Egyre több konkrétumot lehet tudni Szeged harmadik Tisza-hídjáról és a hozzá kapcsolódó forgalmi tervekről, köztük a makói tramtrainről. A vonat és a villamos „keresztezésével” közvetlen vasúti kapcsolat jönne létre Makó és Szeged belvárosa között. A hódmezővásárhelyi tramtrain megvalósítása az utolsó hírek szerint előrébb tart, ott már viszonylag részletes terveiket is be tudtak mutatni a közönségnek.
Szeged polgármestere múlt héten mutatta be a városházán Szeged legnagyobb adózóinak a város 2016-os költségvetését. Ott beszélt arról, hogy a következő évek fejlesztéseinek fókuszában a nettó 36 milliárd forintból megépülő déli Tisza-híd és az új uszoda áll. A város harmadik hídján 2×1 sávos közutat, egyvágányos nagyvasutat, mindkét oldalon járdát, valamint egyirányú kerékpárutat alakítanak ki.
Botka László térképen mutatta meg, hogyan lehet majd fel- vagy lehajtani az új szegedi hídról, amelyen a tervek szerint a makói tramtrain is átmegy majd – írja a Délmagyarország.
Az átkelőt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a MÁV és az önkormányzat közösen építené meg három forrásból. A 36 milliárdos költségből 18,5 milliárdot uniós támogatásból, 7,5 milliárdot a MÁV költségvetéséből és 10 milliárdot a központi költségvetésből fedeznének.
A polgármester szerint az új Tisza-híd és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra, köztük a makói tramtrain gazdasági kitörési pontja lehet majd Szegednek és a régiónak.
A szegedi nagyállomásra tervezett intermodális csomópontban együtt lesz a vonat-, a busz- és a tramtrainállomás.
A szegedi nagyállomásról induló vágányt egy önálló, független vasúti hídon vezetik fel az Állomás utca felett az új Tisza-hídra. Újszegeden az új Tisza-hídtól a meglévő vasútvonalig új vasúti pályát építenek, az Újszeged és Makó közötti vasútvonalat pedig korszerűsítik. A Szeged és Makó között közlekedő tramtrain a szegedi oldalon a Galamb utca felől kanyarodna fel az új hídra, ahol vasúti pályára áll, a másik oldalon, Újszegeden pedig a Gyimesi utcánál állna meg, ahol új megállóhelyet építenének.
A Hódmezővásárhely és Szeged közötti tramtrain terveit már bemutatták. Ennek teljes menetideje 45 perc lenne, csúcsidőben tízpercenként indulna. Hódmezővásárhelyen önálló villamospályát akarnak építeni az ottani Nagyállomástól, majd a járművek a Vásárhely és Szeged közötti vasúti pályán haladnának, amelyet korszerűsítenek. Szegeden az 1-es villamos vonalán menne végig a vásárhelyi tramtrain.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.