A tervek szerint a nyáron elkezdődhetnek a Lánchíd és a Váralagút teljes felújítási munkálatai, amelyek 2019 végéig tarthatnak majd – derült ki a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére benyújtott előterjesztésből.
A testület az ülésen dönthet arról, hogy a rekonstrukciót 22 milliárd 330 millió összköltséggel a BKK Zrt. útján valósítja meg. Ez az összeg fővárosi saját forrásként rendelkezésre áll.
A Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek által jegyzett javaslatban olvasható, hogy a felújítást a híd nem megfelelő biztonságú teherbírása indokolja.
A felújítás tartalmazza a meglevő közúti pályalemez teljes elbontását és újjáépítését, a két oldali hídi gyalogos járdakonzolok teljes elbontását és újjáépítését, a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét, a gyalogos korlátok műemléki felújítását és a kőfelületek javítását és felülettisztítását.
A munkák kiterjednek majd a köz- és díszvilágítás korszerűsítésére, a Duna-meder szükség szerinti rendezésére, a hídfőkben lévő gyalogos aluljárók szélesített átépítésére, a hídfő lépcsőinek átépítésére, továbbá a hídfők helyiségeinek felújítására és lehetőség szerinti hasznosítására is.
Mint írták, a hídfelújítással egy időben célszerű elvégezni a Váralagút felújítását is a teljes gépészeti rendszerének felújításával egyetemben. Továbbá meg kell újítani az alagút szigetelését és belső borítását.
Ezek során egyebek mellett újraosztják a közúti és gyalogos felületet a megváltozott közlekedési igények szerint, lecserélik a légtechnikai rendszereket, korszerűsítik a közvilágítást, valamint díszvilágítást építenek ki.
A javaslat szerint átépítik a Clark Ádám teret is, ahol a körforgalom mérete csökken, a gyalogosterek pedig bővülnek, új díszburkolatot kapnak.
A Lánchíd hídfője felőli oldalra új gyalogos átkelőhely létesül, ezzel a teljes Clark Ádám tér mind a négy térnegyede átjárhatóvá válik. Új gyalogos átkelőhely létesül a Hunyadi János utcai torkolathoz a gyalogos forgalom biztonságának növelésére.
A pesti hídfő mögött található közúti és villamos aluljáró megtartása "nem gazdaságos" a szerkezet rossz állapota miatt – emelték ki.
A mintegy 75 éves bauxitbeton aluljárórendszer jelenlegi szerkezetének megtartása nem lehetséges a szerkezet statikai elöregedése miatt, ezért a hosszú távú, gazdaságosabb és árvízvédelmi szempontból a jelenleginél nagyobb biztonságot nyújtó szerkezet kialakítása elbontásával és teljesen új aluljárórendszer építésével valósítható meg.
A pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehet csak elvégezni, ez mintegy másfél évet vesz igénybe – olvasható.
Továbbá a Váralagút és a Lánchíd felújítása idején a Lánchíd-alagút útvonalat teljesen lezárják, ezért az aluljáró felújítását organizációs szempontból célszerű összehangolni a Lánchíd felújításával.
A megvalósítási megállapodás tervezete szerint a munkálatok tervezett kezdési időpontja idén június elseje, a tervezett befejezési időpontja pedig 2019. december 31.
A testület a jövő szerdai ülésen tárgyalhat arról is, hogy folytatódhat a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításának előkészítése.
A javaslatban szereplő feladat a meghosszabbítás engedélyezési terveinek elkészítését foglalja magában a szükséges engedélyek megszerzésével együtt, beleértve a 3-as metróvonal tervezett káposztásmegyeri végállomását magába foglaló intermodális csomópont tervezési és engedélyezési feladatait is.
Az előkészítés, engedélyes terv elkészítésnek határideje 2019 vége.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.