Másfél hónap múlva megindul a 3-as metró felújítása, pótlóbuszok közlekednek majd Újpest-központ és a Lehel tér között. Az alagútfelújítás miatt esténként és hétvégente a metró teljes vonalát lezárják. A BKK a pótlóbuszok mellett többlet kapacitást is ígér, ám a szakmai szervezetek szerint nem eleget.
Október végén, november elején megkezdődik a 3-as metró felújítása. Az első ütemben a legfiatalabb, Lehel tér és Újpest-központ közötti szakaszt zárják le. Emiatt a tömött metrópótló buszokon való nyomorgáson kívül rendszeres forgalmi dugók is várhatóak majd. A munkák első üteme 2018 végéig, azaz több mint egy éven át tart majd. A Dózsa György úttól Újpest-központig az összes állomást felújítják, a Dózsán kívül mindegyik akadálymentes lesz.
A hatmegállós kieső szakasz azonban nem minden. Esténként és hétvégente a metró teljes vonalán pótlóbuszok közlekednek majd – derül ki az MTI közleményéből. Erre azért van szükség, mert az állomások felújításán kívül az egész metróalagút infrastruktúrájának (áramellátás, biztosító berendezések stb.) a korszerűsítése is ezzel egyidejűleg megkezdődik, a vágányzárak ideje alatt a déli és középső szakaszokon szigetelési és szerkezetjavítási munkákat végeznek.
Nem lesz elég a pótlás
A metrópótló buszok használata mellett a BKK ajánlja a vonatokat, illetve a kerékpárt is, valamint javaslatot készített egyéb utazási módokra és sűrít néhány másik járatot. Mindez azonban Vitézy Dávid volt BKK-vezér, illetve a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet szerint sem lesz elég a kieső metró utasainak elszállításához.
A metró ezen szakaszán a Káposztásmegyerről Újpesten és Angyalföldön át a Lehel térig közlekedő 14-es villamos nyújthatná sokaknak a legjobb alternatívát. A vonalat a BKK sűrítené, illetve a most csak Rákospalota és Angyalföld Kocsiszín között közlekedő 12-es villamost is behozná a Lehel térig, illetve kettő helyett háromkocsissá tenné. A Közlekedő Tömeg azonban azt írja, ez a sűrítés nem lesz elegendő a keletkező többlet forgalom elszállítására, ennél még a pótlást tervező Főmterv is sűrűbb villamosközlekedést javasolt a BKK-nak.
Szintén nem elégedett a BKK erőfeszítéseivel Vitézy Dávid, a volt vezérigazgató azt írja Facebookján, ahogy a Margit híd felújításakor is megoldották, hogy a 4-es, 6-os villamosok a lezárt hídon ideiglenes vágányokon átmenjenek, a 3-as metró pótlása idején is meg lehetne oldani hasonló módszerekkel, hogy a 14-es villamos eljusson a Nyugatiig.
A Közlekedő Tömeg szerint az is rossz döntés, hogy a metrópótlók csak a Lehel térig közlekednek, az onnan csak egy megállóra levő Nyugatit nem érik el, így a buszokról a 4-es, 6-os villamosokra és a vonatra nem lehet közvetlenül átszállni.
Az egyesület a kapcsolódó járatok átszervezését is javasolja, pl. a Rákospalotára közlekedő 25-ös és 225-ös, illetve az Újpestről érkező 20E és 30A járatokat is meghosszabbítani, illetve sűríteni javasolják.
A szervezet arra is felhívja a figyelmet, hogy mind a Bubi közbringarendszer, mind a saját kerékpár használatára sokkal jobban kellene ösztönözni a kieső metró szakaszán közlekedőket.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.