A számvevők befejezték az állami adóhatóság egyes adóbeszedési tevékenységeinek ellenőrzését. A most lezárult szabályszerűségi ellenőrzés megállapította, hogy a NAV személyi jövedelemadóval kapcsolatos egyes tevékenységei szabályozottak és szabályszerűek voltak. Más tevékenységei meg nem, például a kettős adóztatással akpcsoltaos feladatok és ellenőrzések.
Az elmúlt 10 évben több mint 25 számvevőszéki ellenőrzés érintette az állami adóhatóságot. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) feladatköréből adódóan évről-évre az ÁSZ ellenőrzések látókörében van. A most lezárult ellenőrzéssel érintett személyi jövedelemadó bevallási és visszaigénylési rendszert átfogóan utoljára 2004-ben, a kamatjövedelmek utáni adóból származó bevételek beszedése érdekében tett NAV intézkedéseket, valamint a kettős adóztatás elkerülését célzó nemzetközi egyezmények figyelembevételét korábban még nem értékelte az ÁSZ.
Az ellenőrzés megállapította, hogy az adóhatóság személyi jövedelemadóval kapcsolatos tevékenységei 2012. és 2015. első féléve között szabályosak voltak, a NAV a belső szabályozó eszközeit a jogszabályokkal, valamint a belső irányítási és jogalkalmazást segítő eljárásokkal összhangban alakította ki. A személyi jövedelemadóból származó költségvetési bevétel a 2014-ben 1589 milliárd forint volt, és 2014-ben összesen 4,6 millió adóalany vallotta be személyi jövedelemadját. A NAV összes működési folyamatára kiterjedő egységes belső kontrollrendszer, valamint az annak részét képező ellenőrzési nyomvonal kialakítása és hatályba helyezése – az ÁSZ korábbi ellenőrzésének hasznosulásaként – a 2014. év utolsó negyedévében megtörtént.
Az ÁSZ feltárta, hogy a magánszemélyek jövedelmének a kettős adóztatás elkerülésével kapcsolatos feladatellátása ugyanebben az időszakban az ellenőrzési tevékenység hiányosságai miatt nem felelt meg a személyi jövedelemadóról szóló törvényben, illetve a vonatkozó nemzetközi egyezményekben foglalt előírásoknak. A NAV ellenőrzéseinek több mint felénél nem volt megállapítható, hogy az adóhatóság ellenőrizte-e a bevallásban szerepeltetett, kettős adóztatást kizáró egyezmények hatálya alá tartozó külföldi jövedelmeket, előfordult továbbá, hogy a NAV nem hatályos nemzetközi egyezményt alkalmazott.
A kamatadóra vonatkozó NAV ellenőrzések sem feleltek meg teljes mértékben az adózás rendjéről szóló törvényben foglalt előírásoknak. Az adóalap és a bevallott adó megállapításának helyességén túl a kamatadó kifizetőknél végzett 2014. évi NAV ellenőrzések nem vizsgálták az adózó által a könyvek, nyilvántartások vezetéséhez és a bizonylatok feldolgozásához alkalmazott szoftvereket, informatikai rendszereket. Az ellenőrzött kifizetők (pénzügyi szolgáltatók) 2010-2014. között kiépítették és működtették a kamatadó elszámolására alkalmas informatikai rendszert, ugyanakkor részben biztosították azok sértetlenségének, teljességének és megbízhatóságának kockázatokkal arányos védelmét.
A kifizetőknél a kamatjövedelem utáni személyi jövedelemadó kiszámítása, levonása, bevallása és megfizetése összességében szabályszerűen történt, az informatikai rendszerek biztonságával kapcsolatos hiányosságok miatt azonban fennállt a kamatadó-számítások és adatok hibás kezelésének kockázata. A kifizetők által a 2014-ben megállapított és bevallott kamatjövedelmek utáni személyi jövedelemadó 40,8 milliárdos összege a személyi jövedelemadóból származó költségvetési bevétel mintegy 2,6 százalékát tette ki.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.