget kap. Egyéb esetben igencsak kockázatosnak tűnt ugyanis a cég további működése, ami a hvg.hu birtokába jutott kormányzati előterjesztésből is kiderül. E szerint „a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő álláspontja szerint a társaság gazdasági, likviditási helyzete jelenleg kritikus, működésének fenntartása a társaság beszállítóitól, illetve legnagyobb szállítói hitelezőjétől, a Budapest Airport Zrt.-től függ. A Malév GH jelentős tartozásokat halmozott fel, külső forrás bevonása nélkül fizetőképessége addig tartható fenn, ameddig a társaság szállítói elfogadják azt a helyzetet, hogy gyakorlatilag ők finanszírozzák a társaságot.”
Csakhogy a kormány gazdasági kabinetje nem bólintott rá a kért 5,3 milliárd forintos tőkeinjekcióra, mert tartott attól, hogy tiltott állami támogatásnak minősítheti azt az EU.
A szállítók pedig ezzel nagyjából egy időben megunták a hitelezői státuszt: először a Budport indított felszámolási eljárást a cég ellen, azt követően, hogy megvásárolta az Airport Security követelésének egy részét, 100 millió forintnál magasabb összeget. Tegnap pedig maga a Demján Sándor nagyvállalkozó közvetett érdekeltségébe tartozó Airport Security is lépett: 36 millió forintos lejárt tartozása miatt kezdeményezett eljárást, emellett értesüléseink szerint további 40-50 millió forinttal tartozik neki a Malév GH. Amely ellen egyébként
Brüsszelben is eljárás indult pár hete: ott is konkurense, a Wizz Air-bizniszből kiejtett Budport jelentette fel, amiért korábban köztartozásait és hiteleit törlesztette a fejlesztésekre pántlikázott 465 millió forintból.
A Malév mindeközben rendületlen optimizmust sugall magáról: a napokban közleményben tudatta, hogy egyetlen beszállítója nem indított ellene eljárást, pénzügyi helyzete stabil, sőt az új Wizz Air-szerződés miatt jobban megy neki, mint valaha. Ez utóbbi állítás legalábbis arra jó, hogy az állami cég frissen kinevezett hr-vezetőjének, Jenei Ágotának segítse a munkáját, aki a konkurenciától megpróbálja Facebook-üzenetekkel a Malév GH-hoz csábítani a dolgozókat – értesültünk. Volt, aki azzal kapott levelet a malévos hr-vezetőtől: „Hallottam, hogy érdeklődsz esetleg a nálunk lévő munkalehetőség iránt. Amennyiben így van, kérlek, hívj fel, szívesen elmondanám a részleteket!”