A mostani tervek szerint 2019 végére készülhet el a 3,3 kilométeres villamospálya Hódmezővásárhelyen. Átépítik a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvonalat, de azon a szakaszon csak Algyőn lesz megálló, Kishomokon egyelőre nem.
2020-ban szállít először utasokat a tramtrain Szeged és Hódmezővásárhely között – a Délmagyarország szerint ez hangzott el szerdán a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) vásárhelyi fórumán, a városháza dísztermében, ahol nagyon sokan érdeklődtek a kötöttpályás fejlesztéssel kapcsolatban.
Hegedűs Zoltán alpolgármester rövid bevezetőként azt mondta, hogy ez lesz Vásárhely történetének legnagyobb közlekedésfejlesztése, majd ezután nem lehetett több hang- és képfelvételt készíteni a fórumon. Ezt azzal indokolták, hogy a NIF-től olyan szakemberek adtak lakossági tájékoztatást, aki a sajtónak nem jogosultak nyilatkozni – derül ki a cikkből.
A Szeged és Vásárhely közötti villamosvasút tesztüzeme már 2019-ben elindul, miután elkészültek a vásárhelyi, 3,3 kilométeres pályával. A tesztek után 2020 végétől szállíthat utasokat a tramtrain.
Vásárhelyen a népkerti vasúti megállótól indul majd a városi villamospálya, majd az Ady Endre utca – Tóalj utca – Szőnyi utca – Andrássy utca – Bajcsy Zsilinszky utca útvonalon a hódmezővásárhelyi nagyállomás melletti végállomásig vezet. A városban összesen öt megálló lesz az egyvágányú pályán, itt felsővezeték is lesz, a hozzá tartozó áramátalakítóval. A megállóknál útburkolati munkákat végeznek, parkolókat építenek és átalakítják az érintett csomópontokat – derül ki a NIF oldaláról.
A városban már elkezdték a közműkiváltásokat, a munka nagy részét a szolgáltatók végzik. Idén az Ady Endre és a Bajcsy-Zsilinszky utcán fejezik be a vízi közművek kiváltását. Az Adyn októberben félsávos, a Bajcsyn október-novemberben teljes útlezárásra lehet számítani. Lesznek olyan gázkiváltások, például az Andrássy úton, amelyek csak jövőre kezdődhetnek.
A kivitelező jövőre kezdheti az Adyn, a Bajcsyn és az Andrássy egyes szakaszain a pályaépítést – mondta a fórumon Bucsi Krisztián projektvezető mondta a Strabag részéről. Korábban voltak olyan hírek, hogy akár már idén hozzáfoghatnak a sínek lefektetéséhez.
A vásárhelyi villamospálya építését és a Szegeden szükséges munkálatokat a Strabag végzi, a projektnek ez a része körülbelül 9 milliárdba kerül. 17 milliárd forintért szerzik be a vonalra szánt járműveket, és körülbelül 23 milliárd forintba kerül a Vásárhely és Szeged közötti vasúti pálya felújítása. A teljes projekt a mostani számok szerint 62,5 milliárd forintba kerül.
A rendszer továbbfejleszthető Makó, Szabadka, majd Orosháza és Békéscsaba felé. A Szeged és Hódmezővásárhely közötti nagyvasúti pályát azért építik át, hogy a dízel és elektromos szerelvények üzemre is képes szerelvények óránkénti 100 kilométeres sebességgel haladhassanak. A vágányfelújítás idején hónapokig vonatpótló buszok járnak majd a két város között.
Ha élesben is elindul a tramtrain, jelentősen ritkítják a Szeged és Vásárhely közötti helyközi buszjáratokat, az esetenként óránkénti 5-6-ról 1-2-re. A villamosvasút jegyárai nem haladhatják majd meg a mostani busztarifát, vagyis a 465–560 forintot a két város között.
A buszritkítás érzékenyen érintheti a kishomokiakat, ott most biztosan nem építenek ugyanis megállót, csak legfeljebb a következő ütemben lehet ilyen fejlesztés.
Az ország első villamosvasútjának költségei az eredeti elképzelésekhez képest idén megdupládózott, a Szegedi és Hódmezővásárhely közötti vasúti pálya felújításának költségei valamint a járműbeszerzés költségei is megszaladtak, emiatt Lázár Jánosnak, a Miniszterelnökséget vezető miniszternek, volt vásárhelyi polgármesternek volt némi csörtéje a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal.
Orbán Viktor hódmezővásárhelyi látogatásán aztán már arról beszélt, hogy a vonalat át kellene majd vezetni Szabadkáig. Ez egyes vélemények szerint azt jelentette, hogy a fejlesztést eltolják a végtelenbe, és nem lesz semmi sem belőle, mivel már a Szeged és Hódmezővásárhely közötti szakasz megvalósításánál is felmerültek problémák. Aztán június végén már a két város közötti vasúti nagyvasúti pálya felújítására is kiírták a tendert.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.