Gazdaság Juhász Gábor 2017. július. 13. 17:40

Így kerültek külföldi kézbe a nemzeti sikercégek: a Waberer's- és a Szentkirályi-sztori

Nem egyszerűen magyar, hanem kormányhű, vazallus vállalkozói réteg kialakításán munkálkodik a kormány. Miközben azonban a politikailag érzékeny szektorokban, így a médiában vagy a bankoknál, sorra kerülnek itthoni kézbe cégek, máshol a nemzeti tőkések is gyakran megválnak „hungarikumoktól”.

Beszólogatós csetepatéval indult az év egyik nagy tőzsdei bevezetése, a Waberer's-papírokkal való kereskedés. „Vajon a biztosító eredménye meddig tudja kompenzálni a veszteséges alaptevékenységet?” – szúrt oda egykori üzlettársainak Wáberer György az egy év alatt médiacézárrá lett Mészáros Lőrinc mediaworksös lapjában, a Világgazdaságban. A mai tulajdonos, a Mid Europa Partners tőkealap nem késlekedett a válasszal: a csoport „mindhárom üzleti szegmense sikeresen zárta a 2016. üzleti évet, így a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi fuvarozási üzletág és a regionális szerződéses logisztikai üzletág is profitábilis volt”.

MTI / Koszticsák Szilárd

Wáberer a magyar fuvarozás királya volt mindaddig, amíg a tulajdonosi viták miatt tavaly el nem adta részesedésének utolsó darabját is a nevét viselő vállalatból. Az üzletember befolyását növelte, hogy két éve miniszterelnöki megbízotti címmel ruházták fel; feladatul azt kapta, hogy készítsen elő intézkedéseket „a magyar logisztika, ezen belül a közúti fuvarozás versenyképességének javítása érdekében”, és intézkedjen azok végrehajtásáról. Vagyis az egyik piaci szereplő jogot kapott az Orbán-kormánytól arra, hogy alakítsa az üzleti környezetet, amelyben ő is versenyez. A hozzá feltétlenül hű nemzeti burzsoázia megteremtésén munkálkodó Fidesz-kabinet más esetben is alkalmazta ezt a megoldást: a dohánygyáros Sánta János például a trafiktörvény előkészítésében vett részt. Aztán persze meg is hálálta a bizalmat a Continental-cégcsoport irányítója, hiszen egy ideig résztulajdonosa volt a 2015-ben indított kormánypárti napilap, a Magyar Idők kiadójának, elmondása szerint azért, mert látta a tévében, hogy Orbán Viktor azt mondja: jó volna, ha a vállalkozók segítenék a jobboldali sajtót.

Vazallus vállalkozók

Mostanában már nem egyszerűen szimpatizáns nemzeti vállalkozókra vágyik a kormány, hanem tőle függő – tehát rapid módon lecserélhető, politikailag súlytalan – szolgai követőkre. Olyanokra, akik lényegében az állami vagy uniós megrendeléseken gazdagodnak, terjeszkedésüket pedig köztulajdonú vagy nekik privatizált bankok segítik. Erre jó példa a közelmúltból a Mészáros búzakeményítő-üzeme mögött álló Visonta Projekt Kft. esete: a céget az MKB és az állami Eximbank hitelezte, a kormány pedig kiemelt beruházássá nyilvánította kedvenc gázszerelőjének ezt a bizniszét.

A közbeszerzésekből élő, támogatásokkal hizlalt kormányközeli vállalkozások vagy a gyorsan sikeres üzletemberré tett családtagok nyilvánvalóan sokkal kisebb politikai kockázatot jelentenek, mint azok, akik évtizedes munkával futottak be – akkor is, ha egyébként Fidesz-szimpatizánsok (voltak). Így szállt el Simicska Lajos vagy Spéder Zoltán, és így futott fel Andy Vajna vagy Mészáros karrierje. Az utóbbi esetekben simán a politikai érdekekhez lehet igazítani a tulajdonoscseréket, az esetleg ellenállók pedig az állami pénzszivattyú elzárásával gyorsan jobb belátásra bírhatók.

A kormány a vazallus vállalkozókra tett: turbófokozatba kapcsolt az elitcsere a gazdaságban is. A magyar (vissza)vásárlásokra a politikai haszonlesés mellett sokszor veszteség adott okot, mint Andy Vajna TV2-jénél,  az immár Matolcsy Ádám tulajdonában lévő Origónál, vagy Mészáros MKB-jánál. Ritka kivétel Tombor András Atmedia-felvásárlása, de ez a reklámcég is nagyban kormányfüggő, hiszen jórészt a közmédia és a Vajna-féle TV2-csoport hirdetési helyeit értékesíti. A médiában, a bankoknál csak az olyan erős hátterű vállalkozások tudtak ellenállni, mint az RTL Klub. Máshol inkább a külföldiek vásárolnak: olyan, befutott magyar márkák jutottak mostanában részben vagy egészben külföldi kézbe, mint a Waberer's, a Sziget, a Fornetti vagy a Szentkirályi. A jelek szerint ezek sorsát főleg az határozta meg, hogy sikeresek voltak – és vagy tovább akartak terjeszkedni, vagy jó pénzt adtak értük. A HVG először a kamionos és az ásványvizes történetet mutatja be.

