Felmentést adott a kormány a belföldi buszjáratok üzemeltetőinek egy csomó szabály teljesítése alól. Így nem számíthatunk sem segítségre, sem kártérítésre, ha késik a busz, vagy törlik a járatot.
Szombattól kevesebb jog illeti meg a belföldi, menetrend szerint közlekedő buszjáratok utasait – az erről szóló kormányrendeletet a Napi.hu vette észre.
A rendelet olyan szolgáltatásokat sorol fel, amelyek egy uniós jogszabály alapján járnak az utasoknak, ám az a passzus lehetővé teszi, hogy a belföldi forgalomban üzemeltetőinek felmentést adjanak a tagországok. A kormány pedig élt ezzel a lehetőséggel, lássuk, milyen esetekben.
- Felmentik a fuvarozót az alól, hogy a buszbalesetek esetén „észszerű és arányos segítséget” kelljen nyújtaniuk az utasok részére az azonnal felmerülő szükségleteik teljesítésére. Ez elhelyezést, ruházat, élelem biztosítását, ha szükséges, a szállást is jelentené. A rendelet összeget is meghatároz, ami a nemzetközi járatokon továbbra is érvényes: ez utasonként éjszakánként 80 euró.
- Ha azért tagadják meg a fuvarozók a helyfoglalást vagy jegyvásárlást, mert az utas fogyatékos vagy csökkent mozgásképességű személy, nem kell tájékoztatniuk más járatokról, nem kell biztosítaniuk díjmentesen más módot arra, hogy visszajusson a kiindulás helyére, netán a célállomásra. A fogyatékkal élők kíséretét sem kell biztosítani, netán a vele utazó kísérőt sem kell díjmentesen szállítani. Nem kell biztosítani az akadálymentes hozzáférést a járműveken és az állomásokon sem.
- Felmentést ad a kormány a fuvarozóknak a járatok kimaradása miatti kártérítés alól. Ha például a fuvarozó számol a járat törlésével, túlfoglalással, vagy azzal, hogy több mint 120 percet késik, nem kell biztosítania alternatív szállítást, nem kell visszatérítenie a jegy árát (és visszajuttatni az utast a kiindulási pontra, vagy a jegyár 50 százalékát kitevő kártérítést fizetni). (Természetesen a hosszabb járatok kimaradása esetén elvárt étkeztetés és szállás biztosítása sem kötelező ezentúl.)
Azt sem várják el a belföldi járatok üzemeltetőitől, hogy késés vagy törlés esetén a lehető leghamarabb, de legfeljebb a tervezett indulás után 30 perccel tájékoztassa az utasokat. Ha a busz útközben döglik be, nem kell másik járművet biztosítani még ahhoz sem, hogy egy közeli autóbusz-állomásra juttassa az utasokat.
A rendelet 2021. március 1-jén hatályát veszti. Ez is egybevág az uniós szabályokkal, hiszen a rendelet négy évre engedi a felmentést, igaz, ezt egyszer meghosszabbíthatja a kormány.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.