A Waberers's-sztori, osztalék: 0 forint

A Waberer's magyar sikertörténet volt: a kádári időket idéző nevű Volán-Tefu privatizációjából, majd a Hungarocamion megvásárlásából Európa egyik legnagyobb, több mint 3500 kamionnal rendelkező fuvarozócége nőtt ki. A társaság most ismét átnevezés előtt áll: az alapító üzletember visszavonja a névhasználati jogot, miután tavaly eladta a maradék 40,3 százalékos részét. Az új gazda azonban nem izgul különösebben, hiszen a nevet legalább 2021 március végéig használhatja. A felmondás jogával Wáberer György 2018. március 31. után élhet, de hároméves türelmi idővel, és a szerződés csupán a Waberer's nevet érinti, a napocskás logó (amely állítólag az egykor a Fidesznek dolgozó, 2010-ben elhunyt Wermer András ötlete), a cégszínek és az Optimum Solution szlogen joga már a vállalkozásé.

Wáberer György, 2017 (Waberer's)
„Az én koncepcióm mindig különbözött a tulajdonostársamétól, a Mid Europa Partnersétől (...) A nézetkülönbség abból is adódott, hogy más egy pénzügyi befektető érdeke, és más volt az enyém, aki szakmai befektetőként vettem részt a vállalatban, és hosszú távon gondolkodtam.”

A miniszterelnöki megbízott és a Mid Europa Partners 2011-ben bútorozott össze, de folyamatos volt köztük a vita, részint ezért is húzódott el a tőzsdei bevezetés. Így végül teljesen kiszállt Wáberer – aki Orbán Viktornak egy kormányülésen előre jelezte, milyen változások készülnek a cégénél. Az üzletember, aki becslések szerint tízmilliárdokat kereshetett a Waberer's-cégcsoporton, átnyergelt az ingatlanbizniszre. Itt is nagy lépésekre készül, a pénzén végre eltűnhet a budai rózsadombi volt SZOT-szálló torzója – luxuslakások lesznek benne –, de irodaházat is épít a MOM Parkban – Garancsi Istvánnal közösen. Wáberer a nevét viselő társaság eladása után is hatalmas cégcsoporttal és persze sok befektethető pénzzel rendelkezik. Egyik – közvetetten tulajdonolt – társaságában, a W-New Holding Kft.-ben például 25 milliárd forint osztalékot fizetnek az idén, amelyből 8 milliárd forintnyi az üzletember zsebében landol.

HVG

A Szentkirályi sztori, osztalék:500 millió forint

A Szentkirályi egyenesen nemzeti ásványvízként reklámozza magát: a víz „hazánk nagyköveteként terjeszti Magyarország jó hírnevét szerte a világon”, hirdetik ma is. A régi gazda, Balogh Levente 2011-ben öntömjénező, aranybetűs fedelű könyvet is kiadatott magáról, Magyar siker a multik világában alcímmel. „Kiderült, hogy ösztönös üzleti tehetség vagyok”, írta magáról olyan történetek mellett, mint hogy 5 milliárd forintért se adta el a céget, sőt még akkor sem, amikor „kitöltetlen csekket tettek elém, megjegyezve, hogy akkora összeget írok rá, amekkorát akarok”.

Balogh Levente, 2015 (Szentkirályi)
„Évek óta próbáltam szakmai vagy pénzügyi tőkét bevonni, hogy stabilizáljam és megerősítsem cégem tőkeszerkezetét. (...) Most szakmai tőkét vontam be, ha nem is tőkeemelés útján, hanem úgy, hogy a magántőkém megerősítésének eredményeként két tőkeerős tulajdonos konszolidálja nemcsak a magyar, de a közép-európai prémiumásványvíz-piacot is. (...) Történelmi esemény az, hogy (...) közvetve magyar tőke és tőkés jelenik meg az eddigi legnagyobb ásványvíztársulásban.”

A márkaépítésben kifejezetten ügyes Balogh hat éve még azt írta: „annak azonban, hogy valaha eladjuk a céget, szerintem sosem jön el az ideje”. A Szentkirályit korábban a multik üldözöttjének lefestő tulajdonos aztán meggondolta magát, de a 2015-ös eladás után is benne maradt az üzletben. Nemcsak a 20 százalékos tulajdonrészével, de ő lett az olasz többségi tulajdonossal, a Pasquale családdal közös, cseh bejegyzésű cég, a Central Europe Mineral Water Holding a.s. elnöke is.

Csörgő László

Balogh egyre inkább külföldre tekint, miután létrejött egy regionális multi – ha nem is csak önerőből, ahogy eredetileg szerette volna. A tőkeerő növekedésével együtt kétséges azonban, hogy milyen itthoni karriert fut a jövőben a multihoz csatlakozott Szentkirályi–Kékkúti-ásványvízpáros (amely most körülbelül 40 százalékos részesedésű), hiszen például Mészáros Lőrinc is megjelent a piacon, és a mostani hőségben már az ő Vivien vizét osztogatták az államvasút pályaudvarain.

HVG

Nemcsak marketingfogás volt a Szentkirályi magyarságának hangsúlyozása, a kormánypárti kapcsolatokat is ápolta Balogh, bár azt állítja, távol tartotta magát és a cégét a politikától. 2010-ben például egy logisztikai központ avatójára – más fideszesek mellett – Lezsák Sándort vonultatta fel, és ott volt Bábel Balázs kalocsa–kecskeméti érsek is. Őt láthatóan nem zavarta a Szent Korona kereskedelmi célú felhasználása, hiszen szinte vállalati papként járt a Szentkirályihoz különböző létesítményeket szentelni. A cég egyébként korábban más marketingirányt követett, Luís Figo portugál futballsztárt szerződtette reklámarcnak, míg az ugyancsak a cégcsoporthoz tartozó Visegrádi ásványvízhez Christopher Lambert színészt.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.